Algemeen
Geheime Diana foto 40 jaar later vrijgegeven
Een foto kan soms meer zeggen dan duizend woorden. Dat geldt zeker voor een beeld dat jarenlang verborgen bleef: prinses Diana en rockicoon David Bowie, zij aan zij, lachend tijdens een concert in Londen. Decennialang kende vrijwel niemand dit moment, terwijl het werd vastgelegd op een avond die voor Diana zelf veel betekenis had. Pas nu, bijna veertig jaar later, komt het verhaal achter die foto naar buiten – en dat zegt misschien nog wel meer over het Britse koningshuis dan over de twee wereldsterren op het beeld.

Een avond in Wembley
We schrijven 1987. Prinses Diana is 25 jaar oud en bevindt zich in een fase van haar leven waarin ze steeds vaker haar eigen koers probeert te varen. Ze bezoekt een benefietconcert in Wembley Stadium, waar David Bowie die avond optreedt. Bowie is op dat moment al een gevestigde legende, met een carrière die zich uitstrekt over muziek, mode en kunst. Het concert trekt duizenden bezoekers en ademt een sfeer van vrijheid, creativiteit en emotie – precies de wereld waar Diana zich steeds meer toe aangetrokken voelt.
Het concert wordt georganiseerd door promotor Harvey Goldsmith, een bekende naam in de Britse muziekwereld. Voor de fotografie wordt Denis O’Regan gevraagd, een gerenommeerd fotograaf die al vaker met Bowie heeft gewerkt en bekendstaat om zijn intieme, ongeforceerde portretten van artiesten. O’Regan bevindt zich die avond backstage en rondom het podium, waar hij zowel de artiest als de bijzondere gasten vastlegt.

Een spontane ontmoeting
Tijdens de avond ontstaat het idee om prinses Diana en David Bowie samen op de foto te zetten. Volgens O’Regan verliep dat moment verrassend ontspannen. Diana zou zelfs hebben gevraagd of Bowie het wel goed vond om samen gefotografeerd te worden. Bowie, die bekendstond om zijn open houding en charme, stemde zonder aarzeling toe.
Het resultaat is een warme, spontane foto: twee iconen uit totaal verschillende werelden, verbonden door muziek en een gedeeld moment van plezier. Diana straalt, Bowie lacht, en niets aan het beeld lijkt controversieel of ongepast. Integendeel: het toont Diana zoals veel mensen haar later zouden leren kennen – benaderbaar, geïnteresseerd in cultuur en zichtbaar op haar gemak buiten de formele kaders van het hof.

Het paleis grijpt in
Toch zou deze foto nooit in de kranten verschijnen. De volgende dag ontvangt O’Regan een verzoek vanuit het paleis: het beeld mag niet gepubliceerd worden. Niet omdat Bowie erop stond, en niet vanwege de inhoud van de foto zelf. De reden lag elders.
Prinses Diana was die avond namelijk niet alleen. Ze werd vergezeld door majoor James Hewitt, een man met wie ze op dat moment een hechte band had. In 1987 waren er nog geen openbare bevestigingen of mediaberichten over hun relatie, maar binnen de koninklijke kringen waren de geruchten al aanwezig. Het paleis was uiterst beducht voor alles wat die speculaties zou kunnen aanwakkeren.
Hoewel Hewitt bewust buiten beeld bleef en zich afzijdig hield van fotografen, vreesde men dat publiciteit rondom Diana’s privéleven, hoe indirect ook, het zorgvuldig opgebouwde imago van de prinses zou kunnen schaden. In een tijdperk waarin elk detail van het leven van een royal onder een vergrootglas lag, koos het hof voor maximale controle.

De keuze van de fotograaf
Denis O’Regan besloot zich te schikken naar het verzoek van het paleis. Hij publiceerde de foto niet en bewaarde het negatief. Achteraf staat hij nog steeds achter die beslissing. In interviews benadrukt hij dat hij zich destijds niet bewust was van de volledige context rondom Diana en Hewitt, en dat hij geen sensatie wilde veroorzaken.
“Niemand wist wie hij was,” zei O’Regan later over Hewitt. “Er was op dat moment geen reden om hem te fotograferen, en al helemaal niet om iets te suggereren.” Voor de fotograaf draaide het om respect: voor zijn onderwerp, voor de situatie en voor de afspraken die hij had gemaakt.
Kritiek op haar uitstraling
De foto was niet het enige punt van zorg voor het paleis die avond. Diana’s kledingkeuze zorgde eveneens voor gefronste wenkbrauwen. Ze droeg een leren broek, iets wat destijds als ongebruikelijk – zelfs ongepast – werd gezien voor een prinses. Binnen de koninklijke familie werd daar kritisch naar gekeken.
Diana zelf verdedigde haar keuze later in haar biografie. Ze wilde er niet afstandelijk of formeel uitzien, maar juist aansluiten bij het publiek. Ze wilde jong zijn, modern, en zich even niet laten beperken door ongeschreven regels. Het concert was voor haar geen plicht, maar een moment van ontspanning en zelfexpressie.
Controle achter de schermen
Het feit dat zowel de foto als haar kleding onderwerp van discussie waren, illustreert hoe sterk het koningshuis destijds probeerde te sturen hoe Diana werd gezien. Elk beeld, elk detail, elke associatie werd afgewogen. De prinses mocht wel zichtbaar zijn, maar alleen binnen vooraf bepaalde kaders.
Juist dat spanningsveld zou later een belangrijk thema worden in Diana’s leven: de strijd tussen wie ze was en wie ze moest zijn. Haar liefde voor muziek, mode en informele momenten botste steeds vaker met de verwachtingen van het hof.
Een foto die eindelijk het licht ziet
Nu, bijna veertig jaar later, is de foto alsnog vrijgegeven. Hij maakt deel uit van een nieuwe biografie over David Bowie, waarin het werk van Denis O’Regan centraal staat. Het boek bevat een schat aan beelden uit Bowie’s carrière, waaronder dit ene, lang verborgen moment met prinses Diana.
Vandaag vormt de foto geen bedreiging meer voor het imago van de koninklijke familie. De context is bekend, de betrokkenen zijn onderdeel geworden van de geschiedenis, en de samenleving kijkt anders naar publieke figuren en hun privéleven. Wat overblijft is een warm, menselijk beeld van twee iconen die elkaar even ontmoetten buiten de schijnwerpers.
Een blijvende herinnering
De foto herinnert ons eraan hoe zorgvuldig het leven van prinses Diana werd geregisseerd, maar ook hoezeer ze probeerde zichzelf te blijven. Het is een stille getuige van een tijdperk waarin controle en imago centraal stonden, en waarin persoonlijke vrijheid vaak op de tweede plaats kwam.
Vandaag zien we in dat ene beeld niet alleen een prinses en een rockster, maar ook een jonge vrouw die even ontsnapt aan verwachtingen – lachend, ontspannen en precies zoals ze wilde zijn.
Algemeen
Emma Kok vertelt eindelijk de echte reden van relatiebreuk met zoon Frans Bauer

Emma Kok heeft voor het eerst openlijk gesproken over een hoofdstuk uit haar privéleven waarover lang werd gespeculeerd. De jonge zangeres bevestigt nu dat zij daadwerkelijk een relatie heeft gehad met Frans Bauer jr., de zoon van volkszanger Frans Bauer. Hoewel geen van beiden de relatie ooit officieel maakte, deden talloze kleine aanwijzingen fans en volgers al vermoeden dat er meer speelde. In een openhartig gesprek met weekblad Story brengt Emma nu duidelijkheid: over de liefde die er was, over waarom het niet werkte en over de bijzondere band die zij nog steeds voelt met de familie Bauer.

Een relatie die nooit officieel was, maar wel echt
Emma Kok en Frans Bauer jr. hielden hun relatie bewust uit de schijnwerpers. Beiden staan volop in de publieke belangstelling en kozen ervoor hun gevoelens zo privé mogelijk te houden. Toch sijpelden er door de jaren heen steeds kleine hints door. Fans die scherp meelezen en -luisteren, herkenden patronen, uitspraken en details die moeilijk toeval konden zijn.
Die vermoedens kregen extra voeding toen Emma in oktober haar biografie uitbracht. In het boek schrijft ze openhartig over haar leven met een maagverlamming, haar muzikale carrière en ook over haar liefdesleven. Ze noemt nergens expliciet een naam, maar de beschrijvingen waren voor veel lezers glashelder.

De stille aanwijzingen in haar boek
In haar biografie beschrijft Emma hoe de moeder van haar toenmalige vriend “heerlijke soepjes” voor haar maakte. Wie bekend is met de familie Bauer, weet dat Mariska Bauer graag kookt voor haar gezin en daar ook regelmatig over deelt. Het was voor fans een van de eerste puzzelstukjes die op zijn plaats vielen.
Ook schreef Emma over de zorgzaamheid van haar vriend, vooral in relatie tot haar gezondheid. Ze vertelt hoe hij zich verdiept had in haar medische routines en zelfs wilde leren hoe haar voedingspompen werkten, zodat hij haar kon helpen wanneer dat nodig was. Die betrokkenheid raakte veel lezers, zeker gezien de kwetsbare situatie waarin Emma zich vaak bevindt.
Daarnaast viel een ogenschijnlijk klein detail op: Emma schreef dat zij en haar vriend elkaar minder vaak zagen dan ze wilden, omdat zij in Kerkrade woont en hij “ongeveer twee uur verderop”. Voor fans was ook dit geen toeval. Frans Bauer jr. woont in Fijnaart, en wie het opzoekt, ziet dat de reistijd inderdaad rond de twee uur ligt.

Bevestiging in Story
In Story bevestigt Emma nu dat het inderdaad om Frans Bauer jr. ging. Ze doet dat zonder sensatie of drama, maar op een rustige en volwassen manier. De reden voor de relatiebreuk was volgens haar eenvoudig, maar niet minder pijnlijk: de afstand.
“De afstand tussen ons werd uiteindelijk te groot,” vertelt Emma. “We hadden allebei drukke levens, en elkaar steeds maar kort zien begon zijn tol te eisen.” Ondanks dat besluit benadrukt ze dat de breuk in goede harmonie is verlopen.

Nog steeds warm contact
Wat opvalt in Emma’s verhaal is hoe positief ze spreekt over Frans en zijn familie. De relatie mag dan voorbij zijn, de onderlinge band is niet verbroken. Integendeel zelfs. Emma vertelt dat ze nog steeds contact heeft met Frans Bauer jr. en dat dat contact prettig en respectvol is gebleven.
Ze deelt een mooi voorbeeld: in oktober trad Emma op in het Concertgebouw in Amsterdam, een bijzonder moment in haar carrière. In de zaal zaten onder meer Frans Bauer jr., zijn nieuwe vriendin, zijn broer Christiaan en diens partner. Achter de schermen kreeg Emma zelfs een telefoontje van Mariska Bauer, die haar persoonlijk succes wenste. “Dat raakte me enorm,” vertelt Emma.
De familie Bauer als warm nest
Emma spreekt met grote warmte over Frans en Mariska Bauer. Vanaf het eerste moment voelde ze zich welkom in het gezin. “Ik ben echt met open armen ontvangen,” zegt ze. “Het is een familie waar warmte, zorg en aandacht centraal staan.” Die indruk is nooit verdwenen, ook niet na het beëindigen van de relatie.
Dat ze nog steeds contact heeft met de familie, zegt volgens Emma veel over hoe respectvol en liefdevol alles is verlopen. Het is geen vanzelfsprekendheid dat banden na een relatiebreuk zo intact blijven, zeker niet wanneer beide partijen bekend zijn en de media meekijken.
Een nieuw hoofdstuk voor iedereen
Zowel Emma als Frans Bauer jr. hebben inmiddels een nieuw hoofdstuk in hun leven geopend. Emma heeft een nieuwe partner, over wie ze bewust weinig details deelt. Ze kiest ervoor haar huidige relatie meer af te schermen en zich te focussen op haar gezondheid en haar muziek.
Frans Bauer jr. heeft eveneens een nieuwe vriendin, met wie hij inmiddels vaker in het openbaar verschijnt. Volgens Emma is er geen sprake van jaloezie of ongemak. “Ik gun hem alle geluk,” benadrukt ze.
Toekomstplannen en bijzondere momenten
Ondertussen staat er ook iets moois te gebeuren binnen de familie Bauer: Frans en Mariska worden volgend jaar opa en oma. Emma vertelt dat ze van plan is om hen dan te bezoeken. Dat zegt veel over de blijvende band die ze voelt.
Ze sluit haar verhaal af met een warme boodschap: “Ik weet zeker dat hun zoontje zich geen betere opa en oma kan wensen.” Het is een uitspraak die de toon van haar hele verhaal samenvat: geen bitterheid, geen verwijten, maar dankbaarheid voor wat er was.
Liefde, kwetsbaarheid en groei
Het verhaal van Emma Kok en Frans Bauer jr. laat zien dat niet elke relatiebreuk gepaard hoeft te gaan met conflict of afstand. Soms is liefde oprecht, maar blijkt de praktische werkelijkheid te ingewikkeld. Door eerlijk te zijn over haar gevoelens en ervaringen, geeft Emma een zeldzaam inkijkje in een jonge liefde die gevormd werd door zorg, begrip en wederzijds respect.
Voor haar fans maakt deze openheid haar alleen maar menselijker. Niet alleen als zangeres met een indrukwekkende stem, maar ook als jonge vrouw die, net als zoveel anderen, haar weg zoekt in liefde, gezondheid en volwassenwording.