-

Algemeen

Nieuwe beelden: Ajax-penalty blijkt onterecht 👀

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ajax wint Klassieker met 2-1, maar VAR-beslissing zorgt voor ophef: ‘Misdadig’

De langverwachte Klassieker tussen Ajax en Feyenoord eindigde in een 2-1 overwinning voor de Amsterdammers, maar na afloop gaat het vooral over één moment: de controversiële penalty die Ajax kreeg na een overtreding op Wout Weghorst.

Hoewel de VAR de strafschop bevestigde, zijn de meningen op sociale media en in de voetbalwereld sterk verdeeld. Feyenoord-aanhangers spreken van een schandalige beslissing, terwijl Ajax-fans vooral blij zijn met de drie punten.

Wat gebeurde er precies, en waarom is deze penalty hét gesprek van de dag?


Ajax leek op papier de grote favoriet

Voorafgaand aan de wedstrijd werd Ajax als de grote favoriet bestempeld. De Amsterdammers speelden thuis, terwijl Feyenoord met een flinke blessuregolf kampte en bovendien afscheid had moeten nemen van spits Santiago Gimenez, die kort voor de Klassieker werd verkocht.

In de Amsterdamse kringen werd er dan ook optimistisch gesproken over een makkelijke overwinning. Toch bleek de realiteit op het veld een stuk minder rooskleurig voor de thuisploeg.

Ajax had het lastig en Feyenoord kon daar niet van profiteren. In de eerste helft speelden beide teams slordig en zonder overtuiging, waardoor het duel meer weg had van een gevecht tussen de blinde en de lamme.


Brobbey opent de score voor Ajax

Hoewel het spel niet hoogstaand was, ging Ajax toch met een 1-0 voorsprong de rust in. Brian Brobbey wist opnieuw het net te vinden na een goede voorzet van Steven Berghuis, de man die in het verleden nog voor Feyenoord speelde.

De Rotterdammers hadden moeite om gevaarlijk te worden in de aanval. De afwezigheid van Santiago Gimenez liet zich pijnlijk voelen. Zijn vervanger Hadj Moussa zat totaal niet in de wedstrijd, en Feyenoord had moeite om tot grote kansen te komen.

Toch gaf de 1-0 stand een vertekend beeld van de wedstrijd, want Ajax had zeker niet gedomineerd. De tweede helft zou Feyenoord een kans bieden om alsnog de rug te rechten.


Tweede helft: Feyenoord komt terug in de wedstrijd

Na de pauze besloot Ajax Feyenoord meer het initiatief te geven, hopend op snelle uitbraken. De Rotterdammers lieten zich niet onbetuigd en begonnen de druk op te voeren.

Het loonde al snel: invaller Quinten Timber maakte de gelijkmaker, waardoor de spanning volledig terugkwam in de wedstrijd. De 1-1 leek de opmaat naar een spektakelstuk in de slotfase.

Kort na de gelijkmaker gebeurde er echter iets wat de gemoederen flink zou verhitten: scheidsrechter Danny Makkelie gaf Ajax een penalty na een overtreding op Wout Weghorst.


VAR-beslissing zet de voetbalwereld op scherp

Weghorst leek door te breken toen hij door David Hancko werd neergehaald. Makkelie wees resoluut naar de stip, maar de Feyenoorders protesteerden direct: de overtreding zou buiten de zestien zijn gemaakt.

De VAR keek de beelden terug, maar besloot de penalty toe te kennen. Een beslissing die tot grote ophef leidde, vooral op sociale media.

Uit herhalingen blijkt namelijk dat Hancko Weghorst ver buiten het strafschopgebied raakt. De scheidsrechter had de fout nog kunnen herstellen met de VAR, maar dat gebeurde niet.

“Misdadig,” klonk het vanuit Feyenoord-kringen, terwijl Ajax-supporters opgelucht ademhaalden.


Weghorst mist de penalty

Ondanks de controversiële beslissing had Feyenoord nog geluk: Wout Weghorst schoot de strafschop zwak in, en doelman Wellenreuther pakte de bal eenvoudig.

De gemiste penalty leek Feyenoord een kans te geven om alsnog een punt mee naar huis te nemen, maar Ajax rook bloed en bleef druk zetten.


Kenneth Taylor maakt de beslissing

Niet veel later gaf Feyenoord de overwinning weg door knullig verdedigend werk. Kenneth Taylor profiteerde van een zwakke ingreep achterin en zette Ajax alsnog op een 2-1 voorsprong.

Feyenoord probeerde nog iets te forceren, maar had simpelweg niet de kwaliteit voor een comeback. Ajax trok de wedstrijd over de streep en boekte een belangrijke overwinning.


Onrust bij Feyenoord: Pijlen gericht op Dennis te Kloese

Na het eindsignaal was er bij Feyenoord weinig aandacht voor het verlies zelf: alle woede richtte zich op de directie.

Dennis te Kloese, de algemeen directeur, kreeg de volle laag van supporters. Zij verwijten hem dat hij trainer Brian Priske heeft opgezadeld met een kwalitatief zwak elftal.

De verkoop van Santiago Gimenez op de dag voor de Klassieker werd als een onvergeeflijke fout gezien. Supporters zijn woedend en vrezen dat Feyenoord dit seizoen weinig kans maakt op de titel.


Was de penalty terecht? Voetbalexperts reageren

Na afloop van de wedstrijd ging het nauwelijks over de overwinning van Ajax, maar vooral over de omstreden penalty.

Analisten en voormalige scheidsrechters waren het erover eens: de overtreding gebeurde buiten het strafschopgebied, dus de penalty had nooit gegeven mogen worden.

  • Rafael van der Vaart: “Dit is echt een schande. Hoe kan de VAR dit goedkeuren?”
  • Pierre van Hooijdonk: “Het is gewoon een vrije trap. Dit is een enorme fout.”
  • Scheidsrechter Bas Nijhuis: “Onbegrijpelijk dat de VAR dit niet corrigeert. Hier moet echt beter naar gekeken worden.”

De discussie over de VAR en scheidsrechterlijke beslissingen woedt inmiddels volop.


Ajax blij, Feyenoord gefrustreerd

Voor Ajax betekende de overwinning een belangrijke stap richting de top van de Eredivisie, terwijl Feyenoord opnieuw achter de feiten aanloopt.

Trainer Brian Priske moest na afloop uitleggen waarom zijn ploeg niet in staat was geweest om Ajax echt pijn te doen. De afwezigheid van Gimenez woog duidelijk zwaar op het spel van de Rotterdammers.

Ondertussen viert Ajax de overwinning, al weten ze dat de discussie over de penalty nog lang zal doorgaan.


De Klassieker eindigt in controverse

Waar de Klassieker altijd garant staat voor spektakel, werd deze editie vooral bepaald door een VAR-moment.

Ajax boekte een 2-1 overwinning, maar de vraag blijft: was de strafschop een cadeautje, of een terechte beslissing?

Feyenoord voelt zich bestolen, terwijl Ajax gewoon blij is met de drie punten. De nasleep van deze wedstrijd zal nog dagenlang onderwerp van gesprek blijven in de voetbalwereld.

📌 Wat vond jij van de penaltybeslissing? Laat het ons weten in de reacties!

Algemeen

Ophef in The Passion door Mike en Monique: ‘Ik ben bij je’ krijgt plots een andere betekenis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

The Passion 2025 krijgt onverwachte wending door komst van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde

Wat bedoeld was als een ingetogen moment in een jaarlijks terugkerende televisietraditie, veranderde op donderdagavond in een onderwerp van nationale discussie. Tijdens de vijftiende editie van The Passion verschenen Mike en zijn moeder Monique – bekend van het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde – kort op het podium. Hun verschijning was misschien slechts enkele zinnen lang, maar de reacties die erop volgden waren allesbehalve klein.

De aankondiging kwam pas op de middag van de uitzending, wat het verrassingseffect alleen maar groter maakte. De keuze om de twee realitysterren een plek te geven in het doorgaans serieuze en muzikale paasevenement leidde al snel tot een golf aan reacties op sociale media, in columns én bij tv-recensenten.


Verbazing en discussie tijdens de uitzending

Kijkers die hadden afgestemd op The Passion – dat ieder jaar op Witte Donderdag wordt uitgezonden en traditiegetrouw het lijdensverhaal van Jezus vertelt in een eigentijds jasje – wisten even niet wat ze zagen toen plots Mike en Monique op het podium verschenen. Hun bijdrage bestond uit een korte tekstpassage, passend binnen het verhaal, maar hun verschijning deed bij velen de wenkbrauwen fronsen.

Hoewel het moment inhoudelijk klein was, werd het onmiddellijk opgemerkt. Velen deelden screenshots van het fragment op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok. De reacties varieerden van verbazing tot cynisme. Sommige kijkers vroegen zich af of The Passion nu vooral mikt op “talk value”, meer dan op spirituele of muzikale inhoud.


Kritiek op de programmamakers: “Waar is de lijn?”

De meeste kritiek richtte zich niet zozeer op Mike en Monique zelf, maar op de makers van The Passion. Waarom werd gekozen voor deelname van twee personen die hun bekendheid vooral danken aan reality-tv? Was het een bewuste poging om een jonger, digitaal publiek te bereiken? Of juist een wanhopige poging om relevant te blijven in een steeds competitiever televisielandschap?

In talkshows en columns werden de vragen openlijk gesteld. Had een programma met een religieus en cultureel karakter als The Passion niet beter kunnen kiezen voor deelnemers met een inhoudelijke of artistieke achtergrond?

De programmaredactie heeft vooralsnog geen officiële reactie gegeven op de keuze voor Mike en Monique, maar het is duidelijk dat de beslissing in elk geval tot brede aandacht heeft geleid.


Veronica Superguide-columnist noemt het “het meest gênante tv-moment van 2025”

De scherpste kritiek kwam van Robin Heerkens, hoofdredacteur van Veronica Superguide. In zijn wekelijkse column spaarde hij de makers van The Passion niet:

“In een wanhopige poging om een viral-momentje te creëren, mochten Winter Vol Liefde-sterren Mike en zijn moeder Monique een paar woorden opdreunen bij het podium,” schreef hij.

Heerkens ging verder door te stellen dat het moment niet alleen onnodig was, maar ook ten koste ging van de toon en het karakter van het programma:

“We hoeven niet meer verder te zoeken: het meest gênante tv-moment van 2025 zat in The Passion.”

Zijn column werd breed gedeeld via entertainmentplatforms en zette de discussie nog verder op scherp. Veel lezers sloten zich aan bij zijn kritiek, terwijl anderen het juist opnamen voor de inclusieve en moderne benadering van het programma.


Ironie rondom het thema van het jaar

Het thema van deze editie van The Passion was “Ik ben bij je” – een boodschap van troost en nabijheid, passend bij het paasverhaal. Die boodschap kreeg echter een onverwacht ironische lading toen Monique samen met haar zoon op het podium verscheen.

Heerkens speelde hier in zijn column subtiel op in:

“Monique past overigens wel héél goed bij het thema ‘Ik ben bij je’. Dat neemt ze heel letterlijk, weet zoon Mike uit jarenlange ervaring.”

Deze opmerking – bedoeld als humoristische prik – werd door velen op sociale media overgenomen, wat zorgde voor een stroom aan memes, gevatte reacties en ludieke video’s. Of het nu terecht was of niet, feit is dat Monique’s aanwezigheid het thema van het jaar onbedoeld een dubbele laag gaf.


Online reacties: van humor tot afkeuring

Op X, Instagram en TikTok lieten kijkers massaal van zich horen. Sommige reacties waren speels van toon, anderen ronduit kritisch.

“Waren alle echte acteurs ineens bezet?” schreef iemand cynisch.
Een ander vroeg zich af: “Volgend jaar Giel de Winter als Judas?”
Ook veelvoorkomend: “Kan iemand me uitleggen waarom Mike en Monique in hemelsnaam een rol hebben in The Passion?”

Toch waren er ook geluiden die opriepen tot nuance. Sommige kijkers gaven aan dat The Passion juist altijd zoekt naar verbinding en actualiteit, en dat daar ruimte is voor een breed scala aan stemmen en gezichten. “Of je nou van reality-tv houdt of niet, het zijn óók mensen met een verhaal,” aldus één van de reacties.


Caststrategie of media-experiment?

De vraag blijft hangen: was de keuze voor Mike en Monique onderdeel van een bewuste mediastrategie? Wilde de redactie het programma een virale boost geven door herkenbare gezichten uit een andere tv-wereld te introduceren?

In het verleden werden vaker verrassende keuzes gemaakt voor de cast van The Passion, maar deze editie lijkt een nieuwe grens te hebben verkend. De snelle verspreiding van het fragment en de hoeveelheid aandacht die het opleverde, wijst erop dat die strategie op z’n minst effect had – al is het nog maar de vraag of dat positief uitpakt voor de reputatie van het programma.


Een uitzending die mensen bezighoudt

Los van de inhoudelijke discussies is één ding zeker: The Passion 2025 laat niemand onberoerd. Of je nu fan bent van het paasspektakel of juist sceptisch kijkt, het programma wist wederom de aandacht te trekken van een breed publiek. De buzz die ontstond rondom de aanwezigheid van Mike en Monique bewijst dat televisie anno 2025 nog steeds in staat is om het gesprek van de dag te bepalen.

De komende tijd zal moeten uitwijzen of dit moment The Passion blijvend verandert, of dat het wordt gezien als een eenmalige, discutabele keuze. Wat de uitkomst ook is: het gesprek over de balans tussen cultuur, religie, entertainment en relevantie is geopend – en dat is misschien wel het belangrijkste resultaat van deze editie.


Blijf ons volgen voor meer achtergrondverhalen over televisie, media en BN’ers die het gesprek van de dag bepalen.

Lees verder