-

Algemeen

MAFS-boegbeeld Chantal keert terug op televisie!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Chantal Huf over haar MAFS-roem: “Ik bén Wenkie, Wenkie ís MAFS” – een terugkeer op tv lonkt

Met een grote glimlach en haar kenmerkende openhartigheid verscheen Chantal Huf, beter bekend als ‘Wenkie’, opnieuw op het scherm bij RTL Boulevard. Terwijl seizoen 10 van Married at First Sight (MAFS) op het punt staat van start te gaan, blikt de voormalige deelneemster terug op haar tijd in het programma. Wat voor velen een eenmalig televisieavontuur is, werd voor haar het begin van iets veel groters: een blijvende indruk op het Nederlandse tv-publiek.

En dat Chantal daar inmiddels zelf ook van doordrongen is, blijkt wel uit haar stevige uitspraken. “MAFS is Wenkie, Wenkie is MAFS,” klinkt het stellig. En vervolgens, met een knipoog maar toch duidelijk overtuigd: “I made MAFS, MAFS made me.” Het zijn grote woorden, maar ze worden gedragen door iemand die in haar seizoen écht opviel.

Een blijvende indruk

De naam Chantal ‘Wenkie’ Huf is voor kijkers van Married at First Sight onlosmakelijk verbonden met het programma. In een seizoen vol kandidaten die soms wegzakte in de vergetelheid, wist Chantal zich te onderscheiden door haar opvallende uitspraken, uitbundige mimiek en vooral haar gevoel voor humor. Ze werd een soort cultfiguur, geliefd door het publiek – en dat merkt ze nog dagelijks.

“Afgelopen week nog,” vertelt ze met twinkelende ogen, “kwamen er twee oudere dames naar me toe. Ze vroegen of ze met me op de foto mochten. Volwassen vrouwen hè! Dat is toch fantastisch? Ze zeiden: ‘Wij keken echt voor jóu!’” Chantal lacht. “Dat raakt me wel. Ik vind het gewoon heel bijzonder dat mensen mij zijn blijven volgen.”

Terug op tv? Chantal is er klaar voor

Nu het nieuwe seizoen van MAFS op het punt van beginnen staat, is het logisch dat de oud-deelnemers weer even in de schijnwerpers staan. Maar Chantal lijkt de tijdelijke hernieuwde aandacht met open armen te ontvangen – en droomt stiekem al van een structurele terugkeer op televisie. Of, zoals ze het zelf zegt: “Laatst zei ik nog tegen mijn dochter: ‘Ik vind het zó raar dat Echte Meisjes in de Jungle mij nooit gevraagd heeft!’ Grote slabek, ik pas er zó tussen. Overleven, jezelf testen… heerlijk!”

De bekende realityshow Echte Meisjes in de Jungle, waarin uitgesproken vrouwen uit de Nederlandse realitywereld zich wagen aan een zwaar survivalavontuur, lijkt volgens Chantal de perfecte plek voor haar extraverte persoonlijkheid. Toch ziet ze ook andere mogelijkheden.

“Doe mij dan liever een eigen realityserie”

Hoewel Echte Meisjes haar aanspreekt, droomt Chantal van iets dat haar misschien nog beter past. “Doe mij dan liever maar een eigen realityserie,” zegt ze op serieuze toon. “Over mij, mijn gezin, ons leven. Ik zou het geweldig vinden als een cameraploeg ons gewoon wat langer volgt. Niet een programma waarbij ik me ergens moet opsluiten – dat hoeft voor mij echt niet.”

Ze lacht, maar is duidelijk: “Ik wilde zeggen ‘ik vind alles leuk’, maar dat is natuurlijk ook weer niet zo. Het moet wel bij me passen. Ik ben heel open, maar ik wil mezelf kunnen blijven. Authentiek zijn, dat vind ik belangrijk.”

En dat is precies wat haar zo populair maakt bij het publiek: Chantal is echt. Ze speelt geen rol, ze is zichzelf – met alle chaos, liefde, grapjes en emoties die daarbij komen kijken.

Reality-tv: een springplank voor meer?

Chantal Huf staat niet alleen in haar wens om méér te doen met haar televisie-ervaring. Steeds meer oud-deelnemers uit programma’s als Married at First Sight, Love Island en Temptation Island bouwen aan een blijvend mediaprofiel. Sommigen groeien door naar influencers, anderen verschijnen in podcasts, talkshows of krijgen zelfs hun eigen programma.

Voor Chantal lijkt dat ook een logische volgende stap. Haar combinatie van nuchterheid, humor en flair spreekt een breed publiek aan. Bovendien weet ze als geen ander hoe ze haar persoonlijkheid moet inzetten om impact te maken op beeld – iets waar veel televisiepersoonlijkheden jaren over doen.

Authenticiteit als kracht

In een medialandschap waarin veel draait om perfecte plaatjes en zorgvuldig geregisseerde content, biedt Chantal een verfrissend tegengeluid. Ze durft zichzelf te zijn, ook als dat niet altijd vlekkeloos is. Ze spreekt zoals ze denkt, lacht hard om haar eigen grappen, en draait nergens omheen.

“Het leven is niet perfect, dus waarom zou ik dat proberen te faken op televisie?” zegt ze daarover. “Ik ben wie ik ben. En als mensen daarom kunnen lachen, of zich erin herkennen – dan is dat toch mooi?”

MAFS als startpunt

Hoewel ze haar televisiecarrière aan Married at First Sight te danken heeft, ziet Chantal dat vooral als een beginpunt. “MAFS heeft mij veel gebracht. Maar het heeft ook laten zien dat er méér in me zit dan alleen een bruidje dat op tv trouwt met een vreemde.”

Ze voegt eraan toe: “Ik heb er ontzettend veel geleerd. Over mezelf, over liefde, maar ook over hoe tv werkt. En ik denk echt dat ik nog veel meer te bieden heb – op mijn manier.”

Fans blijven trouw

Wat opvallend is, is hoe trouw haar fans zijn gebleven. Sinds haar verschijning in het programma is haar populariteit nauwelijks afgenomen. Op sociale media wordt haar naam nog regelmatig genoemd, vooral als het nieuwe seizoen van MAFS in aantocht is. Fans hopen op een terugkeer – al is het maar in een gastrol of een special waarin oud-deelnemers terugkeren.

En hoewel Chantal daar niets over kan bevestigen, lijkt ze de optie allerminst uit te sluiten. “Je weet het nooit,” zegt ze met een knipoog. “Maar áls ik terugkom, dan natuurlijk wel op z’n Wenkie’s: met een grote bek en een nog groter hart.”

De toekomst van Wenkie op televisie

Wat de toekomst brengt, is nog onduidelijk. Maar één ding is zeker: Chantal Huf is klaar voor een nieuw hoofdstuk. Of dat nu bij Echte Meisjes in de Jungle is, in haar eigen realityserie of misschien als vaste gast bij RTL Boulevard – ze is er klaar voor.

“Ik voel dat er nog veel meer in me zit,” zegt ze tot besluit. “En als mensen daar zin in hebben, dan kom ik met liefde hun scherm op.”

Key takeaways

  • Chantal Huf, bekend van Married at First Sight, blikt terug op haar deelname en de impact ervan.

  • Ze voelt zich nog steeds verbonden met het programma en geniet van haar populariteit.

  • Een terugkeer op televisie? Die sluit ze zeker niet uit.

  • Chantal zou graag meedoen aan Echte Meisjes in de Jungle of liever nog: haar eigen realityshow starten.

  • Haar kracht ligt in haar openheid, humor en authenticiteit.

  • Fans zijn haar trouw gebleven en zien haar graag terug op het scherm.

  • Voor Chantal is MAFS slechts het begin – de toekomst ligt open.

Of we Chantal binnenkort weer wekelijks op tv zien? Dat blijft nog even afwachten. Maar dat ze klaar is voor een nieuwe stap, moge duidelijk zijn. En Nederland? Dat lijkt er klaar voor te zijn ook.

Algemeen

Woest vtwonen-stel betaalde DIT enorme bedrag voor verbouwing: ‘Boosheid is terecht!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Radio-dj verdedigt René en Denise na vtwonen-rel: “Hun reactie is best begrijpelijk”

De uitzending van vtwonen: Weer verliefd op je huis van zondag 2 november blijft voor veel gespreksstof zorgen. Het koppel René en Denise uit Hoofddorp ging viraal na hun uitgesproken reactie op de make-over van hun woning. Waar de meeste deelnemers dolenthousiast reageren bij het zien van hun vernieuwde huis, lieten René en Denise zich vooral kritisch uit.

Hun teleurstelling, die live te zien was op televisie, leidde tot een golf van reacties op sociale media. Duizenden kijkers spraken er schande van. Toch klinkt er inmiddels ook een ander geluid — en opvallend genoeg komt dat van de radio.


De uitzending die viral ging

De bewuste aflevering van het populaire SBS6-programma stond in het teken van een totale metamorfose. Met behulp van het stylingteam van vtwonen kregen René en Denise de kans om hun huis een nieuw leven in te blazen. Na weken van ontwerpen, schilderen en inrichten was het moment van de onthulling daar.

Wat een emotionele climax had moeten zijn, draaide echter uit op één van de meest besproken scènes van het seizoen. Zodra het koppel hun vernieuwde woning binnenstapte, was hun afkeer niet te missen.

René keek om zich heen, fronste, en zei direct:

“Die kan er weer uit binnenkort,” doelend op de houten wandbekleding naast de trap.

En even later, nog scherper:

“Ik vind het verschrikkelijk.”

Het werd stil in de kamer — en ook op sociale media. Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen de eerste fragmenten online, die zich vervolgens als een lopend vuurtje verspreidden.


Publiek noemt het stel ‘ondankbaar’

Op X (voorheen Twitter), Facebook en Instagram werden de reacties al snel fel. Veel kijkers noemden het stel “ondankbaar” en vonden dat ze respectvoller hadden kunnen reageren tegenover het stylingteam dat weken aan hun woning had gewerkt.

“Ze mochten ook wel iets dankbaarder zijn,” schreef een kijker. “Je krijgt een prachtige make-over, en dan reageer je zó?”

Anderen gaven aan dat ze zich schaamden tijdens het kijken:

“Ik kreeg plaatsvervangende schaamte. De styliste stond daar met een glimlach, en zij kraakten alles af.”

De beelden leverden René en Denise niet alleen landelijke bekendheid op, maar ook kritiek. Toch komt er inmiddels nuance in het debat — onder andere van Radio 538-dj Dylan Boet, die de situatie van een andere kant belichtte.


Radio 538-dj: “Ik dacht eerst ook: wat ondankbaar”

Tijdens zijn radioshow op Radio 538 ging Boet uitgebreid in op het onderwerp dat die week het internet domineerde. Ook hij had de aflevering gezien en begreep aanvankelijk goed waarom kijkers zo fel reageerden.

“Mijn eerste reactie was eigenlijk precies hetzelfde als bij iedereen,” vertelt hij in de uitzending. “Ik dacht: wat een ondankbare houding. Die mensen krijgen gratis een make-over van hun huis, en dan doe je zó?”

Hij lacht even en vervolgt: “Ik dacht ook: als je het zelf niet waardeert, geef het dan aan iemand anders die het wél kan waarderen.”

Toch bleef het Boet bezighouden. “Ik kon het niet loslaten,” zegt hij. “Ik dacht: er zal toch wel een reden zijn waarom ze zo reageerden.”


“Ik ontdekte iets op de website”

Uit nieuwsgierigheid besloot de dj zich te verdiepen in hoe vtwonen: Weer verliefd op je huis precies werkt. Hij ging naar de website van de producent om te zien hoe deelnemers zich kunnen aanmelden.

“Ik wilde gewoon weten of er voorwaarden aan verbonden zijn,” legt hij uit. “Want als het echt gratis is, dan snap ik de verontwaardiging van kijkers. Maar als je er zelf flink voor betaalt, ligt dat anders.”

Toen hij verder scrolde op het aanmeldformulier, stuitte hij op een opvallende passage.

“Onderaan stond de vraag: ‘Zijn jullie bereid om een financiële bijdrage te leveren aan de make-over van jullie huis van minimaal 15.000 euro?’ Toen dacht ik: ah, wacht eens even. Ze moeten dus zélf minstens vijftienduizend euro betalen om mee te doen.”

Volgens Boet veranderde dat alles. “Dan snap ik die reactie ineens een stuk beter. Als je zóveel betaalt en het eindresultaat voelt niet als jouw stijl, dan is teleurstelling best begrijpelijk.”


“Hun reactie was misschien fel, maar menselijk”

De dj benadrukt dat hij de toon van René en Denise niet goedkeurt, maar dat hij hun gevoel wél begrijpt.

“Kijk, je kunt altijd iets vriendelijker reageren,” zegt hij. “Maar we moeten ook eerlijk zijn: als je vijftienduizend euro inlegt voor een make-over en het resultaat is totaal niet wat je voor ogen had, dan is dat gewoon zuur. Dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vindt om enthousiast te doen voor de camera.”

Boet vindt bovendien dat kijkers vaak vergeten dat televisie emoties uitvergroot. “Je ziet één moment, samengeknipt voor effect. We weten niet wat er buiten beeld is gezegd, of hoe het echt voelde voor hen.”

Zijn conclusie: “Ja, ze hadden het wat zachter mogen brengen. Maar ondankbaar? Dat vind ik te makkelijk.”


Veel steun op sociale media

Sinds de uitzending van Boet is er ook online meer begrip ontstaan voor het Hoofddorpse stel. Sommige kijkers erkennen nu dat ze misschien te hard hebben geoordeeld.

“Ik wist helemaal niet dat je moest betalen voor die make-over,” schrijft iemand op Facebook. “Dan snap ik het ineens veel beter.”

Een ander voegt toe: “Als je een groot bedrag investeert en het resultaat voelt niet als jouw thuis, is dat gewoon verdrietig. Daar hoef je niet meteen een slecht mens voor te zijn.”

Het fragment van Boet werd inmiddels duizenden keren gedeeld, en zijn nuchtere analyse krijgt veel bijval.


De kosten van meedoen aan vtwonen

Hoewel veel mensen dachten dat deelnemers een gratis interieurtransformatie krijgen, blijkt dat in werkelijkheid anders te liggen.

Deelnemers dragen zelf een aanzienlijk deel van de kosten. Volgens het aanmeldformulier van de producent moeten kandidaten minimaal 15.000 euro bijdragen aan de make-over. Dat geld gaat naar materialen, meubels en decoratie — onderdelen die de bewoners na de uitzending mogen houden.

Het programma investeert daarnaast zelf in begeleiding, productie en styling, maar het financiële risico ligt deels bij de deelnemers.

“Dat maakt de teleurstelling van René en Denise beter te plaatsen,” zegt mediapsycholoog Esther Cohen in een toelichting bij RTL Boulevard. “Mensen die zelf investeren, voelen meer eigenaarschap. Als het resultaat dan niet aansluit bij hun verwachtingen, komt de emotie harder binnen.”


De kracht van televisie

Ondanks alle commotie is er ook iets positiefs te halen uit het hele incident: het toont hoe betrokken kijkers zijn bij programma’s als vtwonen: Weer verliefd op je huis.

De aflevering met René en Denise werd een van de meest bekeken van het seizoen. Niet alleen vanwege de felle reacties, maar ook omdat het een gesprek op gang bracht over smaak, communicatie en verwachtingen.

“Televisie is emotie,” zegt Cohen. “En juist dat maakt het krachtig. We herkennen allemaal de spanning tussen wat we hopen en wat werkelijkheid wordt.”


“Ik hoop dat ze weer kunnen genieten van hun huis”

Hoewel de reacties soms scherp zijn, hopen veel fans dat René en Denise inmiddels weer rust hebben gevonden.

Ook styliste Fietje Bruijn, die verantwoordelijk was voor het ontwerp, liet eerder weten dat het voor het hele team een lastige ervaring was, maar dat ze hoopt dat het stel op termijn alsnog de schoonheid in hun huis ziet.

“Je doet dit werk met liefde,” zei ze in het AD. “Soms pakt het niet uit zoals je verwacht, maar we hopen altijd dat mensen zich thuis voelen.”


Een les in verwachtingen

Het verhaal van René en Denise laat zien dat televisie niet altijd perfect verloopt — en dat emoties soms hoog kunnen oplopen als het om iemands thuis gaat. Wat begon als een rel over ondankbaarheid, groeide uiteindelijk uit tot een bredere discussie over verwachtingen, geld, en de menselijke kant van televisie.

Zoals Boet het samenvat: “Misschien waren ze fel, maar eerlijk waren ze wel.”


💬 Wat vind jij? Had René zachter kunnen reageren, of begrijp jij zijn frustratie nu beter? Deel je mening in de reacties!

Lees verder