-

Algemeen

Gezin met 3 kleine kinderen gedwongen hun woning te verlaten: “Dit is onacceptabel”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een gezin met drie jonge kinderen, waaronder een baby van vijf maanden, wordt gedwongen hun huidige woning te verlaten door woningcorporatie Talis. De reden? Ze verblijven in een seniorenflat, en dit heeft tot een nijpende situatie geleid. Vader Arie staat voor een onmogelijke uitdaging en vreest dakloos te worden.

Gezin in een Seniorenflat
Dit gezin woont momenteel in seniorenflat De Meiberg, een woonomgeving waar voornamelijk oudere bewoners met scootmobielen de sfeer bepalen, en de gangen worden gedomineerd door rollators. Echter, voor één van de appartementen staan kinderfietsen, want hier wonen Arie (61), Naomi (30), Nathan (5), Jesse (2), en de pasgeboren Tamara van vijf maanden.

Het gezin woont in een tweekamerappartement, met slechts één slaapkamer waar alle bedden in zijn gepropt. Het is een krappe ruimte, maar Arie klaagt niet. Hij vertelt ons: “We zijn hier heel tevreden. De kinderen vinden het erg knus.” Hij benadrukt dat alle bewoners de aanwezigheid van de jonge kinderen waarderen. “Ze fleuren ervan op en willen de baby graag even aanraken. Je kunt aan hun gezichten zien dat het hen goed doet.”

Echter, hier ligt het probleem. Het is simpelweg niet toegestaan om met een gezin in dit seniorencomplex te wonen. Woningcorporatie Talis wil dat het gezin vertrekt, maar gezien de huidige krapte op de woningmarkt lijkt dit een vrijwel onmogelijke opgave. Particuliere huur is financieel niet haalbaar voor de familie, en voor een sociale huurwoning bedraagt de wachtlijst maar liefst 13 jaar, terwijl hun verzoek om urgentie keihard is afgewezen. Dit is verre van gunstig nieuws.

Zwangerschap en Keuzes
Maar hoe is Arie eigenlijk in deze woning terechtgekomen? Na zijn scheiding van zijn ex-vrouw woonde hij tijdelijk bij zijn broer in Cuijk.

Arie werkte als leraar Nederlands in de Randstad en ging af en toe naar Suriname om op adem te komen. Daar ontmoette hij Naomi, ook een lerares Nederlands, en ze werden halsoverkop verliefd, trouwden, en kregen samen een kind.

Toen zijn broer een relatie kreeg, moest Arie vertrekken. Omdat hij geen betaalbare sociale huurwoning kon vinden, besloot hij in Nederland te blijven werken en af en toe naar Suriname te gaan, in afwachting van een geschikte woning. Hij stemde in met een woning in het seniorencomplex, op voorwaarde dat hij daar zonder zijn gezin zou wonen.

Maar het liep anders. Kort nadat hij terugkeerde naar Nederland, raakte Naomi onverwacht zwanger. Arie achtte het onverantwoord om zijn vrouw met twee jonge kinderen in Suriname achter te laten.

Hij stond voor een onmogelijke keuze: “Moest ik naar Suriname gaan, naar mijn gezin, mijn baan opzeggen, en mijn collega’s en leerlingen in de steek laten? Of moest ik mijn gezin tegen de afspraak in naar Nederland laten komen om bij mij te zijn? Ik zat met de rug tegen de muur.”

Geen Alternatief
Arie koos voor het laatste: “Ik had geen andere optie. We hadden al besloten dat zij naar Nederland zouden komen, zeker gezien de gezondheidsproblemen van ons zoontje.”

“De gezondheidszorg in Suriname is onvoldoende. Het gaat economisch niet goed en als leraar verdien je er weinig. Je kunt er geen gezin onderhouden.”

Daarom wil Arie niet emigreren. Hij is Nederlander, en zijn kinderen hebben ook de Nederlandse nationaliteit. Ze hebben het recht om hier te wonen.

Naomi moet nog een jaar studeren om haar diploma hier erkend te krijgen. Pas daarna, met twee inkomens, zullen ze in staat zijn om iets duurders te huren of te kopen. Maar dat zal komend jaar nog niet haalbaar zijn.

Afwijzing van Urgentieaanvraag
Arie heeft geprobeerd om urgentie te verkrijgen, maar dit is afgewezen omdat de commissie van mening is dat zijn woonprobleem is ontstaan door ‘verwijtbaar gedrag’.

Hij heeft beroep aangetekend, maar de uitkomst daarvan is nog onbekend. Als hij het beroep verliest, vreest hij dat Talis snel wil dat het gezin vertrekt, en dan staan ze op straat.

Talis, de woningcorporatie, geeft aan dat ze willen voorkomen dat het zover komt. Ze zeggen in gesprek te zijn en te zoeken naar een passende oplossing. Echter, gezien het gebrek aan beschikbare woningen lijkt dit een uitdagende taak. Toch blijft de corporatie zich inspannen om te voorkomen dat het gezin dakloos wordt. Een van de opties die wordt overwogen, is woningruil. Dit zou een mogelijke uitweg kunnen bieden, waarbij senioren die in grotere woningen verblijven en naar De Meiberg willen verhuizen, mogelijk kunnen ruilen met Arie, hoewel zijn appartement al geruime tijd op de lijst staat zonder succes.

Algemeen

Humberto Tan zwaar onder vuur na interview met Martijn Krabbé

Avatar foto

Gepubliceerd

op

RTL ligt onder vuur na het uitgebreide en emotionele interview met Martijn Krabbé in het programma RTL Tonight. De presentator, die ongeneeslijk z!ek is door uitgezaaide longk*nker, sprak dinsdagavond openhartig over zijn angsten, zijn gezin en het naderende afscheid. Het gesprek, dat plaatsvond aan zijn eigen keukentafel en werd geleid door Humberto Tan, maakte veel los bij het publiek. Waar veel kijkers het interview omschreven als indrukwekkend, eerlijk en ontroerend, klinkt er op sociale media ook stevige kritiek op de manier waarop het werd gebracht.

Een gesprek dat niemand onberoerd liet

Vanaf het eerste moment was duidelijk dat het interview geen standaard televisiegesprek zou worden. Geen studiopubliek, geen luchtige onderwerpen, maar een man die zonder omwegen sprak over de realiteit van leven met een ongeneeslijke z!ekte. Krabbé vertelde hoe zijn dagen eruitzien, hoe de nachten soms zwaarder zijn dan de dagen en hoe zijn grootste angst niet zozeer draait om zichzelf, maar om wat hij achterlaat.

Hij sprak met zachte stem, maar duidelijke woorden over zijn vrouw Deborah en hun kinderen. Over de gedachte dat zij straks zonder hem verder moeten, en hoe hij probeert hen zo goed mogelijk “achter te laten”. Juist die eerlijkheid maakte diepe indruk op veel kijkers. Tegelijkertijd riep het ook ongemak op bij een deel van het publiek, dat zich afvroeg of deze kwetsbaarheid wel thuishoort in een televisieformat.

Kritiek: ‘tranentrekkerij’ en ‘effectbejag’

Op sociale media ontstond al snel een fel debat. Met name op X uitten enkele bekende accounts hun ongenoegen. Influencer MiesBee schreef dat ze zich “onpasselijk” voelde bij wat zij omschreef als tranentrekkerij. Ze vroeg zich hardop af of Krabbé zichzelf hier wel een plezier mee deed door zo ver te gaan in zijn openheid.

Ook Marieke Derksen, dochter van een bekende mediapersoonlijkheid, liet zich kritisch uit. Volgens haar ging RTL een grens over door het gesprek zo uitgebreid en emotioneel in beeld te brengen. Zij sprak zelfs van het “uitbuiten van z!eke mensen voor goede kijkcijfers”. Die woorden vonden weerklank bij een groep kijkers die vond dat het interview te lang duurde en te veel nadruk legde op emotie.

Sommigen wezen daarbij niet zozeer naar Krabbé zelf, maar naar de rol van de zender en de interviewer. De interviewstijl van Humberto Tan werd door critici omschreven als te sturend en te gericht op het losmaken van emoties. Er werd gesproken over “effectbejag” en “smakeloze televisie”.

Net zo veel steun en bewondering

Tegenover die kritische geluiden stond echter een minstens zo grote groep kijkers die het interview juist waardeerde. Voor hen was dit geen uitbuiting, maar een zeldzaam eerlijk gesprek dat herkenning en troost bood. Onder de hashtag van het programma verschenen honderden berichten van mensen die aangaven geraakt te zijn.

Kijkers schreven dat ze onverwacht tranen in de ogen kregen, maar dat die tranen niet voortkwamen uit sensatie, maar uit menselijkheid. Velen prezen Krabbé om zijn moed om zo open te spreken over een onderwerp waar nog altijd veel taboe op rust: angst voor het einde, zorgen om nabestaanden en de rauwe werkelijkheid van ongeneeslijke z!ekte.

Een kijker schreef: “Dit is geen televisie om weg te zappen. Dit is televisie die je dwingt om even stil te staan.” Anderen benadrukten dat ze zich gesteund voelden door het gesprek, omdat ze zelf of in hun omgeving met z!ekte te maken hebben gehad.

Angst, maar ook levenslust

In het interview vertelde Krabbé dat zijn angst vooral ’s nachts toeslaat. Overdag probeert hij te leven, te lachen en geen dag te verspillen. Maar als het stil wordt, komen de gedachten. Dan maakt hij zich zorgen over hoe zijn gezin het straks zal redden. Hij vertelde dat hij zijn vrouw altijd wakker mag maken, ook midden in de nacht. Deborah bevestigde dat die gesprekken zwaar zijn, maar dat ze proberen niet in somberheid te blijven hangen.

Wat veel kijkers raakte, was de balans die het stel liet zien tussen verdriet en levenslust. Ze spraken niet alleen over afscheid, maar ook over het leven dat er nu nog is. Over kleine momenten, humor en het belang van niet vooruitlopen op wat nog komt. Die nuance maakte dat het gesprek voor velen meer was dan alleen een confronterend portret van z!ekte.

Terugblik op zijn carrière

Een ander onderdeel van het interview was de terugblik op Krabbés lange carrière. Fragmenten uit eerdere programma’s kwamen voorbij, waaronder een aflevering waarin hij een ongeneeslijk z!eke vrouw hielp om haar kinderen financieel veilig achter te laten. Dat fragment raakte hem zichtbaar, omdat hij zichzelf daarin herkende.

Hij vertelde dat hij destijds al voelde hoe belangrijk het is om praktische zaken te regelen, juist uit liefde. Dat inzicht heeft hij meegenomen in zijn eigen bevestiging. Niet vanuit angst, maar vanuit zorg en verantwoordelijkheid.

De staande ovatie die bleef hangen

Een van de meest besproken momenten was het terugzien van de staande ovatie die Krabbé kreeg tijdens het Televizierring-gala. Het applaus duurde minutenlang en maakte diepe indruk. Krabbé gaf toe dat hij zich daar ongemakkelijk bij voelde. Hij wilde niet als individu op een voetstuk worden geplaatst.

Voor hem stond die ovatie symbool voor iets groters: voor iedereen die met k*nker te maken krijgt, voor patiënten en hun naasten. Hij benadrukte dat de enorme golf aan liefde en steun die hij nu ontvangt, onlosmakelijk verbonden is met zijn z!ekte. Die gedachte stemt hem dankbaar, maar ook weemoedig.

Waar ligt de grens?

Het interview roept een bredere vraag op die verder gaat dan dit ene gesprek: waar ligt de grens tussen openheid en exploitatie? Mag televisie ruimte bieden aan zulke kwetsbare verhalen, of moet er juist terughoudendheid zijn?

Voorstanders zeggen dat juist deze openheid het onderwerp bespreekbaar maakt en mensen verbindt. Tegenstanders vrezen dat emotie te gemakkelijk wordt ingezet als middel om kijkers te trekken. Het antwoord is niet eenduidig en lijkt sterk afhankelijk van hoe de kijker het gesprek beleeft.

Een gesprek dat blijft nazinderen

Wat vaststaat, is dat het interview met Martijn Krabbé niemand onberoerd liet. Het bracht tranen, boosheid, bewondering en discussie. Voor de één was het te veel, voor de ander precies wat nodig was. Krabbé zelf leek vooral één ding te willen: eerlijk zijn, zonder opsmuk.

Misschien is dat ook de reden dat het gesprek zo’n impact had. Niet omdat het perfect was, maar omdat het menselijk was. En juist dat maakt het debat eromheen zo fel en zo begrijpelijk tegelijk.

Lees verder