Algemeen
Bekende volkszanger haalt uit naar Rachel Hazes: ‘Daar geloof ik geen moer van’
André Hazes speelde een grote rol in de doorbraak van Harry Slinger, maar Rachel Hazes kan niet op dezelfde warme herinneringen rekenen. De zanger van Drukwerk uit stevige kritiek op haar houding en betrokkenheid bij het nalatenschap van de volkszanger.

“Ze doet alsof, maar dat is gewoon niet waar”
In een openhartig gesprek met Weekend uit Harry Slinger zijn frustraties over Rachel Hazes. “Ze doet net alsof zij de sterke vrouw is die zijn naam groot houdt, maar dat is gewoon niet waar,” stelt hij scherp. “Daar geloof ik geen moer van. De mensen houden van Hazes en van zijn muziek. Daar heeft zij geen enkele bijdrage aan geleverd. Ook niet om het levend te houden.”
Volgens Harry is het de muziek van André Hazes die de volkszanger nog steeds populair maakt, en niet Rachel’s inzet. “Zijn liedjes spreken mensen aan, zijn teksten raken iets diep vanbinnen. Dat is waar zijn nalatenschap op drijft, niet op wat Rachel wel of niet doet.”
“Holland Zingt Hazes is puur commercie”
Slinger laat zich ook kritisch uit over de jaarlijkse concertreeks Holland Zingt Hazes. Volgens hem is dit meer een commerciële onderneming dan een bewijs van Rachel’s betrokkenheid. “Ze speelt het spel slim, maar ik zie dit niet als een manier om zijn legacy écht te eren,” merkt hij op.
Hij blijft voorzichtig over andere verhalen rondom Rachel. “De bekende verhalen… laat ik me daar maar niet over uitlaten,” voegt hij cryptisch toe. Toch is zijn boodschap duidelijk: hij gelooft niet dat Rachel de juiste intenties heeft.

Complimenten voor Roxeanne Hazes
Over de kinderen van André Hazes heeft Harry wél positieve woorden, vooral over dochter Roxeanne. “Ik volg Dreetje niet zo,” geeft hij eerlijk toe. “Maar zijn dochter, Roxeanne, is volgens mij echt een topper. Die lijkt echt op haar vader. Ze is authentiek, krachtig en maakt muziek die ergens over gaat.”
Roxeanne heeft zich de afgelopen jaren sterk uitgesproken over haar persoonlijke worstelingen en de moeizame relatie met haar moeder. Haar openhartigheid en talent worden door velen, inclusief Harry, gewaardeerd. “Ik vind haar echt goed bezig. Ze heeft diezelfde oprechtheid die André ook had.”
“Zijn dood was onvermijdelijk”
André Hazes overleed op 53-jarige leeftijd, een verlies dat diepe indruk maakte op zijn fans en familie. Harry legt de schuld bij het overmatige drankgebruik van de zanger. “Het is triest, maar eerlijk gezegd zag je het aankomen. Zijn levensstijl was onhoudbaar.”
Hoe Rachel omgaat met de nalatenschap van André, laat Harry aan anderen over. “Hoe zij ermee omgaat, dat zal wel. Dat is niet mijn zaak, maar het voelt niet alsof zij de echte essentie van André begrijpt.”

Een persoonlijk tintje
Met een knipoog deelt Harry een minder bekend feit over zijn relatie met André Hazes. “Hij heeft zelfs een liedje over mij geschreven: Voor Mij Geen Slingers Aan De Wand. Gelukkig weet Rachel dat niet, anders krijg ik nóg een rekening, haha.”
Rachel onder vuur
Rachel Hazes is de afgelopen jaren vaker bekritiseerd, zowel door familie als door buitenstaanders. De spanningen binnen de familie Hazes zijn allang geen geheim meer. Zo ligt Rachel in de clinch met haar dochter Roxeanne over de erfenis van André. Ook haar zakelijke beslissingen, zoals de exploitatie van Hazes-gerelateerde evenementen en projecten, worden vaak bekritiseerd.

Conclusie
Harry Slinger’s kritiek benadrukt opnieuw de verdeeldheid rondom de nalatenschap van André Hazes. Terwijl de muziek van de volkszanger voortleeft in de harten van zijn fans, blijven de conflicten en controverse binnen de familie een schaduw werpen over zijn erfenis. Eén ding is zeker: André’s muziek zal altijd blijven resoneren, ongeacht de chaos eromheen.
Algemeen
Asmara Thielen over rechtszaak Borsato: ‘Victim blaming op hogeschoolniveau’

Advocaat van Asmara Thielen: “Ze voelde zich slacht0ffer van victim blaming tijdens de rechtszaak tegen Marco Borsato”
De zaak rond Marco Borsato blijft veel losmaken in Nederland. Terwijl het land verdeeld reageert op de gebeurtenissen in de rechtszaal, heeft Peter Plasman, de advocaat van Asmara Thielen – het meisje dat de zanger beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag – zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop de zitting is verlopen.

Tijdens een openhartig gesprek in het programma Pauw & De Wit op NPO 1 vertelde Plasman dat zijn cliënt de behandeling van de zaak als “een vorm van victim blaming” heeft ervaren. Volgens hem was het pijnlijk om te zien hoe de aandacht in de rechtszaal meer gericht leek op haar gedrag dan op wat haar is overkomen.
De terugblik bij Pauw & De Wit
Presentator Jeroen Pauw opende het programma met een korte terugblik op de afgelopen week, waarin de rechtszaak tegen Marco Borsato centraal stond.
“Vorige week waren alle ogen gericht op zanger Marco Borsato,” begon Pauw. “Hij moest zich twee dagen lang verantwoorden tegenover de rechter, omdat hij wordt verdacht van grensoverschrijdend gedrag met een vijftienjarig meisje.”
Daarna kondigde Pauw aan dat Peter Plasman te gast was als advocaat van het vermeende slacht0ffer. Plasman, die al vaker in spraakmakende zaken optrad, gaf aan dat hij niet van plan was te reageren op elk detail, maar wel op de toon van het publieke debat.

“Victim blaming op hoog niveau”
Plasman vertelde dat hij eerder in de week het interview had gezien met de advocaten van Marco Borsato, die bij dezelfde talkshow aan tafel hadden gezeten. Dat optreden had hem geraakt.
“Ja, en dat is eigenlijk de reden dat ik nu hier zit,” zei hij. “Wat ik toen zag, vond ik victim blaming op hogeschoolniveau.”
Volgens Plasman voelde zijn cliënt dat ook zo. Ze zou het idee hebben gekregen dat haar gedrag en keuzes ter discussie werden gesteld, terwijl de zaak juist om het gedrag van de verdachte draait.
“Dat was victim blaming pur sang,” zei Plasman nadrukkelijk.
Geen details over haar situatie
Hoewel Pauw probeerde meer te weten te komen over hoe het nu met het meisje gaat, bleef Plasman discreet.
“Daar ga ik helemaal niets over zeggen,” benadrukte hij. “Dat wil zij zelf niet. Ook niet over haar moeder. Zij heeft ervoor gekozen om zich niet publiekelijk uit te spreken, en dat respecteren we.”
De advocaat benadrukte dat het voor zijn cliënt al zwaar genoeg is om te weten dat haar naam en verhaal opnieuw in de openbaarheid komen.
“Ze is niet bekend geworden, ze is beschadigd”
Pauw merkte op dat het meisje door de rechtszaak opnieuw in de media is verschenen, en dus bij het grote publiek bekend is geworden. Plasman reageerde daar scherp op:
“Bekend geworden? Nee, ze is juist min of meer kapotgemaakt bij het grote publiek,” zei hij. “Mijn cliënten zijn niet beroemd geworden, ze zijn beschadigd. Dat is een groot verschil.”
Volgens Plasman is het publieke oordeel vaak genadeloos, zeker wanneer het om bekende personen gaat. “De druk van buitenaf, de commentaren op sociale media — het is iets wat mensen onderschatten,” legde hij uit.

De kern van de zaak
Daarna beschreef Pauw kort de achtergrond van de zaak, zonder in juridische details te treden.
“We hebben het hier over een meisje dat vijftien was, en over wat haar is aangedaan in de periode voordat ze zestien werd,” zei Pauw.
Plasman bevestigde dat het ging om gebeurtenissen vlak voor haar zestiende verjaardag — een leeftijd waarop volgens de wet duidelijke grenzen gelden.
“De wet is daar helder over,” zei hij. “Het maakt niet uit hoe iemand zich gedraagt of wat iemand zegt, een volwassene moet die grens respecteren.”
Pauw voegde toe:
“Je blijft met je handen van een minderjarige af.”
Plasman antwoordde:
“Precies. Ook als die minderjarige zegt dat ze het leuk vindt of zelfs iets uitlokt — dat verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de volwassene.”
“Ze wilde alleen erkenning”
Tijdens het gesprek ging Pauw dieper in op de persoonlijke motivatie van het meisje om destijds aangifte te doen. Plasman benadrukte dat het haar nooit om wraak of geld ging, maar om erkenning.
“Mijn cliënt heeft vanaf het begin gezegd: ik wil alleen erkenning,” vertelde Plasman. “Ik wil niet dat hij de gevangenis in gaat. Ik hoef geen geld. Ik wil alleen dat hij erkent dat hij dit heeft gedaan.”
Volgens de advocaat had een vroegere erkenning veel kunnen voorkomen. “Er zijn momenten geweest waarop dit niet zo ver had hoeven komen,” zei hij.
Waarom kwam die erkenning er niet?
Pauw vroeg waarom die erkenning nooit is gekomen. Plasman antwoordde dat hij dat niet weet, maar dat het een vraag is “die alleen Marco Borsato kan beantwoorden”.
“Misschien heeft hij de gevolgen niet kunnen overzien,” zei Plasman. “Het is nooit makkelijk om te zeggen: ‘Ik heb dat gedaan.’ Maar soms is dat de enige manier om dingen goed te maken. Tenzij je ervan overtuigd bent dat je niets verkeerd hebt gedaan.”
Pauw reageerde met een verwijzing naar de verdediging van Borsato:
“Hij zegt ook steeds dat hij niet iets kan bekennen wat hij niet heeft gedaan.”
Plasman bleef bij zijn standpunt:
“Dat zegt hij, maar ik vind de bewijzen meer dan voldoende om tot een veroordeling te komen.”
Een zaak vol emoties en meningen
De zitting tegen Marco Borsato duurde twee dagen en werd breed gevolgd door de media. Buiten de rechtbank verzamelden zich zowel sympathisanten van de zanger als mensen die hun steun betuigden aan het vermeende slacht0ffer. De publieke aandacht maakte de ervaring extra zwaar voor alle betrokkenen.
Plasman benadrukte dat het niet alleen een juridische strijd is, maar ook een emotionele. “Voor mijn cliënt gaat het om erkenning, maar ook om herstel van eigenwaarde,” zei hij. “Het is moeilijk als je het gevoel hebt dat jouw verhaal telkens in twijfel wordt getrokken.”
Reacties in het land
Na de uitzending van Pauw & De Wit ontstonden er online duizenden reacties. Sommige kijkers prezen Plasman om zijn rustige maar duidelijke woorden.
Een veel gedeelde reactie luidde:
“Wat een integere man. Hij zegt precies wat veel mensen voelen: dat slacht0ffers vaker worden beoordeeld dan gehoord.”
Anderen vonden dat het beter was geweest om de zaak niet in een talkshow te bespreken zolang er nog geen uitspraak is. “Iedereen heeft recht op een eerlijk proces,” schreef een kijker. “Zowel het meisje als de verdachte.”
De discussie toont aan hoe complex de balans is tussen openbaarheid en privacy bij dit soort gevoelige zaken.
Wachten op de uitspraak
Het 0penbaar Ministerie heeft in deze zaak vijf maanden cel geëist tegen Marco Borsato. De rechtbank doet naar verwachting volgende maand uitspraak. Tot die tijd blijft het stil aan beide kanten.
Plasman zei in Pauw & De Wit dat zijn cliënt de uitspraak met spanning tegemoetziet, maar probeert om zich zoveel mogelijk op haar eigen herstel te richten. “Ze wil verder met haar leven,” zei hij. “Maar dat kan pas echt als dit hoofdstuk is afgesloten.”
Reflectie op het publieke debat
Het gesprek tussen Pauw en Plasman kreeg veel aandacht, niet alleen vanwege de juridische details, maar vooral door de onderliggende boodschap: de manier waarop we in Nederland omgaan met slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag.
Pauw sloot de uitzending af met een reflectie:
“Wat deze zaak ons leert, is dat woorden ertoe doen. In de rechtszaal, maar ook daarbuiten. Hoe we praten over slacht0ffers bepaalt vaak hoe veilig mensen zich voelen om hun verhaal te delen.”
Daarop reageerde Plasman instemmend:
“Precies dat. Het gaat om respect, erkenning en menselijkheid. Dat verdient iedereen.”

