Algemeen
Grote ophef vanwege nieuwe verpakking Lays-chips: ´Dit is regelrechte krimpflatie!´

De introductie van een nieuwe kartonnen verpakking voor Doritos, een merk van Lays, heeft geleid tot hevige kritiek onder consumenten. Waar de chips jarenlang in plastic zakken werden verkocht, liggen sommige varianten nu in opvallende kartonnen doosjes in de winkel. Op het eerste gezicht lijkt dit een duurzame stap, maar consumenten spreken massaal van misleiding. De nieuwe verpakking bevat minder chips en is duurder, waardoor veel mensen spreken van een duidelijk geval van krimpflatie.
Wat is krimpflatie?
Krimpflatie is het fenomeen waarbij producten kleiner worden terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt. In het geval van Doritos zien we dit overduidelijk terug. Een traditionele zak van 170 gram kostte €2,05 (€12 per kilo), terwijl de nieuwe verpakking 140 gram bevat en €2,59 kost. Omgerekend komt dat neer op €18,50 per kilo. TikTokker Snackspért bracht dit onder de aandacht met een virale video waarin hij beide verpakkingen vergelijkt. De reacties op zijn video laten weinig aan de verbeelding over.
Consumenten voelen zich bedrogen
Online regent het klachten over de nieuwe aanpak van Lays. Veel gebruikers spreken hun frustratie uit op platforms als TikTok en X (voorheen Twitter). Reacties als “krimpflatie in optima forma” en “pure oplichterij vermomd als duurzaamheid” zijn veelvoorkomend. De kritiek is fel, juist omdat het product duurder is geworden terwijl de portie kleiner is. Dat voelt voor veel mensen niet alleen oneerlijk, maar ook misleidend.
Duurzaam? Of vooral slimme marketing?
Lays positioneert de kartonnen verpakking als milieuvriendelijker. Volgens het merk is de doos recyclebaar en steviger dan plastic. Maar veel consumenten twijfelen aan deze claim. De doos bevat nog altijd een plastic binnenlaag en sluitfolie, wat vragen oproept over de daadwerkelijke duurzaamheid. Critici vermoeden dat het hier niet om milieu gaat, maar om kostenbesparing en winstmaximalisatie.
Consumenten prikken door het marketingverhaal
De reacties op sociale media laten zien dat mensen kritisch zijn geworden. Een populaire TikTok-reactie luidt: “Miljardairs vliegen overal heen in een jet en wij krijgen chips in een doosje.” Het sentiment is duidelijk: consumenten voelen zich klein gehouden met mooie woorden over duurzaamheid, terwijl de echte reden waarschijnlijk in de bedrijfsvoering zit. Het vertrouwen in marketingclaims lijkt af te nemen.
Esthetiek boven inhoud?
Hoewel de nieuwe doosjes er strak en modern uitzien, lijken ze vooral een verbetering voor de schappen en logistiek. Ze zijn steviger, makkelijker stapelbaar en vallen op in het winkelschap. Maar voor de koper telt de inhoud. Minder chips en een hogere prijs zorgen voor een negatieve gebruikerservaring, ongeacht hoe aantrekkelijk de verpakking oogt.
@snackspert
Krimpflatie op z’n best 🥲 (en idd niet 8 euro maar 6,50 euro per kilo duurder, ik zat nog ff in m’n woede!!!)
♬ origineel geluid – snackspert
Terugslag voor Lays?
De vraag is nu of Lays schade oploopt door de ophef. De massale online kritiek en de roep om transparantie maken duidelijk dat consumenten verandering eisen. Of het leidt tot een koerswijziging bij het merk, is nog afwachten. Duidelijk is in ieder geval dat ‘verpakken met een groen sausje’ niet meer zonder gevolgen blijft.

Algemeen
Suzan & Freek onthullen hoe ze achter kanker kwamen: ‘Echt bizar’

Suzan & Freek door het diepste dal: ‘We zijn nog lang niet klaar’
Een week nadat Nederland werd opgeschrikt door het emotionele nieuws dat Freek, de helft van het populaire muzikale duo Suzan & Freek, te maken heeft met een ernstige en uitgezaaide vorm van longk*nker, delen de twee een hoopvolle update. In een openhartige en ontroerende boodschap via hun sociale media vertellen ze hoe het nu met hen gaat, hoe Freek zich fysiek voelt en wat de toekomst nog in petto heeft. Hun woorden raken diep – niet alleen door de ernst van de situatie, maar ook door de liefde en de kracht die eruit spreekt.
Een onverwachte klap
Acht dagen geleden stond de wereld van Suzan en Freek plotseling stil. Na drie uitverkochte concerten in de Ziggo Dome kondigden ze abrupt aan dat ze de rest van hun geplande optredens moesten annuleren. De reden: Freek was kort daarvoor gediagnosticeerd met uitgezaaide longk*nker. De boodschap sloeg in als een bom, bij fans, collega’s en media. Niemand had dit zien aankomen.
In de dagen die volgden werden ze overspoeld door steunbetuigingen. Kaarten, bloemen, digitale knuffels en ontelbaar veel berichten stroomden binnen. En hoewel het nieuws nog altijd als onwerkelijk voelt, besloten Suzan & Freek nu, een week later, hun volgers opnieuw bij te praten.
‘Even naar de dokter’
In hun update vertellen ze hoe het allemaal begon – ogenschijnlijk onschuldig. “We gingen ‘even’ naar de dokter,” schrijft Suzan. Freek kampte al maanden met een aanhoudend hoestje. Niets verontrustends, leek het. Zoals zoveel mensen dacht hij dat het vanzelf wel over zou gaan. Maar toen het bleef aanhouden, besloot hij toch een afspraak te maken. “Een check, meer niet,” dachten ze.
Maar wat begon als een routinematig doktersbezoek, eindigde in een keiharde diagnose. Uitgebreid onderzoek bracht iets veel ernstigers aan het licht: longk*nker, en in een vergevorderd stadium. “Plotseling zat alles anders. De plannen, de toekomst, de muziek – alles kreeg een andere kleur.”
Medicatie, geen chemotherapie
Ondanks de heftige diagnose, is er ook hoop. Freek is inmiddels gestart met levensverlengende medicatie. “Gelukkig geen chemotherapie,” schrijft Suzan. De behandeling is erop gericht om de z!ekte af te remmen en, in het beste geval, voor langere tijd stabiel te houden.
En er is meer positief nieuws. Sinds Freek met de medicatie is begonnen, voelt hij zich lichamelijk beter. “Het hoestje is weg, en hij is weer wat kilo’s aangekomen,” klinkt het opgelucht. Over een tijdje volgt er een nieuwe ronde z!ekenhuisonderzoeken. Die moeten uitwijzen of de medicijnen ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben. Als dat zo is, kan er mogelijk voor meerdere jaren stabiliteit zijn.
“We weten dat de cellen op termijn resistent worden,” schrijven ze, “maar voor nu houden we ons vast aan de verhalen van mensen die al jaren vooruit kunnen met deze medicatie. En ondertussen hopen we heel hard op een wonder.”
De kracht van samen
In hun bericht leggen Suzan & Freek de nadruk op hun band. Sinds de diagnose is hun leven volledig veranderd, maar één ding staat vast: ze gaan dit samen aan. “We proberen deze keiharde klap samen een plek te geven. En we zoeken naar een richting in deze bizarre situatie.”
De woorden ademen liefde, veerkracht en strijdlust. “We hebben besloten om samen de schouders eronder te zetten. We gaan er alles aan doen om de uitzondering te worden.” Hun update wordt afgesloten met een hartje en een biddende emoji, symbolen van hoop in een tijd waarin niets meer vanzelfsprekend is.
Zwangerschap: hun lichtpunt
Tussen al het verdriet en de onzekerheid is er ook een straal van licht: de zwangerschap. Suzan is zwanger van hun eerste kindje. En ondanks alles gaat het goed met haar en de baby. “Daar focussen we ons nu zoveel mogelijk op,” schrijven ze. “Onze allergrootste droom.”
Suzan is inmiddels het eerste trimester gepasseerd en voelt zich naar omstandigheden goed. De echo’s zijn tot nu toe positief: “De baby stuitert vrolijk op en neer,” delen ze met een glimlach. “Daar halen we nu al ons geluk uit.”
Het stel geniet zelfs van de kleine momenten: “Tijdens onze optredens lachten we vaak om de crackers en andere snacks die we op het podium hadden verstopt voor Suus, om haar cravings te stillen.” Het laat zien hoe sterk ze proberen vast te houden aan het normale leven, hoe moeilijk ook.
Positiviteit als kracht
Opvallend is de manier waarop Suzan & Freek ondanks alles blijven zoeken naar positiviteit. “We proberen vooral niet te stoppen met leven,” schrijven ze. Muziek blijft daarbij een belangrijke rol spelen. “Tot nu toe maken we elke dag nog samen muziek, en dat voelt zó fijn. We zijn nog lang niet klaar!”
Het stel vraagt hun volgers om tips voor het inrichten van de babykamer, waarmee ze duidelijk maken dat ze – ondanks de onzekerheid – naar de toekomst blijven kijken. “Kom maar door met die leuke ideeën!” Hun oproep wordt massaal beantwoord met steun, adviezen en hartverwarmende reacties.
Massale steun
De steun vanuit het publiek is overweldigend. Niet alleen fans, maar ook collega-artiesten en BN’ers lieten van zich horen. Radioshows draaien hun nummers non-stop, social media stroomt over van liefdevolle berichten, en het nummer ‘Lichtje Branden’ werd zelfs spontaan een hit. Als een soort muzikaal kaarsje voor het stel, opgezet door fans, radiomakers en vrienden.
Het tekent hoeveel Suzan & Freek voor veel mensen betekenen. Hun liedjes, vaak over liefde, verlies en hoop, krijgen in deze situatie een diepere lading. En nu het verhaal omgekeerd is – zij de troost nodig hebben – staat heel Nederland voor ze klaar.
Een intiem dagboek
De manier waarop ze hun proces delen, voelt als het lezen van een dagboek. Open, eerlijk en kwetsbaar. Het is geen gelikt persbericht, maar een menselijke oproep: dit is onze realiteit, we weten niet wat er komt, maar we gaan ervoor.
De combinatie van het slechte nieuws, hun liefde voor elkaar, de komst van hun kindje en hun doorzettingsvermogen maakt dit tot een verhaal dat mensen raakt. Niet omdat het alleen verdrietig is, maar omdat het hoop geeft. Aan iedereen die ook te maken heeft met z!ekte, verlies of angst voor de toekomst.
Dankbaarheid
Tot slot nemen Suzan & Freek uitgebreid de tijd om iedereen te bedanken. “Dankjewel voor al jullie liefde en lichtjes ❤️❤️❤️❤️❤️”, schrijven ze. Het is die stroom van positieve energie die hen zichtbaar kracht geeft.
Wat de toekomst ook brengt, het muzikale duo laat zien dat liefde, verbondenheid en hoop onmisbare brandstoffen zijn – zeker als alles op losse schroeven komt te staan. En zolang ze samen muziek kunnen maken, zolang hun kindje groeit, en zolang er mensen zijn die een lichtje voor hen laten branden, is hun verhaal nog lang niet ten einde.