-

Algemeen

Gezin met 3 kleine kinderen gedwongen hun woning te verlaten: “Dit is onacceptabel”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een gezin met drie jonge kinderen, waaronder een baby van vijf maanden, wordt gedwongen hun huidige woning te verlaten door woningcorporatie Talis. De reden? Ze verblijven in een seniorenflat, en dit heeft tot een nijpende situatie geleid. Vader Arie staat voor een onmogelijke uitdaging en vreest dakloos te worden.

Gezin in een Seniorenflat
Dit gezin woont momenteel in seniorenflat De Meiberg, een woonomgeving waar voornamelijk oudere bewoners met scootmobielen de sfeer bepalen, en de gangen worden gedomineerd door rollators. Echter, voor één van de appartementen staan kinderfietsen, want hier wonen Arie (61), Naomi (30), Nathan (5), Jesse (2), en de pasgeboren Tamara van vijf maanden.

Het gezin woont in een tweekamerappartement, met slechts één slaapkamer waar alle bedden in zijn gepropt. Het is een krappe ruimte, maar Arie klaagt niet. Hij vertelt ons: “We zijn hier heel tevreden. De kinderen vinden het erg knus.” Hij benadrukt dat alle bewoners de aanwezigheid van de jonge kinderen waarderen. “Ze fleuren ervan op en willen de baby graag even aanraken. Je kunt aan hun gezichten zien dat het hen goed doet.”

Echter, hier ligt het probleem. Het is simpelweg niet toegestaan om met een gezin in dit seniorencomplex te wonen. Woningcorporatie Talis wil dat het gezin vertrekt, maar gezien de huidige krapte op de woningmarkt lijkt dit een vrijwel onmogelijke opgave. Particuliere huur is financieel niet haalbaar voor de familie, en voor een sociale huurwoning bedraagt de wachtlijst maar liefst 13 jaar, terwijl hun verzoek om urgentie keihard is afgewezen. Dit is verre van gunstig nieuws.

Zwangerschap en Keuzes
Maar hoe is Arie eigenlijk in deze woning terechtgekomen? Na zijn scheiding van zijn ex-vrouw woonde hij tijdelijk bij zijn broer in Cuijk.

Arie werkte als leraar Nederlands in de Randstad en ging af en toe naar Suriname om op adem te komen. Daar ontmoette hij Naomi, ook een lerares Nederlands, en ze werden halsoverkop verliefd, trouwden, en kregen samen een kind.

Toen zijn broer een relatie kreeg, moest Arie vertrekken. Omdat hij geen betaalbare sociale huurwoning kon vinden, besloot hij in Nederland te blijven werken en af en toe naar Suriname te gaan, in afwachting van een geschikte woning. Hij stemde in met een woning in het seniorencomplex, op voorwaarde dat hij daar zonder zijn gezin zou wonen.

Maar het liep anders. Kort nadat hij terugkeerde naar Nederland, raakte Naomi onverwacht zwanger. Arie achtte het onverantwoord om zijn vrouw met twee jonge kinderen in Suriname achter te laten.

Hij stond voor een onmogelijke keuze: “Moest ik naar Suriname gaan, naar mijn gezin, mijn baan opzeggen, en mijn collega’s en leerlingen in de steek laten? Of moest ik mijn gezin tegen de afspraak in naar Nederland laten komen om bij mij te zijn? Ik zat met de rug tegen de muur.”

Geen Alternatief
Arie koos voor het laatste: “Ik had geen andere optie. We hadden al besloten dat zij naar Nederland zouden komen, zeker gezien de gezondheidsproblemen van ons zoontje.”

“De gezondheidszorg in Suriname is onvoldoende. Het gaat economisch niet goed en als leraar verdien je er weinig. Je kunt er geen gezin onderhouden.”

Daarom wil Arie niet emigreren. Hij is Nederlander, en zijn kinderen hebben ook de Nederlandse nationaliteit. Ze hebben het recht om hier te wonen.

Naomi moet nog een jaar studeren om haar diploma hier erkend te krijgen. Pas daarna, met twee inkomens, zullen ze in staat zijn om iets duurders te huren of te kopen. Maar dat zal komend jaar nog niet haalbaar zijn.

Afwijzing van Urgentieaanvraag
Arie heeft geprobeerd om urgentie te verkrijgen, maar dit is afgewezen omdat de commissie van mening is dat zijn woonprobleem is ontstaan door ‘verwijtbaar gedrag’.

Hij heeft beroep aangetekend, maar de uitkomst daarvan is nog onbekend. Als hij het beroep verliest, vreest hij dat Talis snel wil dat het gezin vertrekt, en dan staan ze op straat.

Talis, de woningcorporatie, geeft aan dat ze willen voorkomen dat het zover komt. Ze zeggen in gesprek te zijn en te zoeken naar een passende oplossing. Echter, gezien het gebrek aan beschikbare woningen lijkt dit een uitdagende taak. Toch blijft de corporatie zich inspannen om te voorkomen dat het gezin dakloos wordt. Een van de opties die wordt overwogen, is woningruil. Dit zou een mogelijke uitweg kunnen bieden, waarbij senioren die in grotere woningen verblijven en naar De Meiberg willen verhuizen, mogelijk kunnen ruilen met Arie, hoewel zijn appartement al geruime tijd op de lijst staat zonder succes.

Algemeen

SBS-baas John de Mol grijpt hard in rondom realityserie ‘de Hanslers’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

“De Hanslers: van de Piste naar de Playa” begint als hit, maar komt nu in zwaar weer: waarom de sfeer rond de realityserie volledig is omgeslagen

Toen SBS hun nieuwe realityserie De Hanslers: van de Piste naar de Playa aankondigde, besloot de zender groot uit te pakken. Overal verschenen teasers, korte fragmenten en voorproefjes die kijkers nieuwsgierig moesten maken. En dat lukte. De eerste twee afleveringen trokken direct meer dan een miljoen kijkers – een droomstart voor ieder nieuw tv-format. Maar nu, enkele weken later, is er een compleet andere sfeer ontstaan. De serie, die bedoeld was als luchtig familievermaak, is veranderd in het middelpunt van een groeiend debat.

SBS neemt gas terug: commotie moet worden gedempt

Waar de zender in eerste instantie volop promotiemateriaal deelde, is de toon nu anders. Presentator Beau van Erven Dorens vertelde in zijn talkshow dat RTL Tonight geen beelden meer ontvangt van De Hanslers. Talpa, het mediabedrijf achter SBS, zou bewust hebben gekozen om geen nieuwe fragmenten meer te verspreiden.

Beau benadrukte dat de kijkcijfers voorlopig nog sterk zijn – gemiddeld zo’n 750.000 per aflevering – maar dat de zender de behoefte heeft om de rust rond het programma terug te brengen. De serie wordt namelijk al weken besproken in columns, talkshows en op sociale media, en die gesprekken zijn lang niet altijd positief. Vooral één van de hoofdpersonen, Monique Hansler, ligt onder een vergrootglas.

Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te delen lijkt dus een strategische keuze: de focus weghalen bij de online commotie en voorkomen dat de situatie verder oplaait.

De groeiende kritiek op Monique Hansler

Waar Monique in het begin van de serie nog werd gezien als een krachtige, directe moederfiguur, is de publieke opinie inmiddels verschoven. Haar houding in de afleveringen roept steeds meer vragen op. Sommige kijkers vinden haar opmerkingen scherp, anderen vinden haar te bepalend of confronterend.

Columniste Angela de Jong schreef dat Monique zich in de serie soms dominant opstelt en daarmee de toon van het programma aanzienlijk beïnvloedt. Volgens haar is de luchtige sfeer die eerdere realityseries – zoals Winter Vol Liefde – zo geliefd maakte, grotendeels verdwenen. De Jong stelt dat de nadruk in De Hanslers steeds meer is komen te liggen op onderlinge spanning, en minder op warmte of humor.

Deze kritiek wordt breed gedeeld door kijkers, die online aangeven dat ze zich ongemakkelijk voelen bij bepaalde scènes. Wat begon als een gezellige familiesoap, voelt nu meer als een serie waarin confrontaties centraal staan.

De serie slaat een andere toon aan

In gesprekken bij Beau vertelde Angela de Jong dat de realityserie anders is uitgepakt dan veel kijkers hadden verwacht. De sfeer zou veranderen van luchtig en vrolijk naar zwaar en soms zelfs ongemakkelijk. Volgens De Jong lijkt het alsof Monique regelmatig probeert de controle te houden over haar gezin, zowel in gesprekken als in beslissingen die anderen nemen. Dat zorgt soms voor momenten die voor de kijker onprettig zijn om te zien.

De charmante chaos van een drukke familie – doorgaans een geliefd element in realityseries – heeft nu plaatsgemaakt voor scènes waarin irritatie en spanning de boventoon voeren. En dat heeft effect: kijkers ervaren minder ontspanning en meer ongemak wanneer ze naar de afleveringen kijken.

Dochter Denise: van sprankelend middelpunt naar stille bijrol

Een van de meest besproken ontwikkelingen binnen de serie is de verandering in de houding van dochter Denise. In de eerste afleveringen werd zij gezien als een vrolijke, spontane persoonlijkheid. Ze bracht luchtigheid in de soms chaotische dynamiek en werd al snel geliefd bij het publiek.

Maar naarmate de afleveringen vorderden, lijkt die spontaniteit te zijn verdwenen. Denise oogt stiller, terughoudender en minder zelfverzekerd. Beau van Erven Dorens noemde de situatie zelfs “zorgwekkend om te zien”, omdat Denise steeds meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen.

Angela de Jong zei hierover dat Denise zichtbaar worstelt met de manier waarop haar moeder zich opstelt. Volgens haar is de verandering in Denises gedrag niet te missen, en dat roept veel reacties op bij kijkers, die zich afvragen hoe het achter de schermen met haar gaat.

Waarom SBS het promotiebeleid aanpast

Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te verspreiden, lijkt dus niet toevallig genomen. SBS lijkt voorzichtig te willen opereren in een situatie waarin het gesprek rond de serie niet meer over humor, vakantieavonturen en familiedynamiek gaat, maar vooral over kritiek op één persoon en de impact daarvan op de anderen in de serie.

De zender wil waarschijnlijk voorkomen dat de discussie verder escaleert. Een realityshow hoort bij voorkeur te zorgen voor herkenbare emoties en lichte spanning, niet voor aanhoudend maatschappelijk debat over persoonlijke interacties binnen een familie.

Door minder zichtbaar te zijn met promotie, hoopt SBS dat er minder voer is voor speculatie en dat de aandacht weer meer op de afleveringen zelf komt te liggen, in plaats van op de reacties eromheen.

De dunne lijn tussen entertainment en ongemak

Realitytelevisie is populair omdat het echte momenten laat zien. Maar dat betekent ook dat makers en zenders moeten balanceren tussen authenticiteit en kijkcomfort. In het geval van De Hanslers lijkt die balans op dit moment verstoord.

Kijkers geven aan dat de botsingen in de serie niet meer voelen als herkenbare familiefricties, maar als situaties die emotioneel zwaar aanvoelen. De lichte toon van het begin is vervangen door fragmenten waarin frustratie en spanning meer aanwezig zijn dan humor of liefde.

Veel fans schrijven online dat ze nog steeds kijken, maar steeds meer uit nieuwsgierigheid dan uit plezier. Anderen zijn afgehaakt omdat de serie hen een ongemakkelijk gevoel geeft.

Hoe kijkers reageren op de huidige situatie

Op sociale media wordt veel gesproken over hoe De Hanslers is veranderd. Waar in het begin volop werd gelachen om de drukke, soms chaotische Hansler-familie, overheerst nu bezorgdheid. Veel mensen schrijven dat ze hopen dat het goed gaat met Denise, en dat ze het moeilijk vinden om bepaalde fragmenten te bekijken.

Sommige kijkers vinden dat SBS juist transparant moet blijven en alles moet blijven tonen, omdat dat hoort bij realitytelevisie. Maar anderen vinden dat de zender verantwoordelijk moet omgaan met wat het uitzendt – zeker als zichtbare spanning impact lijkt te hebben op betrokkenen.

Wat betekent dit voor de toekomst van de serie?

De grote vraag is nu hoe De Hanslers zich verder zal ontwikkelen. Als de kritiek aanhoudt, kan SBS voor een belangrijke keuze komen te staan: doorzetten in de huidige stijl of terugkeren naar de luchtige toon waar kijkers aanvankelijk zo enthousiast over waren.

Mogelijk zal de productie proberen meer balans te brengen in het verhaal en te focussen op humor, warmte en familiedynamiek. Maar dat vraagt om een subtiele aanpak, zeker nu het publiek zo scherp meekijkt.

Succes en kritiek kunnen hand in hand gaan

De Hanslers laat zien dat realitysucces niet alleen draait om hoge kijkcijfers. Een serie kan veel aandacht krijgen, maar ook zwaar belast worden door aanhoudende kritiek. Wat begon als een ontspannen familieserie is nu uitgegroeid tot een onderwerp van discussie, waarbij emoties en meningen elkaar afwisselen.

Zolang SBS geen duidelijkheid geeft over hoe het verder wil met de serie, zal de discussie blijven doorgaan. Eén ding staat vast: De Hanslers heeft, ondanks alle ophef, een blijvende indruk achtergelaten—en de kijkers blijven voorlopig geboeid toekijken.

Lees verder