Nieuwste
Centraal Bureau voor Statistiek: lockdown dodelijker dan corona zelf
Op dit moment zorgen de gevolgen van het Britse uitgaansverbod voor meer extra doden dan dat er mensen sterven aan corona. Dat blijkt uit de sterftecijfers in Engeland en Wales. Wellicht is de oorzaak dat mensen te laat een arts consulteren bij de eerste signalen van een ziekte.
De Britse Gezondheidszorg gaat al jaren gebukt onder grote achterstanden. Dat verslechterde nog na de eerste lockdown in het voorjaar. Vorige week raakte bekend dat maar liefst 6,7 miljoen Britten op een ziekenhuisbehandeling wachten. Dat is gelijk aan een op acht inwoners.
De statistieken van het Britse CBS zijn dan ook zorgwekkend te noemen. De voorbije vier maanden overleden meer dan 10.000 personen meer dan gewoonlijk. Het Britse ministerie van Gezondheidszorg gaat de schokkende cijfers onderzoeken. Een woordvoerder weet alvast dat dit verband houdt met de uitgaansverboden van de voorbije jaren. In die periodes was het immers moeilijker om een arts te zoeken bij acute klachten.
Hoogleraar Gezondheidszorg aan de Universiteit van Nottingham Robert Dingwall had hiervoor in 2020 al voor gewaarschuwd. “We beginnen de gevolgen te zien van de vertraagde of uitgestelde behandeling van bijvoorbeeld kanker en van hart- en vaatziekten.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.