-

Algemeen

Blanke dochter van Michael Jackson zegt dat ze zich identificeert als zwarte vrouw

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Paris Jackson, de enige dochter van de overleden popmuziek-icoon Michael Jackson, heeft onlangs gedeeld dat ondanks dat ze van gemengde afkomst is, ze zich identificeert als een zwarte vrouw.

Zeggend dat haar vader zou volhouden dat ze zwart is, “wees trots op je roots”, eert Paris de wortels en het erfgoed van haar vader – zowel muzikaal als fysiek – door te zeggen: “Ik beschouw mezelf als zwart.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Blijf lezen om meer te weten te komen over de identiteit van Paris Jackson! Geboren op 3 april 1998, is Paris Jackson, een Amerikaanse actrice, model en zangeres, de dochter van Michael Jackson en Debbie Rowe.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Paris, 25, en haar twee broers Bigi, 22, en Prince, 27, zijn geboren in de schijnwerpers, met talloze fans die alles willen weten over de nieuwste leden van de Jackson-familie.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Toen ze jong waren, probeerde de zanger van Billie Jean zijn kinderen te beschermen tegen nieuwsgierige blikken met dekens (voor Bigi), maskers en sluiers. In 2007 vertelde Jackson’s bodyguard aan People dat de drie kinderen “goed gemanierd, goed opgevoede kinderen zijn … Ze zijn echt nuchter … Ze waren de eerste prioriteit van Michael.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Maar in 2009 werd de beschermende laag weggenomen met de dood van hun vader en werden de jonge kinderen alleen in de schijnwerpers gegooid, wat hen veranderde in zeer winstgevende prooi voor de paparazzi. En het liet Paris posttraumatische stressstoornis (PTSS) ervaren. Ze deelde: “Ik ervaar soms auditieve hallucinaties, met cameraklikken en ernstige paranoia, en ben al naar therapie gegaan voor veel dingen, maar dat omvatte ook.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

De jonge vrouw gaf ook toe dat ze “meerdere keren” zelfmoord heeft geprobeerd tegen de leeftijd van 15, en in 2019 ging ze naar een behandelingscentrum. Ze zei: “Het was gewoon zelfhaat … Een laag zelfbeeld, denken dat ik niets goed kon doen, niet denken dat ik het waard was om nog te leven.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

‘Ze is wie mijn vader is’ Vandaag leunt ze zwaar op de invloed van haar grote broer Prince Michael Jackson, van wie ze zegt: “Hij is alles voor me, weet je?” In 2020 vertelde ze People over haar relatie met Prince: “Ik heb altijd naar hem opgekeken en wilde altijd zijn goedkeuring en alles, en wilde meer op hem lijken.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Toch zegt Prince dat zijn kleine zusje meer op hun vader lijkt. “Eigenlijk, als persoon, is zij wie mijn vader is. Het enige verschil is haar leeftijd en geslacht.” Hij voegt eraan toe dat zijn kleine zusje lijkt op haar vader “in al haar kracht en bijna al haar zwaktes ook. Ze is erg gepassioneerd.”

Naast hyper gepassioneerd te zijn over haar carrière – ze heeft op de catwalk gelopen voor grote modemerken zoals Chanel en is ook de leadzangeres en gitarist van de band The Soundflowers – is ze ook toegewijd aan het eren van het erfgoed van haar vader. “Iedereen in mijn familie maakt muziek. Ik bedoel, ik ben een Jackson,” zei ze in 2020. “Het is logisch dat ik een muzikant ben, maar zoals, een Jackson die folk indie doet?”

Alles over ras Ze voelt ook een verbinding met haar overleden vader wat betreft ras. Hoewel de zanger van Beat It een lichte huid had later in zijn leven, was de hitmaker – naar verluidt met Vitiligo, een aandoening die de pigmentatie van zijn huid verandert – een Afro-Amerikaan die een donkerdere teint had in zijn eerdere jaren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Jackson werd geconfronteerd met veel speculatie over zijn veranderende uiterlijk gedurende zijn carrière en ontkende altijd zijn huid te bleken. In een interview met Oprah Winfrey in 1993 beweerde de Thriller-ster dat zijn neuscorrectie de enige cosmetische ingreep was die hij had ondergaan en dat de depigmentatie van zijn huid te wijten was aan zijn Vitiligo.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

“Ik ben trots op mijn ras. Ik ben trots op wie ik ben,” vertelde Jackson destijds aan Winfrey. Met de Afro-Amerikaanse afkomst van haar vader in gedachten zegt Paris dat ze zichzelf als zwart identificeert. In een gesprek met het tijdschrift Rolling Stone in 2017 zei Paris dat ze zichzelf “beschouwt [als] zwart” en dat “[Michael] me in de ogen keek en zijn vinger naar me wees en zei: ‘Je bent zwart. Wees trots op je wortels.'”

Terwijl ze haar lichtere huid bespreekt en opmerkt dat veel mensen – vanwege haar geverfde blonde haar en opvallende blauwe ogen – aannemen dat ze uit “Finland of zoiets” komt, voegt ze eraan toe: “En ik zou denken, ‘oké, hij is mijn vader, waarom zou hij tegen me liegen?’ Dus ik geloof gewoon wat hij me heeft verteld. [Omdat], voor zover ik weet, hij nooit tegen me heeft gelogen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Niet verrassend kreeg ze wat kritiek toen haar verklaring over ras werd gepubliceerd. Talkshowhost Wendy Williams was zeer uitgesproken en bespotte Jackson’s enige dochter omdat ze zich identificeerde als een zwarte vrouw: “Ik begrijp dat ze zichzelf als zwart beschouwt en alles, maar ik heb het alleen over het visuele omdat je weet … zwart is niet wat je jezelf noemt, het is wat de politie ziet als ze een wapen tegen je nek hebben op de snelweg.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 𝚙𝚔 (@parisjackson)

Ze voegt eraan toe: “Dat is wat ze zien. Maar dat is schattig en goed voor haar.” Wat vind je ervan dat Paris Jackson het erfgoed van haar vader eert door zichzelf te identificeren als een zwarte vrouw?

Algemeen

Monica Geuze deelt intieme foto’s met haar nieuwe bejaarde vriendje van 76!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Johan Derksen en Monica Geuze lijken op papier elkaars tegenpolen. De één is een uitgesproken televisiepersoonlijkheid die al decennialang meedraait in de Nederlandse mediawereld en bekendstaat om zijn stevige meningen. De ander behoort tot een jongere generatie mediaprofessionals, bouwde haar carrière grotendeels op via sociale media en groeide uit tot een invloedrijke ondernemer, presentatrice en publieke figuur. Toch duiken hun namen opvallend vaak samen op in discussies over media, bekendheid en invloed.

Twee werelden die elkaar raken

Johan Derksen is al jaren een vaste waarde bij Vandaag Inside, waar hij met scherpe observaties en uitgesproken uitspraken regelmatig het nieuws haalt. Zijn kijk op de media is gevormd in een tijd waarin televisie, kranten en radio het publieke debat domineerden. Hij is kritisch op ontwikkelingen die volgens hem te maken hebben met oppervlakkigheid, snelle roem en commercie zonder inhoud.

Monica Geuze vertegenwoordigt juist die nieuwe mediadynamiek. Ze werd bekend via YouTube, groeide door naar televisie, lanceerde succesvolle ondernemingen en bouwde een groot online bereik op. Voor een miljoenenpubliek is zij een herkenbaar gezicht geworden dat moeiteloos schakelt tussen entertainment, lifestyle en ondernemerschap.

Juist omdat zij symbool staat voor een nieuwe manier van bekend worden, wordt haar naam regelmatig genoemd wanneer Derksen zich uitlaat over influencers en de online cultuur. Dat zorgt steevast voor reacties, zowel in de studio als op sociale media.

Kritiek en nuance

Derksen heeft meermaals laten blijken moeite te hebben met wat hij ziet als “snelle bekendheid zonder inhoud”. In zijn optiek krijgen sommige influencers een podium dat vroeger was weggelegd voor mensen met een duidelijke vakinhoudelijke prestatie. In dat kader valt de naam van Monica Geuze regelmatig, niet zozeer persoonlijk, maar als voorbeeld van een bredere trend.

Tegelijkertijd erkennen veel mediawatchers dat Geuze haar bekendheid juist op een strategische manier heeft uitgebouwd. Ze presenteerde televisieprogramma’s, schreef boeken, startte bedrijven en werkte samen met grote merken. Daarmee heeft ze haar online populariteit omgezet in een veelzijdige loopbaan, iets wat zelfs critici moeilijk kunnen negeren.

Die spanning tussen kritiek en erkenning maakt de discussie interessant. Waar Derksen vraagtekens zet bij de cultuur rondom influencers, zien anderen juist een nieuwe vorm van ondernemerschap en mediavaardigheid.

Monica’s reactie: nuchter en relativerend

Monica Geuze zelf lijkt zich weinig aan te trekken van de uitspraken van Derksen. In interviews en via haar sociale kanalen laat ze weten haar eigen koers te varen en zich niet snel persoonlijk aangesproken te voelen. Ze benadrukt vaker dat kritiek nu eenmaal hoort bij publieke zichtbaarheid en dat iedereen recht heeft op een eigen mening.

Voor haar volgers staat ze juist symbool voor zelfstandigheid en het vermogen om kansen te creëren in een veranderend medialandschap. Ze spreekt openlijk over werk, moederschap en balans, wat haar voor veel mensen toegankelijk en herkenbaar maakt.

Oude media versus nieuwe media

De indirecte “discussie” tussen Derksen en Geuze staat eigenlijk voor iets groters: het verschil tussen traditionele media en digitale bekendheid. Waar televisie vroeger de belangrijkste poortwachter was, kunnen mensen tegenwoordig via sociale platforms zelf een publiek opbouwen.

Voor sommigen voelt dat als een verrijking van het medialandschap, voor anderen juist als een verarming. Die botsing van perspectieven zorgt ervoor dat gesprekken over influencers, bereik en invloed vaak emotioneel en gepolariseerd verlopen.

Derksen verwoordt de zorgen van een generatie die is opgegroeid met journalistieke hiërarchie en vaste formats. Geuze belichaamt een tijdperk waarin zichtbaarheid, authenticiteit en directe connectie met het publiek centraal staan.

Humor en zelfspot

Onlangs kwam er nog een luchtige wending aan het verhaal. Op Instagram verschenen door AI gegenereerde beelden waarop Monica Geuze en Johan Derksen samen te zien zijn in ogenschijnlijk intieme situaties. Overduidelijk satirisch bedoeld, maar wel opgepikt door volgers en juicekanalen.

De beelden werden massaal gedeeld en zorgden voor veel reacties, vooral vanwege de onverwachte combinatie. Het liet zien hoe snel humor, technologie en mediapersoonlijkheden samenkomen in het huidige tijdperk.

Hoewel het duidelijk om een grap ging, onderstreepte het opnieuw hoe sterk beide namen leven in het publieke debat. Zelfs zonder echte samenwerking zorgen ze samen voor aandacht.

Publieke figuren als spiegel

Zowel Derksen als Geuze fungeren als een spiegel voor bredere maatschappelijke discussies. Hun zichtbaarheid maakt hen tot symbolen in gesprekken over generatieverschillen, mediaverantwoordelijkheid en de waarde van bekendheid.

Waar Derksen vaak bewust provoceert om een debat los te maken, kiest Geuze juist voor relativering en afstand. Die tegenstelling verklaart waarom hun namen steeds weer samen opduiken, ook al hebben ze inhoudelijk weinig met elkaar te maken.

De kracht van aandacht

In een tijd waarin aandacht een vorm van valuta is geworden, laat dit verhaal zien hoe verschillende routes kunnen leiden tot invloed. De één via televisie en scherpe meningen, de ander via sociale media en ondernemerschap.

Dat beide routes botsen én elkaar nodig hebben, is misschien wel de kern van het verhaal. Traditionele media praten over influencers, influencers reageren online, en het publiek volgt beide.

Conclusie

Johan Derksen en Monica Geuze zullen waarschijnlijk nooit samen aan tafel zitten of een gezamenlijk project aankondigen. Toch blijven hun namen met elkaar verbonden in het voortdurende debat over media, invloed en veranderende normen.

De één kijkt kritisch naar de toekomst van bekendheid, de ander bouwt er actief aan. Juist die tegenstelling maakt hen samen tot een interessant onderwerp van gesprek. En zolang media blijven veranderen, zullen dit soort discussies blijven terugkomen — met of zonder AI-grapjes.

Wat vind jij: botsen oude en nieuwe media te hard, of vullen ze elkaar juist aan? Praat mee op social media en deel jouw visie op deze opvallende mediacontrast.

Lees verder