-

Algemeen

Femke uit Married at First Sight had ook een relatie met deze BN’er

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Femke uit Married at First Sight had mogelijk eerder een relatie met Guido Weijers: dit is wat we weten

In het nieuwste seizoen van Married at First Sight maakt Femke Weijenburg direct indruk. Niet alleen op haar kersverse echtgenoot Olof, maar ook op kijkers door het hele land. Met haar verschijning, charisma en open houding is ze zonder twijfel één van de meest besproken deelnemers van het seizoen. Veel mensen vroegen zich af: waarom doet iemand als Femke eigenlijk mee aan een liefdesexperiment op televisie? Iemand die volgens velen “aan elke vinger tien mannen kan winden” zou het toch ook zonder hulp moeten kunnen vinden?

Toch lijkt Femke bewust gekozen te hebben voor deze sprong in het diepe. Wat veel kijkers echter niet weten, is dat ze een bijzonder verleden heeft met enkele bekende Nederlanders. Haar relatie met voormalig profkeeper Piet Velthuizen is al uitgebreid in de media besproken. Maar nu duiken er ook foto’s op uit een nog verder verleden, waarin ze te zien zou zijn met niemand minder dan cabaretier Guido Weijers. Heeft Femke dan nóg een BN’er aan haar liefdesgeschiedenis toegevoegd?

Een bekend gezicht bij MAFS

Femke is veertiger, moeder van twee kinderen en momenteel te zien in het populaire programma Married at First Sight. In het programma wordt ze gekoppeld aan Olof, een energieke en spraakzame Brabander die meteen gecharmeerd is van haar. Hun bruiloft leverde gemengde reacties op: sommige kijkers vonden hen een goed koppel, anderen vonden Olof wat te aanwezig en Femke juist te gereserveerd.

Wat direct opvalt is hoe gemakkelijk Femke zich voor de camera beweegt. Ze is duidelijk gewend aan spotlights. Dat is niet zo gek: ze heeft ervaring als model, werkte in het verleden in de marketing en trad regelmatig op de voorgrond tijdens evenementen. Bovendien was ze eerder samen met een bekende Nederlandse profvoetballer.

De relatie met Piet Velthuizen

In 2012 had Femke een relatie met Piet Velthuizen, destijds keeper bij onder andere Vitesse en het Nederlands Elftal. Hun liefde leek in het begin veelbelovend. Het stel kreeg samen twee kinderen en verscheen af en toe in interviews en op sociale media. Toch bleek het leven met een topsporter niet zonder uitdagingen. Uiteindelijk gingen Femke en Piet uit elkaar, hoewel de precieze reden nooit publiekelijk werd besproken. Femke liet in een emotioneel Facebookbericht weten dat ze er ineens alleen voor stond: “Met een kindje van één en over een paar weken ook een dochtertje… geen woorden.”

Sindsdien is ze single en heeft ze zich volledig gericht op haar rol als moeder, carrièrevrouw en – nu – kandidaat in een van de populairste datingprogramma’s van Nederland. Maar blijkbaar kent Femke’s verleden nog meer verrassingen.

Opgedoken foto’s met Guido Weijers

Fotograaf Edwin Janssen heeft onlangs oude beelden gepubliceerd van een modeshow van couturier Ronald Kolk, die plaatsvond in het najaar van 2010. Op deze beelden is te zien hoe Femke aanwezig is op het evenement, samen met een man die volgens de bijschriften niemand minder is dan cabaretier Guido Weijers. Het lijkt er sterk op dat de twee destijds een setje vormden, hoewel daar in de media nooit eerder melding van werd gemaakt.

Guido Weijers was in die tijd volop in beeld: hij speelde in diverse televisieprogramma’s, had een rol in de dramaserie Wolfseinde en gooide jaarlijks hoge ogen met zijn Oudejaarsconference. Zijn aanwezigheid op een modeshow was op zich al opmerkelijk, maar de suggestie dat hij daar met Femke was, maakt het extra interessant. Of het daadwerkelijk om een serieuze relatie ging of om een korte flirt, blijft onduidelijk. Twee jaar later had Femke in elk geval al een relatie met Velthuizen.

Femke zelf reageert op de geruchten

Na de ophef over de foto’s heeft Femke inmiddels gereageerd. In een korte verklaring laat ze weten dat ze Guido inderdaad kent, maar dat het “allemaal niet zo spannend” is als het lijkt. “We hebben elkaar in die periode een paar keer gezien bij evenementen, maar van een echte relatie was geen sprake,” aldus Femke. Daarmee lijkt ze de lucht te willen klaren, hoewel de beelden natuurlijk wel aanleiding waren voor speculatie onder kijkers van Married at First Sight.

Ze voegt daaraan toe: “Ik heb een bewogen liefdesleven gehad, maar dat heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Ik sta nu open voor iets oprechts en hoop dat dit experiment me dat kan brengen.” Die openheid en zelfreflectie maken haar juist tot een boeiende kandidate, vinden velen.

Reacties van kijkers

Op sociale media regent het reacties sinds het nieuwe seizoen van MAFS is begonnen. Femke wordt geprezen om haar charme en uitstraling, maar ook om haar openheid over haar verleden. Toch zijn sommige kijkers verbaasd dat iemand als zij zich aanmeldt voor een programma waarbij je met een volslagen vreemde in het huwelijksbootje stapt. “Waarom zou iemand die er zo uitziet en zo’n zelfverzekerde vibe heeft, zich opgeven voor MAFS?”, vraagt een gebruiker zich af op X.

Anderen vinden juist dat haar deelname iets zegt over haar serieuze intenties: “Als je ondanks alles in je verleden tóch nog in de liefde gelooft, dan verdien je echt respect,” schrijft een kijker. Er zijn zelfs fans die hopen dat Femke de nieuwe ster van het seizoen wordt: “Ik kijk alleen nog maar voor Femke en haar stijl. Wat een klassevrouw!”

Is Olof de juiste match?

Hoewel Femke tot nu toe positief in beeld komt, zijn de meningen over haar match Olof verdeeld. De goedlachse ondernemer uit Eindhoven is enthousiast, maar zijn wat opdringerige gedrag en overvloed aan koosnaampjes zorgen bij sommige kijkers voor plaatsvervangende schaamte. Vooral het herhaaldelijk gebruik van ‘mop’, ‘lieverd’ en ‘schat’ roept reacties op als: “Ze kennen elkaar nog geen dag en hij doet alsof ze al vijf jaar samen zijn.”

Toch moet er niet te snel geoordeeld worden, vindt een deel van het publiek. “Misschien is het gewoon zijn manier om te laten zien dat hij zich op zijn gemak voelt,” aldus een kijker. “En Femke lijkt er vooralsnog geen moeite mee te hebben, dus misschien werkt het voor hen.”

De toekomst van Femke bij MAFS

Hoe het huwelijk tussen Femke en Olof zich verder ontwikkelt, blijft vooralsnog een mysterie. De eerste afleveringen laten vooral kennismakingen en eerste indrukken zien. Of er echte liefde ontstaat, zal de komende weken blijken. Dat Femke in het verleden bekendere mannen heeft gekend, lijkt haar zoektocht naar liefde nu niet in de weg te staan. Ze staat open voor iets nieuws en laat het verleden – inclusief eventuele romances met cabaretiers – achter zich.

Wat wel duidelijk is, is dat Femke met haar open houding, elegante uitstraling en boeiende levensverhaal al snel tot de publieksfavorieten behoort. En of het nu met Olof is of niet: heel kijkend Nederland hoopt dat deze krachtige vrouw de liefde vindt die ze verdient.

Blijf op de hoogte van Married at First Sight op RTL 4 of via Videoland, waar je de afleveringen vooruit kunt kijken.

Algemeen

Asmara Thielen over rechtszaak Borsato: ‘Victim blaming op hogeschoolniveau’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Advocaat van Asmara Thielen: “Ze voelde zich slacht0ffer van victim blaming tijdens de rechtszaak tegen Marco Borsato”

De zaak rond Marco Borsato blijft veel losmaken in Nederland. Terwijl het land verdeeld reageert op de gebeurtenissen in de rechtszaal, heeft Peter Plasman, de advocaat van Asmara Thielen – het meisje dat de zanger beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag – zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop de zitting is verlopen.

Tijdens een openhartig gesprek in het programma Pauw & De Wit op NPO 1 vertelde Plasman dat zijn cliënt de behandeling van de zaak als “een vorm van victim blaming” heeft ervaren. Volgens hem was het pijnlijk om te zien hoe de aandacht in de rechtszaal meer gericht leek op haar gedrag dan op wat haar is overkomen.


De terugblik bij Pauw & De Wit

Presentator Jeroen Pauw opende het programma met een korte terugblik op de afgelopen week, waarin de rechtszaak tegen Marco Borsato centraal stond.

“Vorige week waren alle ogen gericht op zanger Marco Borsato,” begon Pauw. “Hij moest zich twee dagen lang verantwoorden tegenover de rechter, omdat hij wordt verdacht van grensoverschrijdend gedrag met een vijftienjarig meisje.”

Daarna kondigde Pauw aan dat Peter Plasman te gast was als advocaat van het vermeende slacht0ffer. Plasman, die al vaker in spraakmakende zaken optrad, gaf aan dat hij niet van plan was te reageren op elk detail, maar wel op de toon van het publieke debat.


“Victim blaming op hoog niveau”

Plasman vertelde dat hij eerder in de week het interview had gezien met de advocaten van Marco Borsato, die bij dezelfde talkshow aan tafel hadden gezeten. Dat optreden had hem geraakt.

“Ja, en dat is eigenlijk de reden dat ik nu hier zit,” zei hij. “Wat ik toen zag, vond ik victim blaming op hogeschoolniveau.”

Volgens Plasman voelde zijn cliënt dat ook zo. Ze zou het idee hebben gekregen dat haar gedrag en keuzes ter discussie werden gesteld, terwijl de zaak juist om het gedrag van de verdachte draait.

“Dat was victim blaming pur sang,” zei Plasman nadrukkelijk.


Geen details over haar situatie

Hoewel Pauw probeerde meer te weten te komen over hoe het nu met het meisje gaat, bleef Plasman discreet.

“Daar ga ik helemaal niets over zeggen,” benadrukte hij. “Dat wil zij zelf niet. Ook niet over haar moeder. Zij heeft ervoor gekozen om zich niet publiekelijk uit te spreken, en dat respecteren we.”

De advocaat benadrukte dat het voor zijn cliënt al zwaar genoeg is om te weten dat haar naam en verhaal opnieuw in de openbaarheid komen.


“Ze is niet bekend geworden, ze is beschadigd”

Pauw merkte op dat het meisje door de rechtszaak opnieuw in de media is verschenen, en dus bij het grote publiek bekend is geworden. Plasman reageerde daar scherp op:

“Bekend geworden? Nee, ze is juist min of meer kapotgemaakt bij het grote publiek,” zei hij. “Mijn cliënten zijn niet beroemd geworden, ze zijn beschadigd. Dat is een groot verschil.”

Volgens Plasman is het publieke oordeel vaak genadeloos, zeker wanneer het om bekende personen gaat. “De druk van buitenaf, de commentaren op sociale media — het is iets wat mensen onderschatten,” legde hij uit.


De kern van de zaak

Daarna beschreef Pauw kort de achtergrond van de zaak, zonder in juridische details te treden.

“We hebben het hier over een meisje dat vijftien was, en over wat haar is aangedaan in de periode voordat ze zestien werd,” zei Pauw.

Plasman bevestigde dat het ging om gebeurtenissen vlak voor haar zestiende verjaardag — een leeftijd waarop volgens de wet duidelijke grenzen gelden.

“De wet is daar helder over,” zei hij. “Het maakt niet uit hoe iemand zich gedraagt of wat iemand zegt, een volwassene moet die grens respecteren.”

Pauw voegde toe:

“Je blijft met je handen van een minderjarige af.”

Plasman antwoordde:

“Precies. Ook als die minderjarige zegt dat ze het leuk vindt of zelfs iets uitlokt — dat verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de volwassene.”


“Ze wilde alleen erkenning”

Tijdens het gesprek ging Pauw dieper in op de persoonlijke motivatie van het meisje om destijds aangifte te doen. Plasman benadrukte dat het haar nooit om wraak of geld ging, maar om erkenning.

“Mijn cliënt heeft vanaf het begin gezegd: ik wil alleen erkenning,” vertelde Plasman. “Ik wil niet dat hij de gevangenis in gaat. Ik hoef geen geld. Ik wil alleen dat hij erkent dat hij dit heeft gedaan.”

Volgens de advocaat had een vroegere erkenning veel kunnen voorkomen. “Er zijn momenten geweest waarop dit niet zo ver had hoeven komen,” zei hij.


Waarom kwam die erkenning er niet?

Pauw vroeg waarom die erkenning nooit is gekomen. Plasman antwoordde dat hij dat niet weet, maar dat het een vraag is “die alleen Marco Borsato kan beantwoorden”.

“Misschien heeft hij de gevolgen niet kunnen overzien,” zei Plasman. “Het is nooit makkelijk om te zeggen: ‘Ik heb dat gedaan.’ Maar soms is dat de enige manier om dingen goed te maken. Tenzij je ervan overtuigd bent dat je niets verkeerd hebt gedaan.”

Pauw reageerde met een verwijzing naar de verdediging van Borsato:

“Hij zegt ook steeds dat hij niet iets kan bekennen wat hij niet heeft gedaan.”

Plasman bleef bij zijn standpunt:

“Dat zegt hij, maar ik vind de bewijzen meer dan voldoende om tot een veroordeling te komen.”


Een zaak vol emoties en meningen

De zitting tegen Marco Borsato duurde twee dagen en werd breed gevolgd door de media. Buiten de rechtbank verzamelden zich zowel sympathisanten van de zanger als mensen die hun steun betuigden aan het vermeende slacht0ffer. De publieke aandacht maakte de ervaring extra zwaar voor alle betrokkenen.

Plasman benadrukte dat het niet alleen een juridische strijd is, maar ook een emotionele. “Voor mijn cliënt gaat het om erkenning, maar ook om herstel van eigenwaarde,” zei hij. “Het is moeilijk als je het gevoel hebt dat jouw verhaal telkens in twijfel wordt getrokken.”


Reacties in het land

Na de uitzending van Pauw & De Wit ontstonden er online duizenden reacties. Sommige kijkers prezen Plasman om zijn rustige maar duidelijke woorden.

Een veel gedeelde reactie luidde:

“Wat een integere man. Hij zegt precies wat veel mensen voelen: dat slacht0ffers vaker worden beoordeeld dan gehoord.”

Anderen vonden dat het beter was geweest om de zaak niet in een talkshow te bespreken zolang er nog geen uitspraak is. “Iedereen heeft recht op een eerlijk proces,” schreef een kijker. “Zowel het meisje als de verdachte.”

De discussie toont aan hoe complex de balans is tussen openbaarheid en privacy bij dit soort gevoelige zaken.


Wachten op de uitspraak

Het 0penbaar Ministerie heeft in deze zaak vijf maanden cel geëist tegen Marco Borsato. De rechtbank doet naar verwachting volgende maand uitspraak. Tot die tijd blijft het stil aan beide kanten.

Plasman zei in Pauw & De Wit dat zijn cliënt de uitspraak met spanning tegemoetziet, maar probeert om zich zoveel mogelijk op haar eigen herstel te richten. “Ze wil verder met haar leven,” zei hij. “Maar dat kan pas echt als dit hoofdstuk is afgesloten.”


Reflectie op het publieke debat

Het gesprek tussen Pauw en Plasman kreeg veel aandacht, niet alleen vanwege de juridische details, maar vooral door de onderliggende boodschap: de manier waarop we in Nederland omgaan met slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag.

Pauw sloot de uitzending af met een reflectie:

“Wat deze zaak ons leert, is dat woorden ertoe doen. In de rechtszaal, maar ook daarbuiten. Hoe we praten over slacht0ffers bepaalt vaak hoe veilig mensen zich voelen om hun verhaal te delen.”

Daarop reageerde Plasman instemmend:

“Precies dat. Het gaat om respect, erkenning en menselijkheid. Dat verdient iedereen.”

Lees verder