-

Algemeen

Kijkers Married at First Sight nu al klaar met Olof: “Lieverd…”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Kijkers zetten vraagtekens bij Olof in Married at First Sight: ‘Lieverd, schat… even rustig aan!’

Het nieuwe seizoen van Married at First Sight is nog maar net begonnen, maar de kijkers hebben hun mening over de kandidaten alweer klaar. Na de eerste indrukken van Femke, die met haar verschijning meteen veel indruk maakte, is het nu vooral Olof die de tongen losmaakt op sociale media. En nee, dat komt niet door zijn looks, maar door zijn… taalgebruik. De Brabantse charmeur strooit namelijk al vanaf minuut één met koosnaampjes als ‘lieverd’ en ‘schat’. Lief bedoeld, ongetwijfeld, maar voor veel kijkers voelt het allemaal nét iets te veel van het goede.

Vlotte babbel of té aanwezig?

Olof, die met zijn brede glimlach en relaxte houding aanvankelijk als een gezellige gast werd gezien, laat er geen gras over groeien. Tijdens zijn eerste momenten met Femke noemt hij haar consequent ‘lieverd’, ‘schat’ en ‘moppie’. Terwijl ze elkaar nog maar net kennen, lijkt Olof het al te zien zitten. Té enthousiast, vinden sommigen. “Geef die man een rem,” klinkt het op X (voorheen Twitter). De kijkers lijken verdeeld over zijn aanpak: is dit nu pure spontaniteit of slaat hij de plank compleet mis?

Femke blijft rustig onder het ‘moppie’

Wat opvalt, is dat Femke zelf zich opvallend rustig en ingetogen opstelt. Waar Olof het liefst bij elke zin een koosnaam toevoegt, houdt zij het bescheiden en afwachtend. Haar lichaamstaal straalt niet direct ongemak uit, maar echt enthousiast lijkt ze ook niet te worden van het constante ‘lieverd’-bombardement. Tijdens het diner na hun trouwceremonie zit Femke netjes rechtop, glimlacht vriendelijk, maar het is duidelijk dat ze nog moet wennen aan haar nieuwe echtgenoot en diens communicatiestijl.

De sociale media ontploffen: ‘Hij kent haar nog geen uur!’

Op sociale media regent het reacties van kijkers die zich afvragen of Olof beseft dat hij pas net getrouwd is met iemand die hij nog nooit eerder heeft ontmoet. “Waarom noemt hij haar na vijf minuten al ‘mijn schatje’?!” vraagt iemand zich af. Een ander schrijft: “Olof is meer verliefd op het idee van trouwen dan op Femke zelf. Laat het eerst een beetje groeien, man!”

Op X lezen we onder meer:

  • “Olof is … uuuuh… best camera-geil, vind ik. En de hele tijd dat ‘lieverd’…. Nope, not feeling it. #MAFS”

  • “Lieverd, mop, toppie… hij is net een André van Duin-typetje. #mafs”

  • “Als Olof nog één keer ‘moppie’ zegt, gooi ik m’n afstandsbediening door de kamer. #mafsnl”

De uitspraken zijn soms hard, maar geven goed weer hoe intens mensen meeleven met het programma. MAFS blijft een emotionele achtbaan, ook voor de kijkers thuis.

Is Olof gewoon zenuwachtig?

Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat Olof gewoon heel nerveus is. Je trouwt immers op nationale televisie met een volslagen onbekende. Niet iedereen weet in zo’n situatie hoe hij zich moet gedragen. Koosnaampjes gebruiken kan een manier zijn om wat ongemak te maskeren of een connectie te forceren. Misschien probeert hij oprecht lief en warm over te komen, maar slaat hij net even door.

Een andere kijker nuanceert het dan ook: “Misschien is dit gewoon zijn manier om het ijs te breken. Hij bedoelt het vast goed.” Toch blijven velen erbij dat het beter zou zijn als Olof wat meer de tijd neemt om Femke écht te leren kennen, voordat hij haar op het podium van de liefde bombardeert met bijnamen.

Match met een spanningsveld?

Waar het bij sommige koppels meteen lijkt te klikken, lijkt er bij Olof en Femke een bepaalde spanning te hangen. Niet per se negatieve spanning, maar eerder een verschil in tempo en benadering. Femke lijkt de situatie stap voor stap te willen aftasten, terwijl Olof er meteen met open vizier induikt. Dat kan mooi zijn – maar ook botsen, als het niet in balans blijft.

Een kijker verwoordt het mooi: “Het is alsof zij een slowburn romance wil en hij een romantische komedie met een happy ending in aflevering 1.” En dat typeert wellicht precies het verschil tussen de twee karakters.

RTL preview zorgt voor extra speculaties

Wat de situatie nog interessanter maakt, is dat RTL eerder een lange preview deelde van het nieuwe seizoen. In die beelden is een zichtbaar emotionele Olof te zien, die in een telefoongesprek zegt: “Ze wil heel graag een koningin zijn, maar dan denk ik soms: ja, je bent ook echt een dramaqueen.” Een uitspraak die veel kijkers bijblijft. Want was dit over Femke? En is hun huwelijk dan al op de klippen gelopen?

De reacties op X zijn duidelijk:

  • “Femke is the run-away bride. Deze twee gaan uit elkaar. #mafs”

  • “Olof en Femke, de eerste mismatch in de maak. #mafs”

  • “Nou, je hoeft niet meer te kijken. Door die lange intro weet je alles al. #spoileralert”

RTL heeft hiermee misschien onbedoeld al iets te veel verklapt. Want als de preview klopt, dan zijn er mogelijk turbulente tijden op komst voor het kersverse stel.

Toch een vleugje hoop?

Ondanks de kritische reacties, zijn er ook fans die het koppel nog niet hebben afgeschreven. “Misschien heeft Olof gewoon even een zetje nodig om zijn enthousiasme te doseren,” schrijft iemand hoopvol. En: “Laat ze gewoon op huwelijksreis gaan en elkaar écht leren kennen. Misschien komt het dan alsnog goed.”

Want eerlijk is eerlijk: in eerdere seizoenen van Married at First Sight zagen we vaker dat stellen met een moeizame start uiteindelijk tóch bleven plakken. Chemie laat zich niet altijd in de eerste aflevering vatten.

Wie is Olof eigenlijk?

Olof is een goedlachse Brabander met een positieve instelling en een open hart. Volgens de experts was hij op zoek naar iemand die hem zowel ruimte als liefde kan geven. Zijn enthousiasme is misschien wat overweldigend, maar het komt voort uit oprechte betrokkenheid. Zijn bedoelingen zijn goed – nu is het de vraag of hij de juiste toon weet te vinden.

Femke daarentegen is een sterke vrouw, die weet wat ze wil. Ze straalt rust uit en lijkt behoefte te hebben aan iemand die haar aanvult, maar ook de ruimte geeft om zich op haar eigen tempo te binden. Als Olof dat weet aan te voelen, zou er best een mooie klik kunnen ontstaan.

Samenvattend

De eerste indrukken van Olof roepen bij kijkers vooral vraagtekens op. Zijn overvloedige gebruik van koosnaampjes en zijn enthousiaste houding zijn voor sommigen aandoenlijk, maar voor anderen juist een beetje te veel van het goede. Toch is het nog vroeg in het seizoen. Misschien is Olof gewoon een tikkeltje overrompeld door het avontuur waarin hij is gestapt.

 

Wat de toekomst brengt voor Olof en Femke? Dat moet nog blijken. Voor nu blijft het bij veel gespeculeer en hopen we vooral dat de twee een manier vinden om elkaar écht te ontmoeten – los van camera’s, koosnaampjes en verwachtingen. Want wie weet? Achter het ‘moppie, moppie, moppie’ schuilt misschien wel een hart van goud.

Algemeen

Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven

Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.

Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.


Een huwelijk én samenwerking voor het leven

Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.

De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.

Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.


Moeizamer contact door z!ekte

De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.

Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”

Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.


De zachte kant van Gerard Cox

Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.

“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.

Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.


Reageren door te zingen

De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.

Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.


Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”

Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.

Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.


De laatste periode

In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.

De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.


Symboliek van een hechte band

Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.

Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.


Een duo om nooit te vergeten

Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.

Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.


Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek

Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.

Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.


Key-points

  • Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.

  • In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.

  • Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.

  • Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.

  • Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.

Lees verder