-

Algemeen

Opvolger Linda de Mol bij Miljoenenjacht bekend: ”Is de allerbeste”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Zodra Linda de Mol besluit te stoppen met het presenteren van Miljoenenjacht, rijst de onvermijdelijke vraag: wie is geschikt om haar op te volgen? Hoewel dochter Noa Vahle door velen als natuurlijke erfgename wordt gezien, zijn de meningen verdeeld. Prominenten als Henk Krol en Bobbi Eden mengen zich in de discussie en schuiven verrassend genoeg iemand anders naar voren: Hélène Hendriks.

Miljoenenjacht: een instituut op televisie

Miljoenenjacht is al jaren een vaste waarde in de Nederlandse televisiewereld. Met Linda de Mol aan het roer is het programma uitgegroeid tot een kijkcijferhit waarbij spanning, emotie en entertainment samenkomen. De trap, de koffers, de bank en natuurlijk de iconische presentatrice zijn onlosmakelijk verbonden met het programma.

Maar Linda is inmiddels de zestig gepasseerd en hoewel ze nog met plezier voor de camera staat, denken veel kijkers na over de toekomst van Miljoenenjacht. Wie kan deze complexe, maar geliefde rol overnemen? De naam van haar dochter Noa Vahle wordt vaak genoemd. Toch is niet iedereen overtuigd, en zelfs Noa zelf lijkt weinig interesse te hebben in deze gigantische televisietaak.

Noa Vahle: ‘Nee bedankt’

Noa Vahle, die haar carrière begon als sportverslaggever en later te zien was bij Vandaag Inside, wordt vaak in één adem genoemd met de toekomstige opvolging van haar moeder. Ze is jong, mediatechnisch onderlegd en beschikt over een vlotte presentatie, vinden velen. Toch is ze zelf niet bepaald happig.

Toen haar werd gevraagd of ze het stokje van haar moeder zou willen overnemen, gaf Noa een verrassend nuchter antwoord. Ze bedankte vriendelijk en gaf aan dat ze zichzelf niet zag schitteren op hoge hakken terwijl ze een trap afloopt. Een humoristische, maar tegelijkertijd serieuze onderbouwing voor haar afwijzing.

Hélène Hendriks als topfavoriet?

Waar Noa zelf aangeeft geen interesse te hebben, schuiven anderen juist Hélène Hendriks naar voren als dé gedroomde opvolger. Onder meer Henk Krol, voormalig Tweede Kamerlid en tegenwoordig een vaste stem binnen het prominentenpanel van het tijdschrift Story, steekt zijn voorkeur niet onder stoelen of banken.

Krol is uitgesproken: “Ik vind dat Hélène dat zou moeten doen. Zij is één van de meest natuurlijke presentatrices van dit moment. Ze heeft humor, spontaniteit en weet hoe ze de kijker moet boeien.” Hij benadrukt dat hij zelf geen fervent sportkijker is, maar voor Hendriks graag een uitzondering maakt: “Als zij presenteert, blijf ik hangen.”

De kwaliteiten van Hélène

Hélène Hendriks heeft zich de afgelopen jaren in razend tempo ontwikkeld tot een van de meest veelzijdige gezichten op de Nederlandse televisie. Hoewel ze vooral bekend is geworden als sportverslaggever bij onder andere ESPN en SBS6, heeft ze zich ook bewezen als talkshowhost in De Oranjezomer en Hélène Hendriks: Vandaag Inside.

Volgens critici en kijkers heeft Hélène iets wat moeilijk te vangen is in woorden: natuurlijke charme. Ze is toegankelijk, ad rem en beschikt over een aanstekelijke energie die het publiek weet te raken. Daarmee zou ze prima passen bij het format van Miljoenenjacht, dat draait om spanning en menselijke emoties.

Bobbi Eden denkt daar anders over

Maar niet iedereen is het met Henk Krol eens. Voormalig actrice en mediapersoonlijkheid Bobbi Eden ziet de opvolging juist wel zitten in Noa Vahle. “Als ze het zelf wil, zie ik geen betere kandidaat dan Noa,” stelt Bobbi. “Ze heeft echt alles mee: een prachtige uitstraling, een ontwapenende lach, en een krachtige, zelfverzekerde houding.”

Wat Eden vooral waardeert in Noa is haar vermogen om ‘alles soepel aan elkaar te praten’. Volgens haar is dat precies wat het programma nodig heeft. “Als de tijd rijp is, neemt ze het stokje over van haar moeder. Alsof ze nooit anders heeft gedaan.”

De erfenis van Linda

Wie de opvolger ook wordt, één ding is zeker: het zal geen eenvoudige klus zijn om in de schoenen van Linda de Mol te stappen. Ze presenteert Miljoenenjacht sinds de start in 2000 en heeft het programma eigenhandig grootgemaakt. Haar uitstraling, timing en betrokkenheid met de kandidaten vormen een belangrijk onderdeel van de charme van het programma.

Bovendien heeft Linda de reputatie van het programma jarenlang brand safe weten te houden – een prestatie van formaat in de hedendaagse mediawereld waarin elk foutje breed wordt uitgemeten op sociale media.

Timing is cruciaal

Op dit moment is er nog geen sprake van een concreet vertrek van Linda de Mol. Toch is de discussie rond haar opvolging volop gaande. TV-expert Angela de Jong liet zich er eerder ook al over uit en stelde dat RTL zich vroeg of laat zal moeten voorbereiden op een overdracht.

De timing van die overdracht zal cruciaal zijn. Te vroeg en het publiek mist Linda. Te laat en men vindt het tijd voor vernieuwing. Een geleidelijke overgang, bijvoorbeeld met Linda en haar opvolger samen in één aflevering, zou een mooie tussenweg kunnen zijn.

Online discussie laait op

Ook op sociale media is de discussie losgebarsten. Fans van Miljoenenjacht hebben zich massaal uitgesproken. Waar de ene groep enthousiast is over Hélène Hendriks als frisse wind, pleit de ander voor een ‘familieoverdracht’ van moeder op dochter. Sommigen zien zelfs liever een totaal nieuw gezicht: “Waarom moet het iemand zijn die we al kennen? Geef een nieuw talent een kans!”

De online poll van RTL Boulevard gaf overigens een kleine meerderheid aan voor Hélène Hendriks als opvolger, met Noa Vahle op een goede tweede plek. Een duidelijk teken dat de kijker zich al intensief bezighoudt met de toekomst van het programma.

De toekomst van Miljoenenjacht

Wie uiteindelijk het stokje van Linda de Mol zal overnemen, blijft voorlopig koffiedik kijken. Wat wel vaststaat, is dat Miljoenenjacht een plek op de Nederlandse televisie heeft veroverd die niet zomaar ingevuld kan worden door eender wie.

Of het nu Noa Vahle, Hélène Hendriks of iemand totaal anders wordt: de lat ligt hoog. Heel hoog. Maar dat is niet gek, als je opvolger moet worden van misschien wel de grootste quizpresentatrice van het land.

Tot die tijd blijft Linda de Mol gelukkig gewoon op haar post – en kijken we met spanning vooruit naar wat de toekomst voor Miljoenenjacht en haar opvolging in petto heeft.

Algemeen

Jumbo-werkneemster niet blij met kerstpakket: ”Waardeloze rommel”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het is weer die tijd van het jaar: kerst nadert, de agenda’s lopen vol met diners en borrels, en op veel werkvloeren verschijnt het inmiddels traditionele kerstpakket. Voor sommigen voelt het als een warm gebaar van waardering, voor anderen als een verplicht nummertje waar weinig gevoel bij zit. En wie even een kijkje neemt op Marktplaats, ziet meteen: niet iedereen is even enthousiast over wat er dit jaar onder de kerstboom van de werkgever lag.

Kerstpakket: een traditie zonder verplichting

Laten we beginnen met een belangrijk feit: een kerstpakket is in Nederland géén verplichting. Werkgevers zijn niet wettelijk gehouden om hun personeel rond de feestdagen iets te geven. Er zijn bedrijven die het wel doen, bedrijven die het soms doen en organisaties die er principieel voor kiezen om helemaal niets uit te delen. Formeel kan een werknemer daar weinig tegenin brengen, hoe teleurstellend dat soms ook voelt.

Toch is het kerstpakket diep verankerd in de Nederlandse werkcultuur. Het wordt gezien als een moment van erkenning: een bedankje voor de inzet van het afgelopen jaar. Juist daarom roept het ook emoties op. Want wie zich het hele jaar uit de naad heeft gewerkt, hoopt stiekem dat dat terug te zien is in het presentje dat hij of zij meekrijgt.

Van blikken soep tot luxe gadgets

Wie al wat langer meedraait op de arbeidsmarkt, herinnert zich waarschijnlijk nog de klassieke kerstpakketten van vroeger: een stevige doos met houdbare etenswaren. Blikken soep, crackers, een pot augurken, een pak chocolademelk en misschien een fles wijn. Niet spectaculair, maar wel bruikbaar. Het idee was simpel: je kon er de feestdagen mee doorkomen.

Die tijd is duidelijk veranderd. Tegenwoordig proberen werkgevers creatiever te zijn. Kerstpakketten zijn moderner, persoonlijker en soms zelfs verrassend luxe. Denk aan cadeaubonnen, belevenissen, duurzame producten of elektronica. Sommige bedrijven laten medewerkers zelfs zelf kiezen via een online platform, zodat iedereen iets krijgt wat past bij zijn of haar smaak.

Maar creativiteit is ook een risico. Wat de één leuk vindt, ervaart de ander als compleet nutteloos. En precies daar ontstaat elk jaar opnieuw dezelfde discussie.

Marktplaats als graadmeter van ontevredenheid

Wie wil weten hoe kerstpakketten dit jaar ontvangen worden, hoeft maar één ding te doen: Marktplaats openen. Rond de feestdagen verandert het platform steevast in een etalage vol ongewenste cadeaus. Van ongeopende dozen tot gloednieuwe apparaten, alles verschijnt er in rap tempo.

RTL Nieuws nam recent een kijkje op Marktplaats en zag dat het aanbod alweer flink groeit. En eerlijk is eerlijk: er zitten opvallend veel prima producten tussen. Dat maakt het fenomeen des te interessanter. Het gaat blijkbaar niet altijd om de waarde van het cadeau, maar vooral om de vraag of iemand er iets mee kan.

De airfryer die niemand nodig had

Een opvallend voorbeeld is het kerstcadeau van horecagroothandel HANOS. Met zo’n vijfduizend medewerkers besloot het bedrijf dit jaar groots uit te pakken: personeel kreeg een airfryer van het merk Severin. Op papier klinkt dat als een uitstekend cadeau. Airfryers zijn populair, handig en relatief prijzig.

Toch staan ze inmiddels massaal te koop. Voor bedragen rond de 60 à 65 euro wisselen de apparaten van eigenaar. Dat roept vragen op. Waarom verkoopt iemand zo’n cadeau?

Het antwoord is vaak simpel: veel mensen hebben er al één. De airfryer is de afgelopen jaren zo ingeburgerd geraakt dat een tweede exemplaar voor velen overbodig is. Anderen gebruiken het apparaat simpelweg niet en zien liever contant geld of iets wat beter past bij hun leefstijl.

@jumbo.arnhem

Kerstpakket 2025🌲#fyp #jumbo #jumbokerstpakket #viraal #kerstpakket

♬ origineel geluid – Jumbo Amsterdamseweg Arnhem

Spelletjes die geen spelplezier opleveren

Niet alleen dure cadeaus belanden op Marktplaats. Ook goedkopere kerstgeschenken blijken niet altijd een schot in de roos. Een voorbeeld dat veel voorbijkomt, is het spel Hister. Een populair gezelschapsspel, zo dachten werkgevers, en dus een veilige keuze voor een breed publiek.

Maar ook hier blijkt de praktijk weerbarstig. Verschillende medewerkers bieden het spel vrijwel direct na ontvangst te koop aan. Soms met een opvallend eerlijke toelichting. Zo schrijft iemand uit Lage Mierde zonder omwegen:
“Jawel, mijn werkgever is het weer gelukt om een waardeloos kerstpakket te bedenken. Hier kan ik echt niks mee. Wil het wel graag verkopen, kan ik er misschien nog een goede fles wijn van kopen.”

De toon is scherp, maar ook veelzeggend. Het laat zien dat sommige werknemers het kerstpakket niet meer zien als een cadeautje, maar als een ruilmiddel: iets dat snel omgezet kan worden in iets wat wél gewaardeerd wordt.

@jumbourkerhard

Unbox met ons het kerstpakket van jumbo!🤩💛 #foryoupage #jumbosupermarkt #jumbo #jumbowerkt #fy #fyp

♬ origineel geluid – Jumbo Urkerhard

Ondankbaar of gewoon eerlijk?

Elk jaar laait dezelfde discussie op: is het ondankbaar om je kerstpakket te verkopen? Of juist eerlijk? De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen vinden dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Een gegeven paard kijk je immers niet in de bek. Anderen stellen dat een cadeau pas een cadeau is als je er daadwerkelijk iets aan hebt.

Voor veel werknemers voelt het verkopen van het kerstpakket niet als een statement tegen de werkgever, maar als een praktische keuze. Waarom zou je iets laten verstoffen in een kast als iemand anders er blij van wordt? Zeker in tijden waarin alles duurder wordt, is een extra bedrag rond de feestdagen geen overbodige luxe.

Wat zegt dit over werkgevers?

De massale verkoop van kerstpakketten roept ook vragen op voor werkgevers. Het laat zien hoe lastig het is om iedereen tevreden te stellen. In grote organisaties met honderden of duizenden medewerkers is er simpelweg geen cadeau dat voor iedereen perfect is.

Tegelijkertijd biedt het een leerpunt. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor flexibiliteit: een cadeaubon, een keuzeplatform of zelfs een financiële bonus. Dat haalt misschien een deel van de verrassing weg, maar vergroot wel de kans dat het gebaar daadwerkelijk gewaardeerd wordt.

De emotionele waarde van een kerstpakket

Toch gaat het bij een kerstpakket om meer dan alleen het product. De manier waarop het wordt uitgedeeld, de boodschap die erbij zit en de aandacht die erin is gestoken, spelen minstens zo’n grote rol. Een persoonlijk kaartje of een oprechte dankwoord kan soms meer betekenen dan een duur cadeau.

Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat er écht is nagedacht over hun inzet en welzijn, zullen ze minder snel geneigd zijn om hun kerstpakket online te zetten. Het draait uiteindelijk om erkenning, niet om spullen.

Kerstpakketten blijven gespreksonderwerp

Dat Marktplaats elk jaar volloopt met kerstpakketten, is inmiddels bijna een traditie op zich geworden. Het zegt iets over onze tijd, over verwachtingen en over de veranderende relatie tussen werkgever en werknemer.

Of het nu gaat om een airfryer, een spelletje of een doos met etenswaren: het perfecte kerstpakket bestaat waarschijnlijk niet. Wat wel bestaat, is de wens om gezien en gewaardeerd te worden. En zolang die wens niet altijd wordt vervuld, zal Marktplaats rond kerst blijven fungeren als een spiegel van de werkvloer.

De vraag is dus niet alleen wat er in het kerstpakket zit, maar vooral: voelt het als een oprecht bedankje? Want dát is uiteindelijk waar het tijdens de feestdagen om draait.

Lees verder