Gordon haalt fors uit naar André Hazes: “We blijven
zijn muziek zingen, maar vergeten wat hij echt deed”
Tijdens een recent interview
bij Yoursafe Radio zorgde Gordon voor de nodige opschudding. Wat
begon als een luchtig gesprek over muziek en carrière, veranderde
al snel in een gesprek vol rake uitspraken, waarin Gordon zijn
ongezouten mening gaf over de verering van bepaalde artiesten in
Nederland. Zowel Marco Borsato als André Hazes kwamen ter sprake,
en vooral over de laatste was Gordon zeer uitgesproken.
Gordon sprak zijn verbazing
uit over het feit dat Marco Borsato nog altijd nergens op de radio
te horen is en vrijwel volledig uit de publieke belangstelling is
verdwenen. En dat terwijl Borsato, benadrukte hij, nog niet eens
officieel veroordeeld is. “Het is toch apart dat iemand meteen
wordt gecanceld zonder dat er een uitspraak van de rechter is
geweest,” zei Gordon kritisch. Tegelijkertijd ziet hij dat andere
artiesten nog altijd massaal worden gevierd, ondanks controversiële
zaken uit hun verleden.
Kritiek op de verering van
André Hazes
Specifiek noemde Gordon het
voorbeeld van André Hazes sr. Hoewel Hazes al jaren geleden
0verleed, wordt zijn muziek nog steeds uit volle borst meegezongen
op evenementen zoals Holland
Zingt Hazes. Volgens Gordon wordt er echter te gemakkelijk
over het verleden van Hazes heen gestapt.
Gordon stelde dat het vreemd
is dat Hazes nog steeds als nationale held wordt beschouwd, ondanks
het feit dat zijn relatie met Rachel Hazes, die hij ontmoette toen
zij nog piepjong was, bij nader inzien ongemakkelijke vragen
oproept. In het gesprek refereerde Gordon aan eerdere interviews
van Rachel, waarin zij zelf vertelde over haar jeugd en het begin
van haar relatie met André.
Rachel Hazes over haar vroege
band met André
Rachel Hazes heeft in het
verleden openhartig gesproken over haar vroege kennismaking met de
volkszanger. Tijdens een optreden van André werd zij, naar eigen
zeggen, naar voren gehaald om samen het nummer Een Beetje Verliefd te zingen. Rachel
was toen nog maar ongeveer twaalf jaar oud. “Eigenlijk heel apart,
want je weet amper met twaalf jaar wat je zingt,” aldus Rachel in
een eerder interview.
Later, toen Rachel 15 jaar
oud was, werkte zij als oppas bij André Hazes thuis. Tijdens die
periode ontstond er meer tussen hen dan alleen een
vriendschappelijke band. Rachel vertelde hierover: “Ellen (de
toenmalige vrouw van André) was niet thuis. Ik was naar bed gegaan
en toen kwam André op een gegeven moment mijn slaapkamer binnen.
Toen is er wel wat gebeurd. We hebben toen echt s*ks gehad. André
was mijn eerste vriendje met wie ik de liefde heb bedreven.”
Hoewel Rachel destijds
meerderjarig was, roept de manier waarop de relatie zich
ontwikkelde – en vooral de vroege ontmoeting toen ze nog een kind
was – vragen op over de machtsverhoudingen en ethiek van de
situatie.
“Ik krijg er de rillingen
van”
Gordon was tijdens het
interview niet mals in zijn oordeel. “We staan allemaal te zingen
bij Holland Zingt Hazes,
maar niemand lijkt erbij stil te staan wat die man werkelijk heeft
gedaan,” zei hij. Volgens Gordon is het hypocriet dat de
Nederlandse samenleving sommige artiesten op een voetstuk plaatst,
terwijl hun gedragingen onder de mat worden geveegd.
“In mijn ogen is het bizar
dat we hem blijven eren. Ik krijg echt de rillingen als ik bedenk
dat hij een relatie had met een vrouw die hij al kende toen ze nog
bijna een kind was,” aldus Gordon. Hij benadrukte ook dat hij uit
eigen ervaring weet dat André niet altijd even zachtzinnig was: “Ik
heb hem Rachel gewoon zien slaan aan boord van een vliegtuig,”
onthulde hij.
Beelden van jonge Rachel en
André
De discussie rond dit
onderwerp kreeg nog meer lading toen oude beelden opdoken van de
eerste ontmoeting tussen Rachel en André. In die video’s is een
jonge Rachel te zien die samen met André op het podium staat.
Volgens de berichten was Rachel toen ongeveer elf of twaalf jaar
oud en André al begin dertig.
Deze beelden zijn opnieuw
viraal gegaan op sociale media en roepen bij veel mensen een gevoel
van ongemak op. Het is moeilijk te rijmen met de heldenstatus die
Hazes nog steeds heeft in Nederland. Veel kijkers geven aan dat ze
het moeilijk vinden om de beelden te zien zonder zich ongemakkelijk
te voelen, vooral nu de context bekend is.
De dubbele moraal in
Nederland
Gordon wijst erop dat de
situatie rond André Hazes een pijnlijk voorbeeld is van dubbele
standaarden. “Als dit vandaag de dag zou gebeuren, zou iemand als
André Hazes direct gecanceld worden. Maar omdat hij een icoon is,
halen we onze schouders op,” aldus Gordon.
De entertainer vraagt zich
hardop af waarom er zo’n verschil wordt gemaakt. “We kunnen niet
aan de ene kant mensen publiekelijk kapotmaken en aan de andere
kant iemand blijven vereren die zich schuldig heeft gemaakt aan
gedrag dat vandaag de dag onacceptabel zou zijn.”
Volgens Gordon is het
belangrijk dat we als samenleving eerlijk blijven over het
verleden, ook als het gaat om mensen die we ooit hebben bewonderd.
“Je kunt iemands muzikale talent erkennen, maar je moet ook niet je
ogen sluiten voor de dingen die niet door de beugel konden,”
benadrukt hij.
Publieke reacties
verdeeld
De uitspraken van Gordon
zorgden zoals verwacht voor verdeelde reacties. Sommige luisteraars
prezen hem voor zijn openheid en durf om een ongemakkelijk
onderwerp aan te kaarten. Anderen vonden dat hij “oude koeien uit
de sloot haalde” en dat het verleden van Hazes geen invloed zou
moeten hebben op hoe zijn muziek wordt beleefd.
Toch lijkt de discussie die
Gordon aanzwengelde steeds breder gevoerd te worden. Zeker nu er
meer aandacht is voor grensoverschrijdend gedrag binnen de
entertainmentwereld, gaan steeds meer stemmen op om ook kritisch te
kijken naar het verleden van geliefde iconen.
Eerlijkheid boven alles
Gordon sloot het gesprek bij
Yoursafe Radio af met de oproep om eerlijker te zijn over de mensen
die we bewonderen. “Het is niet erg om iemand te bewonderen om zijn
muziek, maar wees ook niet blind voor de hele mens. Laten we
stoppen met het idealiseren van figuren als hun daden daar niet bij
passen,” zei hij.
Voorlopig lijkt de discussie
rondom André Hazes, zijn nalatenschap en de manier waarop we omgaan
met iconen uit het verleden nog niet voorbij. En als het aan Gordon
ligt, is dat maar goed ook: “We moeten blijven nadenken over wie we
op een voetstuk plaatsen — en waarom.”
De immense druk op prinses
Alexia: Tussen publieke verwachting en persoonlijke echtheid
De druk die tegenwoordig op
leden van het Nederlandse koninklijk huis rust, lijkt ongekend.
Vooral prinses Alexia, de tweede dochter van koning
Willem-Alexander en koningin Máxima, wordt de laatste tijd steeds
vaker onder een vergrootglas gelegd. Haar optredens worden niet
alleen opgemerkt, maar ook intensief geanalyseerd en bekritiseerd.
Onlangs ontstond er opnieuw commotie toen zij tijdens een officieel
moment niet uitbundig glimlachte, wat direct leidde tot een storm
aan reacties op sociale media.
Viral filmpje leidt tot
discussie
De aanleiding voor de recente
kritiek was een kort filmpje dat opdook op TikTok. Hierop is te
zien hoe prinses Alexia zichtbaar ongemakkelijk deelneemt aan een
verplichte fotosessie. Om haar heen draait alles om het perfecte
plaatje: stralende gezichten, opgewekte poses en een feilloze
presentatie. Alexia, echter, poseert met terughoudendheid en
straalt eerder ongemak dan enthousiasme uit.
Het fragment ging razendsnel
viraal en riep uiteenlopende reacties op onder het Nederlandse
publiek. Sommige kijkers toonden begrip voor haar afwachtende
houding en wezen op de onnatuurlijke omstandigheden waarin zulke
foto’s vaak worden genomen. Anderen waren minder mild en uitten
harde oordelen. Op sociale media verschenen termen als
‘ondankbaar’, ‘verwend’ en ‘afstandelijk’ – harde woorden voor een
jonge vrouw die nog volop in ontwikkeling is.
De torenhoge verwachtingen
van het publiek
Wat opvalt, is hoe hoog de
lat ligt voor leden van de Koninklijke Familie. Van hen wordt
verwacht dat zij altijd een glimlach dragen, ongeacht hun
persoonlijke stemming of de situatie waarin zij zich bevinden.
Zeker tijdens publieke evenementen als Koningsdag, wanneer heel
Nederland zich feestelijk toont, lijken de verwachtingen bijna
onmenselijk.
Voor prinses Alexia, die pas
18 jaar oud is en zich nog volop ontwikkelt, moet deze constante
druk verstikkend aanvoelen. Toch lijkt maar weinig publiek echt
stil te staan bij de impact die zulke publieke optredens kunnen
hebben op jonge mensen. In de publieke opinie lijkt het
vanzelfsprekend dat iemand die in een bevoorrechte positie is
geboren, zich daar ook altijd zichtbaar dankbaar voor moet tonen —
zelfs als dat betekent dat persoonlijke gevoelens opzij worden
geschoven.
De harde realiteit van het
publieke leven
De snelheid waarmee sociale
media werken, maakt het leven van jonge royals als Alexia nog
moeilijker. Elk gebaar, elke blik, en elk moment van aarzeling
wordt binnen enkele minuten breed uitgemeten en bediscussieerd.
Waar traditionele media nog een zekere filterfunctie hadden,
ontbreekt die op platforms als TikTok en X (voorheen Twitter)
volledig. De publieke opinie is genadeloos en verandert snel in een
volksgericht als iemand niet voldoet aan het perfecte plaatje dat
men wil zien.
Deze verharding in toon wordt
nog versterkt door de anonimiteit en afstand van het internet.
Vanaf de veilige plek achter een scherm wordt zonder aarzeling
geoordeeld, vaak zonder te bedenken wat dat doet met de persoon die
onderwerp is van al die kritiek.
Tussen authenticiteit en
publieke verwachting
Opmerkelijk is dat Nederland
juist bekend staat om zijn waardering voor echtheid en nuchterheid.
We houden niet van gemaaktheid en waarderen mensen die ‘gewoon
normaal’ doen. Toch botsen deze waarden regelmatig met de harde
verwachtingen die we stellen aan publieke figuren. Prinses Alexia
bevindt zich precies op dat snijvlak: ze wordt geacht zichzelf te
zijn, maar alleen binnen de grenzen van wat de samenleving
acceptabel vindt.
Voor jonge mensen die hun
identiteit nog volop aan het vormen zijn, is deze constante
publieke blik extra belastend. Elke emotie, elke houding en zelfs
elk kledingstuk wordt uitgebreid onder de loep genomen. Voor Alexia
betekent dit dat haar zoektocht naar wie zij is als persoon
onlosmakelijk verbonden raakt met de verwachtingen die de
buitenwereld van haar heeft.
Historische voorbeelden van
mediadruk
De druk die Alexia nu
ervaart, is niet nieuw binnen koninklijke families. Ook in het
verleden worstelden jonge prinsessen met de harde eisen van het
publiek. Prinses Diana is daar een schrijnend voorbeeld van.
Ondanks haar immense populariteit, kampte zij met depressies en
eetstoornissen, mede veroorzaakt door de onophoudelijke druk om een
perfect plaatje neer te zetten voor de buitenwereld.
De parallellen met prinses
Alexia zijn niet één op één te trekken, maar ze illustreren wel hoe
moeilijk het kan zijn om authentiek te blijven onder het
vergrootglas van de publieke opinie.
Een veranderende
generatie
Wat echter verschil maakt, is
de generatie waartoe Alexia behoort. Jongeren van nu hechten veel
meer waarde aan authenticiteit, kwetsbaarheid en het durven tonen
van je ware zelf. In een wereld die steeds meer streeft naar
echtheid in plaats van schone schijn, kan Alexia juist als
voorbeeld dienen van deze veranderende normen.
Haar terughoudendheid en
momenten van zichtbare ongemakkelijkheid kunnen gezien worden als
een signaal: ook royals zijn mensen, met echte emoties en echte
worstelingen. Misschien zouden we in plaats van haar te
veroordelen, haar juist moeten prijzen voor haar moed om niet
altijd te voldoen aan de perfectie die van haar wordt
verwacht.
De realiteit van Koningsdag
voor de Koninklijke Familie
Wat veel critici over het
hoofd zien, is dat dagen als Koningsdag voor de Koninklijke Familie
verre van ontspannend zijn. Terwijl de rest van Nederland
feestviert, draait voor hen alles om representatie: handen
schudden, glimlachen, toespraken houden en poseren voor honderden
camera’s. Alles moet perfect zijn, elk woord moet zorgvuldig
gekozen worden, elke handeling is publiek bezit.
Voor een jongvolwassene als
Alexia is dit geen eenvoudige opgave. Zij balanceert tussen haar
rol als publiek figuur en haar behoefte om gewoon zichzelf te mogen
zijn. In plaats van haar te bekritiseren, zouden we misschien meer
begrip moeten tonen voor de complexiteit van haar positie.
Tot slot: een oproep tot meer
compassie
De beelden van prinses Alexia
zouden niet alleen aanleiding moeten geven tot snelle oordelen,
maar vooral tot reflectie. Wat zegt het over onze maatschappij dat
we jonge vrouwen zo streng beoordelen op hun uitstraling? En wat
zegt het over onszelf, als we verwachten dat iemand altijd
glimlacht, zelfs wanneer dat niet oprecht voelt?
Misschien is het tijd om onze
verwachtingen bij te stellen. Om ruimte te maken voor echtheid,
voor kwetsbaarheid en voor het simpele feit dat ook leden van een
koninklijke familie weleens een minder uitbundige dag kunnen
hebben.
Prinses Alexia verdient het
om zichzelf te kunnen zijn — met al haar licht en schaduw, met haar
glimlach én haar serieuze momenten. En misschien verdienen wij als
samenleving het ook wel om wat minder te oordelen, en wat meer te
begrijpen.