-

Algemeen

Bewijs uitgelekt: Puntentelling Eurovisie blijkt niet eerlijk verlopen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Onrust over televoting bij Eurovisiesongfestival: Spanje eist helderheid over stemmen voor Israël

De nasleep van het Eurovisiesongfestival 2025 blijft de gemoederen bezighouden. Niet vanwege de uiteindelijke winnaar Oostenrijk, maar vooral door de opmerkelijke verdeling van de publieksstemmen. In Nederland, België én Spanje werd Israël door het publiek beloond met de meeste stemmen – een uitkomst die volgens de Spaanse omroep RTVE vragen oproept. De omroep acht het onwaarschijnlijk dat zoveel Spaanse kijkers massaal achter de Israëlische inzending stonden, en eist nu een officiële controle van de stemgegevens.

De kwestie legt de spanningen tussen RTVE en de organiserende European Broadcasting Union (EBU) opnieuw bloot en werpt vragen op over de transparantie van het televoting-systeem bij Europa’s grootste muziekfestijn.


Israël bovenaan bij het publiek – maar hoe dan?

De Israëlische zangeres Eden Golan, die het nummer Hurricane bracht, wist tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival hoge ogen te gooien bij het publiek. In meerdere landen kreeg zij de meeste publieksstemmen, waaronder in Spanje, Nederland en België. Een opvallende uitkomst, gezien de diplomatieke en maatschappelijke discussies die rondom haar deelname speelden.

In Spanje leidde de uitslag tot opgetrokken wenkbrauwen bij omroep RTVE, die de stemmen van de Spaanse kijkers onder de loep wil nemen. Volgens de zender zijn er twijfels over de echtheid van de uitslag: “Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat Israël de absolute publieksfavoriet was,” aldus een woordvoerder.

RTVE kondigde aan een audit aan te vragen bij de EBU om volledige transparantie te verkrijgen over de televotes die in Spanje zijn uitgebracht.


Wat is er precies aan de hand?

Volgens gegevens die RTVE inmiddels heeft opgevraagd bij de EBU, zijn er tijdens de finale 142.688 stemmen uitgebracht door het Spaanse publiek. Israël kwam daarbij als winnaar uit de bus. Toch geeft de Spaanse vakjury, die onafhankelijk stemt op basis van muzikale beoordeling, geen enkel punt aan Israël. Die discrepantie doet de wenkbrauwen fronsen bij de nationale omroep.

Opvallend: RTVE kreeg aanvankelijk alleen een lijst met de rangorde van de landen, zonder concrete cijfers over het aantal stemmen per land. Dat gebrek aan detail voedt de roep om helderheid. Morgen zal RTVE formeel een auditverzoek indienen bij de EBU, in de hoop eventuele twijfels weg te nemen.

Ook in andere landen wordt inmiddels gefluisterd over een mogelijke controle van het televoting-proces, al is dat op dit moment nog niet bevestigd. De Spaanse krant El País meldde dat meerdere landen soortgelijke stappen zouden overwegen, vanwege onduidelijkheden in het stemproces.


Achtergrond: politiek gevoelige context

De discussie over de televoting vindt plaats tegen een breder politiek decor. De deelname van Israël aan het Songfestival leidde dit jaar tot uiteenlopende reacties in Europa. In Spanje was die verdeeldheid bijzonder zichtbaar. Tijdens de tweede halve finale besloten de Spaanse commentatoren Tony Aguilar en Julia Varela zich uit te spreken over de situatie in Gaza.

Zij verwezen naar een oproep van RTVE om een debat te voeren over de deelname van Israël en baseerden zich daarbij op informatie van de Verenigde Naties. Deze actie werd niet gewaardeerd door de Israëlische omroep KAN, die vervolgens een klacht indiende bij de EBU.

De organisatie reageerde direct: de EBU waarschuwde commentatoren uit alle deelnemende landen dat politieke statements tijdens de uitzendingen strikt verboden zijn. In de richtlijnen van het Songfestival is vastgelegd dat het evenement neutraal en apolitiek dient te blijven. Een herhaling tijdens de finale zou kunnen leiden tot sancties of boetes.


Waarom stemmen voor Israël verbazen

Dat Israël hoge scores van het publiek ontving, is opvallend, mede omdat er in veel landen protesten waren tegen hun deelname. In Nederland waren er petities, boycots en demonstraties, en ook in Spanje gingen stemmen op om Israël uit te sluiten. In die context voelt de uitkomst van de televoting wrang voor sommige omroepen, kijkers en journalisten.

De Spaanse vakjury stemde op de finaleavond níet voor Israël – het land kreeg van hen geen enkel punt. Dat maakt de tegenstelling met de publieksstem des te groter. En hoewel verschillen tussen jury en publiek vaker voorkomen, zorgt deze specifieke uitslag nu voor een roep om transparantie en herziening.


EBU onder druk: roep om transparantie groeit

De EBU heeft tot nu toe niet inhoudelijk gereageerd op het verzoek om een audit, maar het onderwerp staat duidelijk op de agenda. Vertrouwen in het stemsysteem is essentieel voor de geloofwaardigheid van het Songfestival. Eerdere jaren waren er al discussies over stemblokken, buurvoorkeuren en vermeende beïnvloeding.

Een audit – oftewel een onafhankelijke controle van de uitgebrachte stemmen en de verwerking ervan – zou duidelijkheid moeten geven. Niet om de uitkomst per se te wijzigen, maar om aan te tonen dat het proces eerlijk en technisch correct is verlopen.

Of de EBU bereid is die cijfers te delen met de nationale omroepen, blijft voorlopig onduidelijk. Wellicht wacht men de formele auditverzoeken af, voordat er verdere stappen worden gezet.


Wat betekent dit voor toekomstige edities?

Het Songfestival beweegt zich in een steeds complexer krachtenveld van muziek, cultuur en politiek. De oproep tot meer transparantie in het stemproces – zowel bij de vakjury als bij de televote – zal na deze editie waarschijnlijk sterker klinken dan ooit tevoren.

Of de controverse daadwerkelijk leidt tot aanpassingen in het systeem, is koffiedik kijken. Maar de signalen zijn duidelijk: het publiek en de deelnemende landen willen kunnen vertrouwen op de eerlijkheid van het proces. Niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de geloofwaardigheid van het festival als geheel.


Conclusie: Spanje stelt vragen, EBU zal moeten antwoorden

De reactie van de Spaanse omroep RTVE op de televoting voor Israël laat zien hoe gevoelig de balans tussen muziek en maatschappelijke realiteit kan zijn. Met een formeel auditverzoek op komst, staat de EBU voor een uitdaging: laten zien dat het stemproces waterdicht is – of erkennen dat er ruimte is voor verbetering.

In een tijd waarin publieke opinie, media-aandacht en geopolitiek steeds meer met elkaar verweven raken, is het waarborgen van transparantie geen luxe meer, maar noodzaak.

De komende dagen zullen uitwijzen of het festivalorganiserend comité die verantwoordelijkheid oppakt – of dat de onrust verder oplaait.

Algemeen

André Hazes heeft een nieuwe vriendin (24) en dat is de dochter van een bekende volkszanger

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Nieuwe fase voor André Hazes? Relatie met Monique definitief voorbij, geruchten over nieuwe liefde groeien

De liefdesrelatie tussen André Hazes en Monique Westenberg is al jarenlang voer voor gesprek in de media. Van romantische herenigingen tot pijnlijke breuken: het duo weet Nederland te blijven boeien. En nu lijken er opnieuw ontwikkelingen te zijn, die duiden op een nieuwe wending in het leven van de zanger. Want hoewel een huwelijk ooit dichtbij leek, is daar nu niets meer van over. En sterker nog: er gaan hardnekkige geruchten dat André inmiddels opnieuw vlinders in zijn buik heeft.

Van droomvakantie naar emotioneel afscheid

Vorige maand leek alles nog in rustiger vaarwater. André vertrok samen met Monique, hun zoontje en ook zijn zus Roxeanne Hazes met haar gezin op vakantie naar de Verenigde Staten. Voor buitenstaanders een teken van harmonie, misschien zelfs een nieuwe kans voor het gezin. De media, waaronder Shownieuws, speculeerden zelfs dat het dé uitgelezen kans zou zijn voor André om Monique ten huwelijk te vragen. Zeker omdat er eerder al signalen waren dat Monique nog altijd hoopte op een officiële verbintenis.

Maar het draaide anders uit. Terwijl fans hoopten op liefdesnieuws, kwam Monique plotseling met een verrassende boodschap op Instagram.

Monique verbreekt de stilte: “We staan op een andere plek”

Op een rustige avond, kort na hun terugkeer uit Amerika, plaatste Monique een emotionele update op haar socialmediapagina. Daarin liet ze weten dat zij en André niet langer een stel zijn. “We staan al maanden op een andere plek in elkaars leven,” schreef ze, zonder verdere details te geven. De boodschap kwam voor veel volgers als een schok, juist omdat de vakantie zo harmonieus leek te verlopen.

Monique bleef verder discreet, maar tussen de regels door viel te lezen dat de beslissing niet over één nacht ijs was gegaan. Wat ooit een intens liefdesverhaal was, lijkt nu plaats te maken voor een nieuwe, onbekende fase in hun beider leven.

Geruchtenmolen draait op volle toeren

Nauwelijks was de breuk bevestigd, of de speculaties barstten los. Er zou meer aan de hand zijn dan een ‘gezamenlijk besluit’. Binnen enkele dagen doken op sociale media en in de entertainmentwereld berichten op over een mogelijke nieuwe vrouw in het leven van André. Eén naam werd zelfs expliciet genoemd: Naomi.

Volgens bronnen zou de zanger warme berichtjes hebben gestuurd naar deze vrouw, wat direct de suggestie opriep dat er sprake was van een prille romance. Maar die theorie werd snel ontkracht: Naomi blijkt naar verluidt enkel verantwoordelijk te zijn voor het beheren van André’s socialmediakanalen. Van een liefdesband is dus geen sprake, zo werd bevestigd.

Toch verdween het vermoeden niet dat er wél iets speelt in het liefdesleven van de zanger.

Wie is Noa? De mysterieuze vrouw die nu met André wordt gelinkt

Nieuw is het gerucht dat André Hazes mogelijk een klik heeft met een jonge vrouw genaamd Noa. Dit meldde het bekende Instagramkanaal RealityFBI, dat vaker primeurs brengt over het leven van bekende Nederlanders. Volgens bronnen ‘uit betrouwbare hoek’ zouden de twee elkaar inmiddels een paar keer hebben gezien.

Wat weten we over deze Noa? Ze is 24 jaar oud en dochter van een bekende volkszanger die in het verleden meedeed aan het televisieprogramma Bloed, Zweet en Tranen. In dat programma, waarin André zelf ook als jurylid optrad, werden talentvolle volkszangers in de schijnwerpers gezet. Een klein wereldje dus, waarin contacten snel gelegd zijn.

Volgens RealityFBI zou André vlak na zijn terugkomst uit Amerika een ontmoeting hebben gehad met Noa. En afgelopen donderdag zouden ze samen zijn gaan dineren in een restaurant in Vinkeveen. De precieze details zijn nog niet bevestigd, maar het kanaal spreekt van meerdere signalen die op een beginnende connectie wijzen.

Geen bevestiging, wél toenemende signalen

Opvallend: geen van de betrokkenen heeft gereageerd op de geruchten. Noch André, noch Noa heeft zich uitgelaten over een eventuele ontmoeting of meer. Toch is de interesse gewekt. Fans en volgers speuren op social media naar hints, terwijl RealityFBI inmiddels een soort oproep heeft gedaan: mensen die het duo samen hebben gezien, worden verzocht zich te melden.

Het lijkt dus niet slechts om roddels te gaan, maar om een gerichte zoektocht naar duidelijkheid. Tegelijkertijd blijft de situatie gissen: is dit een onschuldige kennismaking, een vriendschap of toch een nieuwe liefde die opbloeit?

André’s zoektocht naar balans

Wat de waarheid ook is, één ding is duidelijk: André Hazes bevindt zich opnieuw in een overgangsfase. Zijn liefdesleven is al jaren een publiek onderwerp, maar de impact daarvan is niet te onderschatten. De zanger heeft eerder openlijk gesproken over zijn mentale gezondheid, de druk van het artiestenbestaan en het constante geworstel tussen zijn privéleven en publieke imago.

Na meerdere herstarts met Monique – telkens met hoop van fans op een ‘happy end’ – lijkt deze breuk definitiever te zijn dan eerdere pauzes. De toon van Monique’s bericht was niet boos of verwijtend, maar eerder gelaten. Dat wijst erop dat beide partijen hebben ingezien dat hun wegen zich langzaam maar zeker van elkaar hebben verwijderd.

Monique in haar kracht

Wat opvalt, is dat Monique Westenberg ondanks de emotionele situatie sterk en open blijft naar haar volgers. Ze deelt nog steeds liefdevolle momenten met haar zoon en zet zich in voor haar eigen projecten. Ze lijkt zich bewust te zijn van haar eigen waarde, los van de relatie met André. In plaats van drama, kiest ze voor zelfreflectie en rust – iets waar veel mensen bewondering voor hebben.

Monique blijft ook populair onder haar achterban, die haar massaal steunt in deze nieuwe levensfase. En dat is geen toeval: haar openheid en nuchtere benadering van roem maken haar voor velen herkenbaar en geliefd.

Toekomst open, maar onzeker

Voor André en Monique is dit een periode van loslaten, heroriënteren en wellicht opnieuw beginnen – ieder op hun eigen manier. Of er een nieuwe liefde in het spel is, zal de tijd uitwijzen. Maar duidelijk is wel dat beiden bezig zijn met hun persoonlijke groei.

Voor fans blijft het afwachten: krijgt de zanger binnenkort opnieuw gezelschap van een nieuwe partner? En hoe zal dit invloed hebben op zijn muziek, zijn publieke optredens en de band met zijn zoontje?

De kracht van evolutie

Wat deze situatie vooral laat zien, is dat relaties – zelfs in de spotlights – voortdurend evolueren. Waar liefde ooit allesbepalend leek, komt soms het inzicht dat afstand nemen meer oplevert dan blijven vechten. En daarin ligt misschien wel de grootste les: dat loslaten soms ook liefde is.

Of er nu echt iets opbloeit tussen André Hazes en Noa, blijft vooralsnog een open vraag. Maar dat er iets in beweging is, staat vast. En voor wie deze bijzondere familie al jaren volgt, is het opnieuw een hoofdstuk vol herkenbare emoties, onverwachte wendingen en menselijke keuzes.

Lees verder