Algemeen
Man van winnares Miljoenenjacht opgepakt na uit de hand gelopen ruzie
Lies uit Miljoenenjacht wijst 7,5 ton af en wint 61.000 euro: ‘Ik ben al rijk, want we zijn gezond’
Het had een historisch moment kunnen worden in de jubileum-uitzending van Postcode Loterij Miljoenenjacht. Voor het eerst in de geschiedenis lag er 10 miljoen euro klaar in een van de koffers. De 61-jarige Lies uit Ridderkerk stond oog in oog met die kans, doorstond zenuwslopende rondes en sloeg een bod van maar liefst 750.000 euro af. Maar in plaats van miljonair werd ze uiteindelijk ‘slechts’ 61.000 euro rijker. En dat terwijl heel Nederland ademloos toekeek.

In de ochtendshow R-Uit! van Radio Rijnmond vertelt Lies openhartig over haar ervaring. Wat bezielde haar om door te spelen? En heeft ze spijt?
Vol vertrouwen aan de desk
De finale begon veelbelovend. Lies stond stralend naast presentatrice Linda de Mol, met een roze briefje in haar hand waarop ze zorgvuldig had opgeschreven in welke volgorde ze de koffers wilde openen. Het was duidelijk: deze vrouw had een plan. De sfeer in de studio was ontspannen, maar ook beladen. Want wie weet, misschien zou deze uitzending geschiedenis schrijven.

“Het zou zomaar kunnen dat jij straks heel rijk bent,” grapte Linda. Lies lachte breeduit en antwoordde: “Ik ben al rijk. Wat is rijk? We zijn gezond.” Het publiek reageerde warm, het startsein was gegeven.
Alles leek mee te zitten
De eerste rondes verliepen vlekkeloos. Lies opende koffer na koffer met relatief lage bedragen. De miljoenen bleven onaangetast. Thuis zat heel Nederland op het puntje van de stoel. Zou het deze keer wél gebeuren? Zou Lies degene zijn die met 10 miljoen euro de studio zou verlaten?

Toen de bank 750.000 euro bood, hield iedereen de adem in. Zelfs Linda liet zich ontvallen: “Dit is echt een waanzinnig bedrag.” Maar Lies keek even naar haar man Jan, die met een blik aangaf: ga nog één ronde door. En dat deed ze.
Van droom naar desillusie
Het volgende koffermoment werd het breekpunt. Koffer 17 werd geopend — en daarin zat de 10 miljoen euro. De zaal zuchtte hoorbaar. De sfeer sloeg om. Waar alles nog mogelijk leek, begon het spel zich nu tegen Lies te keren.

Toch besloot ze nogmaals door te spelen, zelfs toen het bod 484.000 euro bedroeg. Ook de 2,5 miljoen euro verdween uit het spel. Uiteindelijk bleven alleen de bedragen van 100.000 euro en 1 euro over. De bank deed een laatste bod van 61.000 euro. En deze keer drukte Lies wél op de knop.
In haar eigen koffer? Slechts 1 euro.
Een rollercoaster van emoties
De reacties van kijkers lieten niet lang op zich wachten. Op social media werd massaal meegedacht, meegeleefd en meegeoordeeld. Sommigen vonden dat Lies te hebzuchtig was, anderen prezen juist haar lef. En opvallend genoeg was het niet Lies zelf, maar haar man Jan die viraal ging. Zijn blik na de uitslag — een mengeling van ongeloof en spijt — werd het onderwerp van talloze memes en reacties.

“Ik had al tegen mijn man gezegd: je zal het maar winnen, verschrikkelijk,” zei Lies de ochtend na de uitzending op de radio. “Wat gebeurt er dan allemaal?”
Slapen had ze niet echt gedaan. “Het was een rollercoaster, zeker als je alle reacties en media-aandacht ziet. Maar verder gaat het goed met me hoor,” voegde ze eraan toe.

Niet het geld, maar de ervaring
Volgens Lies gaat het mensen volledig voorbij waarom ze echt meedeed. “Het geld was helemaal mijn drijfveer niet,” vertelt ze. “Het is een heel persoonlijk verhaal waarom ik door ben gegaan. Dat weten mijn man en mijn familie, en dat vind ik het belangrijkste.”
Hoewel ze niet die miljoenen mee naar huis nam, kijkt ze niet met spijt terug op haar keuzes. Integendeel. “Als je van die 750.000 euro die ik had kunnen krijgen, de 61.000 euro die ik nu heb gewonnen aftrekt, dan is er bijna zeven ton teruggevloeid naar goede doelen. En dat geeft mij óók een goed gevoel.”

Kritiek en lof op social media
Op Facebook besloot Lies kort na de uitzending zelf ook een reactie te plaatsen. Ze schreef dat het fragment op televisie maar een deel van het hele verhaal liet zien. “Er is veel uit de uitzending geknipt,” aldus Lies. Wat ze daarmee bedoelde, liet ze in het midden.
De meningen van het publiek bleven verdeeld. Sommigen noemden het ‘de grootste fout ooit in Miljoenenjacht’, terwijl anderen juist bewondering toonden voor haar moed om haar eigen pad te volgen. “Ze heeft er in ieder geval een prachtig bedrag aan overgehouden en een avontuur dat ze nooit zal vergeten,” schreef iemand.

Wat doet Lies met haar winst?
Ondanks alles is 61.000 euro nog steeds een flink bedrag. Wat gaan Lies en Jan ermee doen? Tijdens de uitzending vertelde het echtpaar dat ze graag naar Brabant willen verhuizen. Hun droom: een mooi huis kopen waar ook de kleinkinderen van kunnen genieten.
Na belasting blijft er naar schatting zo’n 38.500 euro over. Niet genoeg voor een villa, maar wel een prachtig startbedrag voor een nieuwe fase in hun leven.

Het blijft een spel
Hoewel er veel kritiek is op haar keuzes, blijft Lies nuchter. “Het is een spel, mensen. Als ik bij 750.000 op de knop had gedrukt, had men misschien wel gezegd dat ik te hebberig was. Het is nooit goed.”
Die nuchtere instelling, gecombineerd met haar positieve blik, maakt haar tot een van de meest besproken — én bewonderde — kandidaten van dit jubileumseizoen.
Een aflevering om nooit te vergeten
De Miljoenenjacht-uitzending van afgelopen zondag zal zonder twijfel de geschiedenisboeken ingaan. Niet alleen vanwege het feit dat er voor het eerst 10 miljoen euro te winnen was, maar vooral vanwege de vrouw die besloot haar gevoel te volgen, ook toen de wereld toekeek.
Lies speelde niet voor het geld, maar voor iets dat voor haar belangrijker was. En hoewel ze het grote bedrag liet lopen, liet ze zien dat rijkdom niet altijd in euro’s hoeft te worden uitgedrukt.
Of het nu 10 miljoen is of 61.000 euro: uiteindelijk is het de ervaring die telt. En die pakt niemand Lies meer af.
Algemeen
Jumbo-werkneemster niet blij met kerstpakket: ”Waardeloze rommel”

Het is weer die tijd van het jaar: kerst nadert, de agenda’s lopen vol met diners en borrels, en op veel werkvloeren verschijnt het inmiddels traditionele kerstpakket. Voor sommigen voelt het als een warm gebaar van waardering, voor anderen als een verplicht nummertje waar weinig gevoel bij zit. En wie even een kijkje neemt op Marktplaats, ziet meteen: niet iedereen is even enthousiast over wat er dit jaar onder de kerstboom van de werkgever lag.

Kerstpakket: een traditie zonder verplichting
Laten we beginnen met een belangrijk feit: een kerstpakket is in Nederland géén verplichting. Werkgevers zijn niet wettelijk gehouden om hun personeel rond de feestdagen iets te geven. Er zijn bedrijven die het wel doen, bedrijven die het soms doen en organisaties die er principieel voor kiezen om helemaal niets uit te delen. Formeel kan een werknemer daar weinig tegenin brengen, hoe teleurstellend dat soms ook voelt.
Toch is het kerstpakket diep verankerd in de Nederlandse werkcultuur. Het wordt gezien als een moment van erkenning: een bedankje voor de inzet van het afgelopen jaar. Juist daarom roept het ook emoties op. Want wie zich het hele jaar uit de naad heeft gewerkt, hoopt stiekem dat dat terug te zien is in het presentje dat hij of zij meekrijgt.

Van blikken soep tot luxe gadgets
Wie al wat langer meedraait op de arbeidsmarkt, herinnert zich waarschijnlijk nog de klassieke kerstpakketten van vroeger: een stevige doos met houdbare etenswaren. Blikken soep, crackers, een pot augurken, een pak chocolademelk en misschien een fles wijn. Niet spectaculair, maar wel bruikbaar. Het idee was simpel: je kon er de feestdagen mee doorkomen.
Die tijd is duidelijk veranderd. Tegenwoordig proberen werkgevers creatiever te zijn. Kerstpakketten zijn moderner, persoonlijker en soms zelfs verrassend luxe. Denk aan cadeaubonnen, belevenissen, duurzame producten of elektronica. Sommige bedrijven laten medewerkers zelfs zelf kiezen via een online platform, zodat iedereen iets krijgt wat past bij zijn of haar smaak.
Maar creativiteit is ook een risico. Wat de één leuk vindt, ervaart de ander als compleet nutteloos. En precies daar ontstaat elk jaar opnieuw dezelfde discussie.

Marktplaats als graadmeter van ontevredenheid
Wie wil weten hoe kerstpakketten dit jaar ontvangen worden, hoeft maar één ding te doen: Marktplaats openen. Rond de feestdagen verandert het platform steevast in een etalage vol ongewenste cadeaus. Van ongeopende dozen tot gloednieuwe apparaten, alles verschijnt er in rap tempo.
RTL Nieuws nam recent een kijkje op Marktplaats en zag dat het aanbod alweer flink groeit. En eerlijk is eerlijk: er zitten opvallend veel prima producten tussen. Dat maakt het fenomeen des te interessanter. Het gaat blijkbaar niet altijd om de waarde van het cadeau, maar vooral om de vraag of iemand er iets mee kan.

De airfryer die niemand nodig had
Een opvallend voorbeeld is het kerstcadeau van horecagroothandel HANOS. Met zo’n vijfduizend medewerkers besloot het bedrijf dit jaar groots uit te pakken: personeel kreeg een airfryer van het merk Severin. Op papier klinkt dat als een uitstekend cadeau. Airfryers zijn populair, handig en relatief prijzig.
Toch staan ze inmiddels massaal te koop. Voor bedragen rond de 60 à 65 euro wisselen de apparaten van eigenaar. Dat roept vragen op. Waarom verkoopt iemand zo’n cadeau?
Het antwoord is vaak simpel: veel mensen hebben er al één. De airfryer is de afgelopen jaren zo ingeburgerd geraakt dat een tweede exemplaar voor velen overbodig is. Anderen gebruiken het apparaat simpelweg niet en zien liever contant geld of iets wat beter past bij hun leefstijl.
@jumbo.arnhem Kerstpakket 2025🌲#fyp #jumbo #jumbokerstpakket #viraal #kerstpakket
Spelletjes die geen spelplezier opleveren
Niet alleen dure cadeaus belanden op Marktplaats. Ook goedkopere kerstgeschenken blijken niet altijd een schot in de roos. Een voorbeeld dat veel voorbijkomt, is het spel Hister. Een populair gezelschapsspel, zo dachten werkgevers, en dus een veilige keuze voor een breed publiek.
Maar ook hier blijkt de
praktijk weerbarstig. Verschillende medewerkers bieden het spel
vrijwel direct na ontvangst te koop aan. Soms met een opvallend
eerlijke toelichting. Zo schrijft iemand uit Lage Mierde zonder
omwegen:
“Jawel, mijn werkgever is het weer gelukt om een waardeloos
kerstpakket te bedenken. Hier kan ik echt niks mee. Wil het wel
graag verkopen, kan ik er misschien nog een goede fles wijn van
kopen.”
De toon is scherp, maar ook veelzeggend. Het laat zien dat sommige werknemers het kerstpakket niet meer zien als een cadeautje, maar als een ruilmiddel: iets dat snel omgezet kan worden in iets wat wél gewaardeerd wordt.
@jumbourkerhard Unbox met ons het kerstpakket van jumbo!🤩💛 #foryoupage #jumbosupermarkt #jumbo #jumbowerkt #fy #fyp
Ondankbaar of gewoon eerlijk?
Elk jaar laait dezelfde discussie op: is het ondankbaar om je kerstpakket te verkopen? Of juist eerlijk? De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen vinden dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Een gegeven paard kijk je immers niet in de bek. Anderen stellen dat een cadeau pas een cadeau is als je er daadwerkelijk iets aan hebt.
Voor veel werknemers voelt het verkopen van het kerstpakket niet als een statement tegen de werkgever, maar als een praktische keuze. Waarom zou je iets laten verstoffen in een kast als iemand anders er blij van wordt? Zeker in tijden waarin alles duurder wordt, is een extra bedrag rond de feestdagen geen overbodige luxe.
Wat zegt dit over werkgevers?
De massale verkoop van kerstpakketten roept ook vragen op voor werkgevers. Het laat zien hoe lastig het is om iedereen tevreden te stellen. In grote organisaties met honderden of duizenden medewerkers is er simpelweg geen cadeau dat voor iedereen perfect is.
Tegelijkertijd biedt het een leerpunt. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor flexibiliteit: een cadeaubon, een keuzeplatform of zelfs een financiële bonus. Dat haalt misschien een deel van de verrassing weg, maar vergroot wel de kans dat het gebaar daadwerkelijk gewaardeerd wordt.
De emotionele waarde van een kerstpakket
Toch gaat het bij een kerstpakket om meer dan alleen het product. De manier waarop het wordt uitgedeeld, de boodschap die erbij zit en de aandacht die erin is gestoken, spelen minstens zo’n grote rol. Een persoonlijk kaartje of een oprechte dankwoord kan soms meer betekenen dan een duur cadeau.
Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat er écht is nagedacht over hun inzet en welzijn, zullen ze minder snel geneigd zijn om hun kerstpakket online te zetten. Het draait uiteindelijk om erkenning, niet om spullen.
Kerstpakketten blijven gespreksonderwerp
Dat Marktplaats elk jaar volloopt met kerstpakketten, is inmiddels bijna een traditie op zich geworden. Het zegt iets over onze tijd, over verwachtingen en over de veranderende relatie tussen werkgever en werknemer.
Of het nu gaat om een airfryer, een spelletje of een doos met etenswaren: het perfecte kerstpakket bestaat waarschijnlijk niet. Wat wel bestaat, is de wens om gezien en gewaardeerd te worden. En zolang die wens niet altijd wordt vervuld, zal Marktplaats rond kerst blijven fungeren als een spiegel van de werkvloer.
De vraag is dus niet alleen wat er in het kerstpakket zit, maar vooral: voelt het als een oprecht bedankje? Want dát is uiteindelijk waar het tijdens de feestdagen om draait.





