Gelekt optreden zorgt voor opschudding rond Claude, maar hij
herpakt zich overtuigend op Songfestivalpodium
Het Eurovisie Songfestival,
doorgaans een zorgvuldig geregisseerd spektakel, kreeg
dinsdagmiddag een flinke klap te verwerken toen het optreden van de
Nederlandse inzending Claude voortijdig uitlekte. Waar de wereld
pas ’s avonds had mogen kennismaken met zijn performance van
C’est La Vie, circuleerde
de complete opname al uren eerder op sociale media. Een flinke
tegenvaller voor AVROTROS en de organisatie, die juist mikken op
een wereldwijd piekmoment tijdens de officiële uitzending.

Miljoenenproductie, vroegtijdig
op straat
Entertainmentjournalist Evert
Santegoeds windt er in zijn podcast Strikt Privé geen doekjes om. “Miljoenen worden
geïnvesteerd in de opbouw en regie van deze show, in de rechten
voor wereldwijde uitzending — en dan ligt het ineens al volledig
ongefilterd op straat. Dat is gênant, en schadelijk.” Volgens
Santegoeds is het een pijnlijke blamage voor zowel AVROTROS als de
EBU, de overkoepelende Songfestivalorganisatie.
Het is bovendien niet de
eerste keer dat Claude te maken krijgt met een vroegtijdig lek.
Eerder dit jaar ging zijn inzending C’est La Vie al voortijdig viral in Oezbekistan. “Hoe
kan het dat een land buiten Europa het eerder te horen krijgt dan
wij in Nederland?”, vroeg Santegoeds zich toen al hardop af. Voor
een artiest die nog aan zijn internationale opmars begint, is dat
een valse start die je liever vermijdt.
Kritische noot over muzikale
keuze
Naast het ophefmakende
uitlekken van het optreden, leeft er ook inhoudelijke kritiek op
Claude’s bijdrage aan het Eurovisiepodium. Santegoeds noemt het
optreden technisch sterk: vocaal zuiver, visueel aantrekkelijk en
goed geregisseerd. Toch zet hij vraagtekens bij de keuze van het
nummer zelf. “Was dit écht onze sterkste troef?” Volgens hem had
C’est La Vie – het
alternatieve nummer van Chef’Special – meer potentie gehad om
indruk te maken op zowel publiek als jury. De aanvankelijke buzz
rondom Claude is volgens hem iets afgezwakt sinds zijn selectie in
het najaar.

Toch erkent hij ook de
kwaliteiten van Claude als artiest. “Het is een sympathieke jongen
met veel talent, maar het moet allemaal nog net een tik volwassener
worden,” analyseert Santegoeds.
AVROTROS blijft rustig onder
de ophef
Opmerkelijk genoeg houdt
omroep AVROTROS zich opvallend rustig in de communicatie over het
uitlekken van het optreden. In een korte reactie aan het AD stellen
zij nuchter: “Het is wat het is. Hoe jammer ook dat afspraken
geschonden worden. C’est la vie.”
Met andere woorden: ze
betreuren het incident, maar zien er ook de betrekkelijkheid van
in. In een wereld waarin vrijwel alles met één druk op de knop
gedeeld kan worden, is het volgens AVROTROS haast onvermijdelijk
dat beelden uitlekken. Ze blijven dan ook vertrouwen op de kracht
van de live-uitvoering — dé beslissende factor in de ogen van
kijkers.

Claude schittert in
live-uitvoering
Waar sommigen dachten dat de
gelekte beelden de glans van Claude’s optreden zouden ondermijnen,
gebeurde het tegenovergestelde. Tijdens de halve finale in Basel op
maandagavond leverde hij een indrukwekkende tweede repetitie af.
Zijn optreden in de St. Jakobshalle verliep vlekkeloos. Elke toon
was raak, zijn uitstraling overtuigend en het emotionele moment
waarbij Claude het publiek een spiegel voorhoudt — letterlijk én
figuurlijk — maakte grote indruk.
Zichtbaar geraakt bedankte
hij na afloop het publiek met een oprecht “Dank jullie wel!”, wat
hem op een daverend applaus kwam te staan. De reacties op sociale
media lieten ook een ander beeld zien dan de eerdere kritieken:
mensen prezen zijn stemvastheid, podiumpresentatie en vooral zijn
menselijke uitstraling.

Stem van de kijker is
doorslaggevend
Sinds de wijziging in de
stemregels van het Songfestival ligt de volledige macht bij het
publiek. In de halve finales bepaalt de kijker wie doorgaat naar de
grote finale. Alleen in het geval van technische storingen heeft de
internationale jury nog iets in te brengen.
Voor Claude betekent dit dat
hij niet alleen een technisch goed optreden moest neerzetten, maar
vooral het hart van de kijker moest raken. En dat lijkt hem gelukt.
Zijn optreden wordt omschreven als authentiek, toegankelijk en
visueel doordacht – drie elementen die bij een breed publiek vaak
de doorslag geven.

Van rel naar herstel: Claude
groeit in de competitie
De gebeurtenissen van de
afgelopen dagen hadden Claude kunnen breken: eerst het uitlekken
van zijn volledige optreden, dan de twijfels over zijn songkeuze en
vervolgens de grote mediadruk. Maar niets blijkt minder waar. Hij
groeit met elk moment op het podium. Zijn uitstraling is kalm, zijn
vocale prestaties zijn stabiel en zijn verhaal – dat van een jonge
artiest die durft te dromen – raakt duidelijk een snaar.
Het contrast tussen de
rommelige aanloop en zijn zelfverzekerde podiumoptreden is groot,
en juist dát maakt indruk. Waar anderen zouden bezwijken onder de
druk, gebruikt Claude de omstandigheden om sterker voor de dag te
komen.

Blik op de finale
Het is nog even afwachten of
Claude daadwerkelijk doorgaat naar de grote finale van het
Eurovisie Songfestival, maar de tekenen zijn gunstig. Zijn optreden
heeft indruk gemaakt, zowel bij het publiek in de zaal als bij de
kijkers thuis. En hoewel het begin niet vlekkeloos was, laat Claude
zien dat een misstap niet allesbepalend hoeft te zijn.
Wat overblijft is een jong
talent dat ondanks tegenslagen zijn plek weet te veroveren op het
grootste muziekpodium van Europa. En dat alleen al verdient
applaus.

Wat vind jij?
Was het uitlekken van het
optreden funest of juist een onverwachte zegen? Heeft Claude zich
weten te herpakken? Laat je mening horen op onze Facebookpagina en
praat mee over dit bewogen Eurovisie-avontuur!