Algemeen
Mensen pakken zwaar geld na overlijden Dieuwertje Blok: ´Een regelrechte schande´
Het overlijden van Dieuwertje Blok heeft veel mensen diep geraakt. Als icoon van de Nederlandse televisie was ze een vertrouwd gezicht voor vele generaties. Toch komt er een schokkende waarheid naar boven: sommige omroepen lijken haar overlijden vooral als een kans te zien om de kas te spekken. In plaats van haar nalatenschap te eren met gratis toegankelijke beelden, worden er gewoon facturen uitgeschreven voor oude fragmenten. En dat tegen het volledige tarief.

Tv-analist Tina Nijkamp bracht deze pijnlijke waarheid aan het licht op haar kanaal. Ze werd geïnformeerd door een omroepspion die aangaf dat zowel NTR als KRO-NCRV geen uitzondering maken bij het rekenen voor aanvragen van beelden met betrekking tot Dieuwertje Blok. “Vandaag bizar genoeg weer zo NTR en KRO-NCRV rekenen volledige tarief voor alle aanvragen met betrekking tot Dieuwertje Blok,” aldus de bron. Dit is opvallend, vooral voor een icoon van haar formaat. Er lijkt weinig ruimte voor coulance, zelfs niet voor een geliefd en gerespecteerd gezicht zoals Dieuwertje Blok.

De reactie van Tina Nijkamp
Tina Nijkamp kan haar verbazing dan ook niet onderdrukken: “Oh wat
raar blijft dat toch inderdaad. Blijft raar dat producenten
omroepen/zenders kunnen verdienen aan de verkoop van fragmenten van
overleden iconen.” Het is een situatie die helaas niet nieuw is,
want eerder gebeurde hetzelfde al bij de overleden presentator Ron
Brandsteder.

Ron Brandsteder: zelfde verhaal, andere
naam
Bij Ron Brandsteder ontstond er een soortgelijke discussie. RTL 4
kreeg kritiek omdat ze oude programma’s van hem niet herhaalden,
maar volgens Tina was de situatie bij RTL 4 veel ingewikkelder dan
gedacht. “Probleem bij RTL 4 is dat ze geen rechten hebben van de
Ron-shows. NUL. Ze konden dus niks ZOMAAR uitzenden.”

Het verdienmodel van de
omroepen
Hoe zit het dan precies? Het blijkt een weldoordacht verdienmodel
te zijn, waarbij de rechten op de oude programma’s vaak verkocht
zijn aan externe partijen. Tina legt uit: “Joop van den Ende en
John de Mol waren destijds zo gehaaid om ALLE programmarechten voor
vaak slechts vijf jaar te verkopen (en dan mocht een zender het
bijvoorbeeld maximaal drie keer uitzenden in die periode). Mede
daardoor zijn zij miljardair geworden.”

Geld verdienen aan
televisiefragmenten
Het verkopen van oude televisiefragmenten blijkt dus een flinke
goudmijn te zijn. Omroepen en productiemaatschappijen vragen
bizarre bedragen voor het gebruik van dergelijke beelden. Tina
vertelt: “De rechten van bijna alle Endemol-shows liggen dus bij
inmiddels EndemolShine en Banijay. Ook van Wie Ben Ik en bijvoorbeeld All You Need, Peter R. de Vries en Hart in Aktie. EndemolShine vraagt nu zo’n 750
tot 2.000 euro per minuut voor elk fragment en verkopen niet zomaar
hele afleveringen.”

Een eerbetoon of een
verdienmodel?
Recent maakte Omroep MAX een eerbetoon aan Ron Brandsteder, maar de
vraag blijft of ze daar grof geld voor moesten betalen. Tina heeft
navraag gedaan bij EndemolShine, maar kreeg geen antwoord. “Dus
waarschijnlijk wel,” voegt ze toe.

Conclusie
Het verlies van een iconisch gezicht zoals Dieuwertje Blok is
tragisch voor het publiek, maar voor sommige mediabedrijven lijkt
het vooral een kans om geld te verdienen. Hoewel het respect voor
deze iconen in de woorden van de omroepen misschien aanwezig is,
lijkt het voor sommige bedrijven vooral te draaien om de zakelijke
kant van zaken. Of dit nu een eerbetoon of gewoon een verdienmodel
is, blijft een vraag die nog niet beantwoord is.
Algemeen
Emma Kok vertelt eindelijk de echte reden van relatiebreuk met zoon Frans Bauer

Emma Kok heeft voor het eerst openlijk gesproken over een hoofdstuk uit haar privéleven waarover lang werd gespeculeerd. De jonge zangeres bevestigt nu dat zij daadwerkelijk een relatie heeft gehad met Frans Bauer jr., de zoon van volkszanger Frans Bauer. Hoewel geen van beiden de relatie ooit officieel maakte, deden talloze kleine aanwijzingen fans en volgers al vermoeden dat er meer speelde. In een openhartig gesprek met weekblad Story brengt Emma nu duidelijkheid: over de liefde die er was, over waarom het niet werkte en over de bijzondere band die zij nog steeds voelt met de familie Bauer.

Een relatie die nooit officieel was, maar wel echt
Emma Kok en Frans Bauer jr. hielden hun relatie bewust uit de schijnwerpers. Beiden staan volop in de publieke belangstelling en kozen ervoor hun gevoelens zo privé mogelijk te houden. Toch sijpelden er door de jaren heen steeds kleine hints door. Fans die scherp meelezen en -luisteren, herkenden patronen, uitspraken en details die moeilijk toeval konden zijn.
Die vermoedens kregen extra voeding toen Emma in oktober haar biografie uitbracht. In het boek schrijft ze openhartig over haar leven met een maagverlamming, haar muzikale carrière en ook over haar liefdesleven. Ze noemt nergens expliciet een naam, maar de beschrijvingen waren voor veel lezers glashelder.

De stille aanwijzingen in haar boek
In haar biografie beschrijft Emma hoe de moeder van haar toenmalige vriend “heerlijke soepjes” voor haar maakte. Wie bekend is met de familie Bauer, weet dat Mariska Bauer graag kookt voor haar gezin en daar ook regelmatig over deelt. Het was voor fans een van de eerste puzzelstukjes die op zijn plaats vielen.
Ook schreef Emma over de zorgzaamheid van haar vriend, vooral in relatie tot haar gezondheid. Ze vertelt hoe hij zich verdiept had in haar medische routines en zelfs wilde leren hoe haar voedingspompen werkten, zodat hij haar kon helpen wanneer dat nodig was. Die betrokkenheid raakte veel lezers, zeker gezien de kwetsbare situatie waarin Emma zich vaak bevindt.
Daarnaast viel een ogenschijnlijk klein detail op: Emma schreef dat zij en haar vriend elkaar minder vaak zagen dan ze wilden, omdat zij in Kerkrade woont en hij “ongeveer twee uur verderop”. Voor fans was ook dit geen toeval. Frans Bauer jr. woont in Fijnaart, en wie het opzoekt, ziet dat de reistijd inderdaad rond de twee uur ligt.

Bevestiging in Story
In Story bevestigt Emma nu dat het inderdaad om Frans Bauer jr. ging. Ze doet dat zonder sensatie of drama, maar op een rustige en volwassen manier. De reden voor de relatiebreuk was volgens haar eenvoudig, maar niet minder pijnlijk: de afstand.
“De afstand tussen ons werd uiteindelijk te groot,” vertelt Emma. “We hadden allebei drukke levens, en elkaar steeds maar kort zien begon zijn tol te eisen.” Ondanks dat besluit benadrukt ze dat de breuk in goede harmonie is verlopen.

Nog steeds warm contact
Wat opvalt in Emma’s verhaal is hoe positief ze spreekt over Frans en zijn familie. De relatie mag dan voorbij zijn, de onderlinge band is niet verbroken. Integendeel zelfs. Emma vertelt dat ze nog steeds contact heeft met Frans Bauer jr. en dat dat contact prettig en respectvol is gebleven.
Ze deelt een mooi voorbeeld: in oktober trad Emma op in het Concertgebouw in Amsterdam, een bijzonder moment in haar carrière. In de zaal zaten onder meer Frans Bauer jr., zijn nieuwe vriendin, zijn broer Christiaan en diens partner. Achter de schermen kreeg Emma zelfs een telefoontje van Mariska Bauer, die haar persoonlijk succes wenste. “Dat raakte me enorm,” vertelt Emma.
De familie Bauer als warm nest
Emma spreekt met grote warmte over Frans en Mariska Bauer. Vanaf het eerste moment voelde ze zich welkom in het gezin. “Ik ben echt met open armen ontvangen,” zegt ze. “Het is een familie waar warmte, zorg en aandacht centraal staan.” Die indruk is nooit verdwenen, ook niet na het beëindigen van de relatie.
Dat ze nog steeds contact heeft met de familie, zegt volgens Emma veel over hoe respectvol en liefdevol alles is verlopen. Het is geen vanzelfsprekendheid dat banden na een relatiebreuk zo intact blijven, zeker niet wanneer beide partijen bekend zijn en de media meekijken.
Een nieuw hoofdstuk voor iedereen
Zowel Emma als Frans Bauer jr. hebben inmiddels een nieuw hoofdstuk in hun leven geopend. Emma heeft een nieuwe partner, over wie ze bewust weinig details deelt. Ze kiest ervoor haar huidige relatie meer af te schermen en zich te focussen op haar gezondheid en haar muziek.
Frans Bauer jr. heeft eveneens een nieuwe vriendin, met wie hij inmiddels vaker in het openbaar verschijnt. Volgens Emma is er geen sprake van jaloezie of ongemak. “Ik gun hem alle geluk,” benadrukt ze.
Toekomstplannen en bijzondere momenten
Ondertussen staat er ook iets moois te gebeuren binnen de familie Bauer: Frans en Mariska worden volgend jaar opa en oma. Emma vertelt dat ze van plan is om hen dan te bezoeken. Dat zegt veel over de blijvende band die ze voelt.
Ze sluit haar verhaal af met een warme boodschap: “Ik weet zeker dat hun zoontje zich geen betere opa en oma kan wensen.” Het is een uitspraak die de toon van haar hele verhaal samenvat: geen bitterheid, geen verwijten, maar dankbaarheid voor wat er was.
Liefde, kwetsbaarheid en groei
Het verhaal van Emma Kok en Frans Bauer jr. laat zien dat niet elke relatiebreuk gepaard hoeft te gaan met conflict of afstand. Soms is liefde oprecht, maar blijkt de praktische werkelijkheid te ingewikkeld. Door eerlijk te zijn over haar gevoelens en ervaringen, geeft Emma een zeldzaam inkijkje in een jonge liefde die gevormd werd door zorg, begrip en wederzijds respect.
Voor haar fans maakt deze openheid haar alleen maar menselijker. Niet alleen als zangeres met een indrukwekkende stem, maar ook als jonge vrouw die, net als zoveel anderen, haar weg zoekt in liefde, gezondheid en volwassenwording.