-

Algemeen

RTL begaat enorme blunder met The Voice-coach: ´Mogelijk toch niet terug op televisie!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dinand Woesthoff werd gepresenteerd als de frisse, vernieuwende kracht in The Voice of Holland, een rolmodel voor jonge talenten met een spirituele diepgang en de ambitie om muzikale groei te bevorderen. Maar volgens Tim Akkerman, voormalig frontman van DI-RECT, schuilt er achter die kalme façade een keiharde persoonlijkheid die niet altijd in staat is om constructieve kritiek te geven zonder het zelfvertrouwen van anderen te breken.

De ontmoeting met Dinand

Tim Akkerman doet in zijn nieuwe biografie een onthullende uitspraak over zijn ervaringen met Dinand tijdens de hoogtijdagen van Kane. In 2000, toen Kane met uitverkochte concerten door Nederland toerde, kreeg DI-RECT de kans om zich aan te sluiten bij hun clubtours. Dit werd mede mogelijk gemaakt door manager Edwin Jansen, die het idee had om DI-RECT muzikaal te laten ondersteunen door Dinand Woesthoff en zijn gitarist Dennis van Leeuwen.

Tim herinnert zich nog goed een sessie waarin hij bij Dinand thuis zijn eigen nummers besprak. Hij hoopte op opbouwende feedback en begeleiding, maar wat hij kreeg, was allesbehalve positief.

De harde kritiek

Dinand’s oordeel over Tim’s nummers was hard en ongefilterd. Het nummer Discover werd door Dinand omschreven als “te saai,” Confidence als “dertien in een dozijn,” en van Get Away kon hij er volgens Dinand wel twintig schrijven. Tim was volledig verrast door de vernietigende kritiek, vooral door de manier waarop Dinand het bracht. “Met dit vernietigende juryrapport vertrok ik beduusd en verdrietig naar huis,” aldus Tim.

De groeiende kloof

De afstand tussen Dinand en de band werd tijdens de tour steeds groter. Dinand kwam vaak te laat op locaties, liet zijn zangpartijen tijdens soundchecks achterwege en gedroeg zich steeds meer als een ster. Dit leidde tot een situatie waarin aparte kleedkamers moesten worden geregeld: één voor Dinand en één voor de band en crew. Dinand’s kleedkamer mocht alleen met toestemming van de tourmanager betreden worden. Dit gedrag gaf Tim het gevoel dat Dinand zich steeds meer verheven voelde boven de rest van de band en crew.

Strikte regels en tegenstrijdig gedrag

Wat de situatie extra wrang maakte, was de boodschap die Dinand en Dennis zelf uitdroegen. Ze gaven DI-RECT het advies om altijd beleefd te zijn tegen de locatiecrew en anderen die voor hen werkten. Tim merkte echter dat Dinand zich niet aan deze richtlijn hield. “Blijkbaar gold die verstandige levensles niet meer voor Dinand, die zijn vaste medewerkers of de lokale crew soms als een tiran behandelde,” voegt hij eraan toe.

Het gebrek aan klik

Tim beschrijft in zijn boek het gebrek aan verbinding tussen hemzelf en Dinand. “Tussen Dinand en mij ontstond er tijdens de tour geen warme of oprechte band. In veel opzichten waren we twee tegenpolen,” zegt Tim. Ze keken anders naar dingen, pakten dingen anders aan en waren het vaak oneens. Dit leidde uiteindelijk tot een situatie waarin er geen klik ontstond tussen de twee, ondanks de gezamenlijke tour.

Dinand als coach in The Voice of Holland

Nu Dinand opnieuw als coach optreedt in The Voice of Holland, roept dit vragen op over zijn aanpak. Kan hij jonge talenten begeleiden zonder hun zelfvertrouwen te breken, of zal hij dezelfde harde benadering hanteren die hij in het verleden gebruikte? Tim uit zijn twijfels, hoewel hij ook aangeeft dat dit uiteindelijk Dinand’s verantwoordelijkheid is. Misschien biedt dit tv-podium hem de kans om te groeien als mens én mentor.

Met zijn ervaringen en het nieuwe coachingsplatform van The Voice of Holland lijkt Dinand voor een nieuwe uitdaging te staan. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar het zal duidelijk moeten worden of hij deze kans gebruikt om zijn benadering van coaching en persoonlijke groei te verbeteren.

Algemeen

Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’

De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.

Afsluiten in stijl

In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.

Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.

Wilma in de spotlights

De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.

Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.

Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.

“Is schuldsanering nu een feestje?”

Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.

Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):

“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”

Een ander merkt op:

“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”

Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.

Persoonlijke verhalen versus publieke opinie

Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.

Een reactie op Instagram:

“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”

Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.

Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”

De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:

“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”

“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”

Nijkamp vindt dat het programma eerder emotie opzoekt dan werkelijke begeleiding biedt. Ze stelt dat het RTL eerder te doen lijkt om de kijkcijfers dan om de levens van de deelnemers. “Je krijgt haast het idee dat schuldsanering iets is om te vieren, in plaats van een pijnlijk, complex traject.”

Volgens haar is het programma in zijn opzet “te weinig deskundig” en “te showbizzmatig” voor de ernst van het onderwerp. De opmerkingen van Nijkamp worden breed gedeeld door vakgenoten en mediacolumnisten.

RTL zwijgt vooralsnog

RTL heeft nog niet gereageerd op de kritiek, en ook John Williams heeft zich op het moment van schrijven niet uitgesproken over de ophef. In eerdere interviews liet de presentator wel weten dat hij het belangrijk vindt om mensen hoop en perspectief te bieden – óók als dat betekent dat ze een onverwachte weg inslaan.

Toch lijkt de discussie nu vooral te gaan over welk perspectief je iemand in schuldsanering meegeeft. Is dat de camera en de droom van online succes, of is dat het zoeken naar stabiel werk en financiële onafhankelijkheid?

Reflectie op de aanpak

Het programma Uit de Schulden heeft eerder ook al vragen opgeroepen. In eerdere seizoenen werd de persoonlijke begeleiding als te oppervlakkig gezien. Toch waren er ook succesverhalen van deelnemers die dankzij het programma de juiste hulp kregen om hun leven opnieuw vorm te geven.

De aflevering met Wilma toont opnieuw hoe gevoelig dit onderwerp ligt, en hoe belangrijk het is om realistische verwachtingen te scheppen. Zeker nu steeds meer Nederlanders worstelen met oplopende kosten en toenemende schulden, ligt de verantwoordelijkheid van televisieprogramma’s zwaar op het vlak van representatie en ethiek.

Tot slot: hoopvol of misplaatst?

Wilma’s verhaal is er één van veerkracht – maar ook van nuance. Haar energie en motivatie zijn bewonderenswaardig, maar de context waarin die gepresenteerd worden, verdient zorgvuldigheid. Of ze inderdaad een succesvolle vlogger wordt, zal de toekomst uitwijzen.

Voor nu laat Uit de Schulden vooral stof tot nadenken achter. Over hoe we kijken naar armoede, hoe we mensen begeleiden richting herstel, en hoe televisie de balans vindt tussen inspiratie en realisme.


Wat vind jij? Moet een programma als Uit de Schulden zich meer richten op structurele oplossingen? Of is het juist goed dat deelnemers ook worden aangemoedigd om hun dromen na te jagen? Laat je mening achter in de reacties.

Lees verder