Algemeen
Arjen Lubach woest op media na lekken foto´s nieuwe villa: ´Drones boven mijn huis!´

Arjen Lubach is flink geïrriteerd nu foto’s van zijn nieuwe woning in het Gooi zijn gepubliceerd. Zowel de regionale krant De Gooi- en Eemlander als het programma Shownieuws kreeg van de presentator het verzoek om de beelden van zijn nieuwe villa in Soest offline te halen. Toch prijkte het huis deze week op de cover van weekblad Story. Lubach ervaart het als een inbreuk op zijn privacy, al vindt lang niet iedereen dat hij daarin gelijk heeft.
Sterrenhuizen als publiek vermaak
Het publiceren van foto’s van huizen van bekende Nederlanders is geen nieuwe gewoonte. Al decennialang besteden roddelbladen aandacht aan de villa’s van BN’ers. Websites als BekendeBuren gaan hier vandaag de dag gretig mee verder. Ook internationaal is dit een bekend fenomeen: de huizen van Hollywood-sterren zijn met een paar klikken online terug te vinden. Veel mensen zijn simpelweg nieuwsgierig waar beroemdheden wonen.
Bekend zijn heeft gevolgen
Mediakenner Victor Vlam ziet weinig reden tot klagen. In zijn podcast De Communicado’s legt hij uit dat beroemd zijn nu eenmaal gevolgen heeft voor je privacy. “Er horen consequenties bij bekendheid. Eén daarvan is dat je net wat minder privacy hebt dan een gemiddeld persoon,” aldus Vlam. Dat de woning van Lubach een gemeentelijk monument is met een eigen Wikipedia-pagina, maakt volgens hem het bezwaar nog zwakker.
Privézaken zijn vaak publiek
Vlam benadrukt dat er een verschil is tussen beroemd en onbekend zijn. “Als je als onbekende gaat scheiden, komt dat niet in de krant. Maar als je bekend bent, wordt dat wél nieuws.” Volgens hem is dit onderdeel van het ‘pakket’ van beroemdheid. Daar staat volgens hem ook veel tegenover: aanzienlijke inkomsten, bewondering van fans en uitgebreide media-aandacht.
De nieuwsgierigheid van het publiek
Het publiek wil niet alleen weten wat een BN’er doet, maar ook hoe en waar hij leeft. “Mensen zijn nieuwsgierig naar het privéleven van een beroemdheid. Dat is een logische menselijke eigenschap,” stelt Vlam. Hij begrijpt dat dit ongemakkelijk kan zijn voor de beroemdheid zelf, maar benadrukt dat het een bekende keerzijde is van het vak.
Waar ligt de grens?
Toch vindt Vlam wel dat er duidelijke grenzen moeten zijn. “Je mag niet zomaar alles publiceren.” De beelden van Lubachs villa lijken volgens hem vanaf de openbare weg te zijn genomen. “Dan is er in mijn ogen geen sprake van privacyschending. Iedereen die daar langs rijdt, ziet dat huis.” Daarmee geeft hij aan dat de situatie volgens hem binnen acceptabele grenzen blijft.
Drones en adrespublicatie gaan te ver
Er zijn echter praktijken die wel degelijk te ver gaan, waarschuwt Vlam. “Met een drone boven iemand zijn tuin vliegen om binnenfoto’s te maken – dát is een duidelijke privacyschending.” Ook het expliciet publiceren van het exacte adres vindt hij ongepast. Maar hij wijst erop dat dit in de praktijk weinig uitmaakt: “Het huis staat gewoon op Wikipedia. Het is dus sowieso makkelijk te vinden.”
De grens tussen nieuwsgierigheid en overlast
Vlam pleit er wel voor om het publiek niet te veel te voeden. “Geef mensen niet de indruk dat ze zomaar kunnen aankloppen.” Hij verwijst daarbij naar eerdere gevallen, zoals bij Frans Bauer, waarbij fans onaangekondigd op de stoep stonden. “Die balans moet je bewaken: nieuwsgierigheid is menselijk, maar privacy is ook een recht.”

Algemeen
Thérèse Boer pinkt in stilte tranen weg voor de ogen van haar kinderen: ‘Ik trek het niet meer.’
