Algemeen
Schandaal rond Songfestival breidt verder uit: ´Puntentelling is niet eerlijk verlopen´

Hoewel Oostenrijk dit jaar het Eurovisiesongfestival wist te winnen, is het vooral de uitkomst van de publieksstemmen die de gemoederen bezighoudt. Vooral de hoge score voor Israël, ondanks veel publieke weerstand, leidt tot stevige kritiek en vragen. De Spaanse omroep RTVE neemt hierin het voortouw en heeft officieel om een audit van de televoting gevraagd bij de European Broadcasting Union (EBU).
Verbluffende publieksstem roept twijfels op
De Israëlische inzending Eden Golan scoorde opvallend goed bij het Europese publiek. Vooral uit landen als Nederland, België en Spanje kreeg zij veel stemmen. Dat juist Spanje zo massaal zou hebben gestemd op Israël, is volgens RTVE onverklaarbaar, gezien de maatschappelijke verontwaardiging rondom haar deelname. RTVE vraagt zich af of het stemproces wel correct is verlopen en eist volledige transparantie van de EBU.
Jurystem versus publieksstem
Wat de twijfel nog groter maakt, is het contrast tussen de televote en de jurystemmen. De Spaanse vakjury gaf Israël nul punten. Tegelijkertijd eindigde het land bij het Spaanse publiek bovenaan. RTVE kreeg in eerste instantie slechts een ranglijst, zonder precieze cijfers. Inmiddels is bekend dat er 142.688 Spaanse stemmen zijn uitgebracht tijdens de finale. De onverwachte uitkomst voedt de roep om controle.
Politieke spanningen spelen mee
De deelname van Israël aan het Eurovisiesongfestival ging dit jaar gepaard met hevige controverse. Demonstraties, petities en boycotoproepen in meerdere landen, waaronder Spanje en Nederland, benadrukten de maatschappelijke verdeeldheid. Tijdens de halve finale verwezen Spaanse commentatoren zelfs expliciet naar de situatie in Gaza, wat leidde tot een klacht van de Israëlische omroep KAN bij de EBU. Die herinnerde deelnemende landen direct aan het verbod op politieke uitspraken tijdens de uitzending.
RTVE wil transparantie
Voor RTVE is de vraag nu of de publieksstemmen wel representatief en correct zijn verwerkt. De omroep vindt het onverklaarbaar dat de Spaanse kijkers massaal op Israël zouden hebben gestemd, gezien de maatschappelijke sentimenten vooraf. Daarom wil RTVE een onafhankelijke audit van het stemproces en volledige inzage in de stemverdeling per land. De betrouwbaarheid van het systeem staat wat hen betreft op het spel.
EBU onder druk
De EBU heeft tot nu toe niet publiekelijk gereageerd op het auditverzoek van RTVE. Toch lijkt een inhoudelijke reactie onvermijdelijk. In eerdere jaren klonken al geluiden over stemblokken en geopolitieke voorkeuren, maar de situatie van dit jaar lijkt de kritiek naar een nieuw niveau te tillen. Het vertrouwen van zowel omroepen als publiek staat op het spel.
Vertrouwen in stemproces cruciaal
De hele situatie onderstreept dat het Eurovisiesongfestival niet langer puur als entertainment kan worden gezien. De politieke lading is niet te negeren, en het is belangrijk dat de stemprocedures daartegen bestand zijn. Omroepen en kijkers willen zekerheid dat hun stemmen eerlijk worden geteld en zonder beïnvloeding zijn verwerkt.
Mogelijke veranderingen in stemregels?
Of deze rel tot structurele aanpassingen van het stemproces zal leiden, is nog onduidelijk. Wel neemt de druk op de EBU toe om meer openheid van zaken te geven. Andere landen overwegen volgens Spaanse media soortgelijke stappen. Een audit zou dan ook het begin kunnen zijn van bredere hervormingen binnen het festival.

Algemeen
Vertrokken B&B Vol Liefde-Rinus doet pijnlijke onthulling over Ingrid en bevestigt wat kijkers al dachten

Rinus over vertrek bij Ingrid in B&B Vol Liefde: “Het voelde meer als klussen dan als daten”
Rinus reisde met hoge verwachtingen naar Griekenland om bij Ingrid zijn kans op de liefde te wagen. Maar in plaats van romantische momenten, stonden vooral klusprojecten op het programma. Na zijn vertrek sprak hij er al openhartig over, maar nu deelt hij nieuwe details over zijn tijd bij Ingrid.
Van romantische plannen naar klusprojecten
Volgens Rinus begon zijn verblijf veelbelovend, maar al snel draaide het meer om verf, gereedschap en tuinhandschoenen dan om gesprekken bij zonsondergang. “Echt serieuze gesprekken en uitstapjes heb ik gemist,” vertelt hij aan RTL Boulevard. “Zelfs een gepland bezoekje aan het kasteel ging niet door, want er moesten eerst nog klusjes worden gedaan.”
Hij had gehoopt op quality time samen, maar kreeg vooral het gevoel dat hij als een soort extra hulp werd ingezet. “Het heet B&B Vol Liefde en niet B&B Voor Klussen,” zei hij bij zijn afscheid tegen Ingrid.
Ingrid’s prioriteiten volgens Rinus
Rinus denkt dat Ingrid simpelweg andere prioriteiten had. “Het leek wel alsof klussen voor haar het belangrijkste in het leven is. Klussen, klussen, klussen – in plaats van samen iets leuks ondernemen.”
Hoewel hij zichzelf omschrijft als een “stukje romanticus”, merkte hij dat er weinig ruimte was voor die kant van hem. “Ik miste kleine momenten van affectie en toegankelijkheid. Er was geen sprankje romantiek, en dat voelde ik vanaf het begin.”
Een muur om haar heen
Volgens Rinus heeft Ingrid zelf toegegeven dat het voor anderen moeilijk is om tot haar door te dringen. “Ze zei dat ze een muur om zich heen heeft gebouwd, en dat heeft natuurlijk te maken met haar verleden. Ik denk dat het daardoor lastig is om echt een connectie met haar te maken.”
Ondanks zijn teleurstelling kijkt hij zonder wrok terug. “Ik gun haar oprecht het beste, en ook de deelnemers die na mij kwamen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of ze op deze manier ooit een match gaat vinden.”
Geen liefdesvonk
Voor Rinus stond zijn besluit om te vertrekken al even vast, al vond hij het geen gemakkelijke stap. “Ik kwam voor de liefde, maar kreeg het gevoel dat die zoektocht niet wederzijds was. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk zijn naar jezelf én naar de ander.”
Nieuw hoofdstuk
Nu Rinus terug is in Nederland, laat hij het avontuur achter zich. Toch kijkt hij met gemengde gevoelens terug op zijn tijd in Griekenland. “Het was een ervaring die ik niet had willen missen, maar ik had gehoopt op meer gedeelde momenten, zonder dat er altijd een hamer of verfkwast aan te pas kwam.”