-

Algemeen

NPO-presentatrice overwoog ontslag om te veel witte collega’s 🤨

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Er is een rel ontstaan rondom het NPO-programma Bar Laat. Amber Kortzorg, een bekende presentatrice binnen de omroep, heeft felle kritiek geuit op het gebrek aan diversiteit binnen het presentatieteam van het programma. Volgens Kortzorg is het onacceptabel dat de drie huidige presentatoren allemaal wit zijn. Haar frustratie ging zelfs zo ver dat ze overwoog ontslag te nemen.

Inclusiviteit onder vuur

Het programma Bar Laat wordt gepresenteerd door Jeroen Pauw en Sophie Hilbrand. Wanneer een van hen niet beschikbaar is, valt journalist Tim de Wit in. Dit besluit is echter slecht gevallen bij Amber Kortzorg.

In een interview met Vrouw geeft Kortzorg aan dat de maat vol was toen bekend werd dat Tim de Wit als vaste vervanger werd aangesteld. Volgens haar had er een presentator van kleur op die plek moeten komen.

Amber Kortzorg: “Ik overwoog ontslag”

Kortzorg liet zich in het interview zeer kritisch uit over de gang van zaken. “Ik zit in allerlei adviescommissies voor inclusie en diversiteit. Er wordt mij altijd gevraagd mee te denken, en dat doe ik met liefde,” stelt ze. Maar volgens haar botst de huidige bezetting van Bar Laat volledig met de beloofde inspanningen voor inclusiviteit binnen de NPO.

“Als je na vijf jaar praten nog zo’n beslissing neemt, vind ik dat niet te verenigen,” aldus Kortzorg. Ze vindt het problematisch dat de presentatoren allemaal wit zijn.

“Drie witte gezichten is gewoon te veel.”

Wie had de plek moeten krijgen?

Op de vraag wie dan de plek van Tim de Wit had moeten innemen, had Kortzorg een duidelijk antwoord: “Nou, ik denk wel dat ik het had gekund. Maar als het in elk geval een vrouw was geworden, het liefst van kleur, had ik dat prima gevonden.”

Volgens Kortzorg had dit een sterk signaal kunnen zijn dat de NPO serieus werk maakt van diversiteit en representatie op televisie.

NPO nog niet met reactie

De NPO heeft nog niet gereageerd op de uitspraken van Kortzorg. Het is onduidelijk of de omroep deze kritiek intern bespreekt of dat er maatregelen worden genomen.

De discussie over diversiteit en inclusie binnen de publieke omroep blijft een gevoelig onderwerp. Kortzorgs uitspraken zorgen dan ook voor veel debat op social media, waarbij zowel voor- als tegenstanders zich uitspreken over haar standpunt.

Wat denk jij? Moet de NPO meer rekening houden met diversiteit in haar programmabegroting, of zijn de huidige keuzes gerechtvaardigd? Deel je mening in de reacties!

Algemeen

Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.

Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer

Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.

Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval

Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.

Complexe achterdeurconstructie onder vuur

De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.

Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts

Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.

Oudere systemen mogelijk veiliger in nood

Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.

Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak

Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.

Aandacht voor noodmechanismen groeit

Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.

Lees verder