Algemeen
Kijkers Sinterklaasjournaal gaan helemaal los: ”Waar slaat dit op”
Het presenteren van het Sinterklaasjournaal blijkt een flinke uitdaging, waarbij niet alles soepel verloopt voor Sinterklaas en zijn Pieten. In de recente afleveringen staan het gezelschap en de kijkers voor allerlei onverwachte gebeurtenissen. Zo stuitten Sinterklaas en de Pieten gisteren op een gesloten brug, en tot overmaat van ramp is de Sint vandaag ook nog eens ziek geworden. Terwijl dit verhaal zich ontvouwt, zijn er ook andere onderwerpen die de kijkers opvallen en reacties oproepen, vooral rondom de setting van het stadhuis in Vijfheerenlanden.

Een Reis met Obstakels
Sinterklaas en zijn gezelschap hebben te maken met een reeks uitdagingen op hun tocht richting Nederland. Zaterdag, om 13.00 uur, staat de geplande intocht gepland, maar de reis verloopt allesbehalve probleemloos. Zo was er de afgelopen dagen onder meer een episode waarin de groep voor een dichte brug stond en daardoor niet verder kon. De verwachting is dat de Pieten en de Sint tegen zaterdag weer klaar zijn om de reis voort te zetten, maar de obstakels blijven zich opstapelen.
In de meest recente aflevering werd ook duidelijk dat de Sint zich niet optimaal voelt. Dit nieuws brengt een zekere spanning mee voor het publiek: zal de Sint voldoende opknappen om zijn taak dit weekend weer op te pakken? De episode liet zien hoe een verslaggeefster bij het stadhuis van Vijfheerenlanden aanklopte om de burgemeester te spreken, maar in plaats daarvan trof ze een nieuwe bewoning aan in het gebouw, namelijk vluchtelingen. Deze keuze in het scenario heeft geleid tot felle reacties van sommige kijkers op sociale media.
Reacties uit het Publiek: ‘Woke’ Elementen in het Journaal?
Op sociale media kwamen gemengde reacties op deze verwijzing naar vluchtelingen in het stadhuis. Veel kijkers zagen dit als een overbodige toevoeging in een kindershow en beschouwden het als een teken van ‘woke’ elementen in het programma. Op platform X deelden zij hun bedenkingen, waarbij sommigen zich afvroegen waarom deze context werd meegenomen, terwijl anderen hun frustratie uitten over de “linkse en multiculturele ondertoon” in het kinderprogramma.
Een kijker schreef: “Het stadhuis daar woont niemand meer, daar wonen nu mensen, vluchtelingen, zegt ze. Ook het Sinterklaasjournaal moet even een multiculti-kreet er tussendoor gooien. Terwijl het niet relevant is voor het verhaal volgens mij?” Een ander voegde daaraan toe: “Kinderen worden nu al bestookt met woke en linkse ideeën. Walgelijk.”

De kijkers waren duidelijk verdeeld: aan de ene kant waren er degenen die de vermelding onnodig vonden, terwijl anderen aangaven het juist goed te vinden dat een breder maatschappelijk beeld werd geschetst, ook al is het maar een kort moment. Zij benadrukten dat het mogelijk een boodschap van inclusie en begrip kan brengen, wat juist passend zou zijn in een programma dat kijkt door de ogen van kinderen.
Merel Westrik als Presentatrice
Door de afwezigheid van Dieuwertje Blok, die herstelt van een zware operatie, is Merel Westrik dit jaar gevraagd het Sinterklaasjournaal te presenteren. Dit was voor veel kijkers even wennen, maar de reacties op haar presentatie zijn overwegend positief. Westrik, die haar sporen als nieuwslezeres al ruimschoots heeft verdiend, werd alom geprezen om haar betrokken en professionele presentatie. Op sociale media verschenen talrijke berichten van kijkers die haar een geslaagde vervanging vinden voor Blok. Veel kijkers gaven aan dat Westrik een warme, enthousiaste toon wist te brengen die goed bij het Sinterklaasjournaal past.
Een kijker liet weten: “Leuk om Merel Westrik in het Sinterklaasjournaal te zien. Geslaagd!” Anderen gaven aan dat hoewel ze Dieuwertje Blok missen, ze vinden dat Merel het fantastisch doet. Tijdens de aflevering werd ook een steunbetuiging voor Westrik voorgelezen, wat zichtbaar indruk maakte op haar. “Dat is hartstikke lief, ik ga mijn best doen,” reageerde ze.
De Intocht in Vijfheerenlanden
De Sinterklaasintocht vindt dit jaar plaats in de gemeente Vijfheerenlanden. De aankomst van Sinterklaas en zijn Pieten zal zaterdag om 13.00 uur zijn, en ondanks alle uitdagingen die onderweg zijn opgeworpen, is de verwachting dat de intocht gewoon doorgaat. Vijfheerenlanden bereidt zich voor op een warm welkom voor Sinterklaas, waarbij de kinderen met spanning uitkijken naar het grote feest. Voor veel gezinnen markeert dit de start van het feestelijke Sinterklaasseizoen, en de gemeente heeft aangegeven dat alles in het werk wordt gesteld om het evenement tot een succes te maken.

De intocht van Sinterklaas is voor velen een belangrijk moment, en de organisatie in Vijfheerenlanden hoopt dat de huidige verhaallijn in het Sinterklaasjournaal de kinderen extra enthousiast maakt voor de komst van de Sint.
De Symboliek in het Sinterklaasjournaal
Het Sinterklaasjournaal heeft door de jaren heen niet alleen het doel gehad om kinderen te entertainen, maar biedt vaak ook een subtiele reflectie op maatschappelijke thema’s. De vermelding van vluchtelingen die nu in het voormalige stadhuis van Vijfheerenlanden wonen, werd door sommige kijkers geïnterpreteerd als een manier om kinderen al op jonge leeftijd een stukje realiteit mee te geven. Een aantal ouders heeft op sociale media aangegeven deze insteek te waarderen, omdat het kinderen op een speelse manier kennis laat maken met de diversiteit in de samenleving.
Een kijker noemde het “een kleine les in begrip en medemenselijkheid”, terwijl een ander aangaf: “Door een klein gebaar als dit kun je aan kinderen uitleggen dat er mensen zijn die soms een ander thuis nodig hebben.” Hoewel de meningen over deze vermelding verschillen, toont het wel aan dat het Sinterklaasjournaal niet alleen wordt gevolgd door kinderen, maar ook door ouders en volwassenen die kritischer naar de inhoud kijken.
Vooruitblik op het Sinterklaasfeest
Het Sinterklaasfeest is en blijft een belangrijk deel van de Nederlandse cultuur. Het Sinterklaasjournaal helpt daarbij om de traditie levend te houden en de feestelijke spanning op te bouwen. Ondanks de verschillende meningen en reacties op sociale media, is het duidelijk dat het programma een breed publiek weet te bereiken en discussies oproept. Het journaal, dat in eerste instantie bedoeld is voor kinderen, blijkt dus ook bij volwassenen aandacht te trekken en leidt soms zelfs tot maatschappelijke debatten.
Hoewel sommige kijkers vinden dat thema’s als diversiteit en inclusie niet in een kindershow thuishoren, benadrukken anderen juist het belang ervan in een tijd waarin de samenleving steeds diverser wordt. De manier waarop het Sinterklaasjournaal deze thema’s aanraakt, is vaak luchtig en speels, en biedt kinderen de kans om op een begrijpelijke manier met maatschappelijke thema’s in aanraking te komen.
Sinterklaas journaal 🤮🤮
Kinderen worden nu al bestookt met woke en linkse bullshit. Walgelijk.#sinterklaasjournaal— Ajax1900 (@AjaxAFCA88) November 13, 2024
#sinterklaasjournaal Het stadhuis daar woont niemand meer, daar wonen nu mensen, vluchtelingen, zegt ze. Ook het Sinterklaas journaal moet even een multi culti kreet er tussendoor gooien. Terwijl het niet relevant voor het verhaal volgens mij is?
— MijnMening (@MijnMen50996798) November 13, 2024
Conclusie
Het Sinterklaasjournaal heeft met de nieuwe afleveringen weer een breed publiek weten te raken, zowel jong als oud. De presentatie door Merel Westrik is overwegend positief ontvangen, en ondanks de kritiek van sommige kijkers blijft het programma geliefd. Het verhaal rond de reis van de Sint en zijn Pieten zit vol verrassingen en creëert veel spanning voor de jongste kijkers, die reikhalzend uitkijken naar de intocht dit weekend.
De verschillende reacties op de verhaallijn laten zien dat het programma een spiegel kan vormen van actuele maatschappelijke onderwerpen, maar bovenal blijft het doel ervan kinderen te vermaken en op een speelse manier op het Sinterklaasfeest voor te bereiden. Zo biedt het Sinterklaasjournaal, naast vermaak, ook momenten van reflectie en samenzijn, en helpt het de magie van Sinterklaas ieder jaar weer tot leven te brengen.
Algemeen
Holland’s Got Talent-kijkers ergeren zich allemaal aan hetzelfde tijdens de finale: ”Tenenkrommend slecht”

Holland’s Got Talent-finale maakt indruk, maar kijkers storen zich massaal aan één element
De grote finale van Holland’s Got Talent zorgde vrijdagavond voor een mix van bewondering en ergernis. Terwijl de tien finalisten het beste van zichzelf gaven in een indrukwekkende liveshow, ging het publiek op sociale media los over iets wat niets met de talenten zelf te maken had. De kritiek richtte zich vooral op de tussendoor-filmpjes van presentatoren Buddy Vedder en Jamai Loman, die door veel kijkers als “flauw” en “tenenkrommend” werden bestempeld.

Tien acts strijden om de hoofdprijs
Na weken van audities, halve finales en emotionele momenten was het vrijdagavond eindelijk zover: de ontknoping van het populairste talentenprogramma van Nederland. Tien acts betraden het podium in een zinderende liveshow, elk met hun eigen stijl en verhaal.
De finale bestond uit optredens van Tha Boyz, Tim, Maaike, Arthur, Vladyslav & Veronika, Melvin, Poleduo Salami, Tiyana, Duo Libra en The Rebels.
Elke act bracht een unieke performance: van spectaculaire dansroutines tot breekbare zangnummers en acrobatiek op hoog niveau. Het publiek in de zaal reageerde enthousiast, en ook thuis lieten kijkers weten onder de indruk te zijn van het talent dat dit seizoen te zien was.
“Wat een finale! Zoveel kwaliteit bij elkaar. Dit is precies waarom ik elk seizoen blijf kijken,” schreef een fan op X.
50.000 euro voor de winnaar
Zoals gebruikelijk stond er in de finale niet alleen eeuwige roem op het spel, maar ook een indrukwekkende geldprijs. De winnaar mocht namelijk een bedrag van 50.000 euro mee naar huis nemen.
De jury — bestaande uit Soundos El Ahmadi, Dan Karaty, Chantal Janzen en Marc-Marie Huijbregts — had de moeilijke taak om uit de tien acts een top drie te kiezen. Volgens Soundos was dat geen makkelijke klus.
“We hebben wel wat discussies gehad, maar we zijn eruit gekomen,” zei ze na afloop van de laatste act.
De jury koos uiteindelijk voor Duo Libra, Tiyana, en het acrobatenkoppel Vladyslav en Veronika als finalisten voor de eindstrijd.
Het was vervolgens aan het publiek in de studio om de uiteindelijke winnaar te kiezen — en dat werd het Oekraïense duo Vladyslav en Veronika.
Toen het verlossende moment kwam en hun naam werd omgeroepen, omhelsden ze elkaar ontroerd en vormden met hun handen een hartje richting het publiek.
“Het is een grote eer om hier te staan en onze kunst met jullie te delen,” zei Vladyslav in zijn dankwoord. “We zijn jullie allemaal ongelooflijk dankbaar.”
Prachtige finale… maar irritatie over filmpjes
Toch was het niet de uitslag die het meest besproken werd op sociale media. Al tijdens de uitzending lieten talloze kijkers weten zich flink te storen aan iets anders: de korte filmpjes met Buddy Vedder en Jamai Loman, die tussen de optredens door werden uitgezonden.
De filmpjes, bedoeld als luchtige tussendoortjes, sloegen volgens veel kijkers volledig de plank mis. Op X verschenen binnen enkele minuten tientallen berichten waarin mensen hun ergernis uitten.
“Wat een kinderachtig gedoe, die filmpjes tussendoor,” schreef iemand.
“Waarom ook die filmpjes? We willen gewoon de acts zien!” reageerde een ander.
Gebruiker Bjørn R. vatte het gevoel van veel kijkers samen:
“Wie o wie bij Holland’s Got Talent dacht dat die filmpjes een leuk idee waren? Mijn god, wat tenenkrommend gênant zeg.”
Ook Ellen B. liet zich horen:
“Waarom ook die filmpjes tussendoor, wat een flauw gedoe.”
En kijker K@@t schreef met een knipoog:
“Mooie finale tot nu toe, maar die filmpjes zijn tenenkrommend. Enne… we willen de talenten zien en niet continu shots van de jury. (Feedback voor volgend seizoen 😉)”
De reacties bleven binnenstromen, en het onderwerp “#HGT” werd al snel trending in Nederland.
Humor of hinder?
Hoewel sommige kijkers de filmpjes met een korreltje zout namen en ze als “gewoon melig” omschreven, was het gros van de reacties kritisch. Veel mensen vonden dat de humor ten koste ging van het tempo en de spanning van de show.
“Bij een finale wil je de optredens beleven, niet afgeleid worden door sketches van de presentatoren,” schrijft een kijker. Een ander voegt toe: “De acts verdienen het volle podium, niet de show eromheen.”
Televisiekenner Marcus den Blanken analyseerde op X waarom dit zoveel irritatie opwekte:
“De kijker investeert weken in de kandidaten en wil in de finale vooral hen zien schitteren. Humor is prima, maar niet als het afleidt van waar het echt om draait.”
Volgens Den Blanken is dit een bekend risico bij talentenshows: de balans tussen entertainment en emotie is dun. “De finale moet voelen als een hoogtepunt, niet als een sketchprogramma.”
Jury onder indruk van de finalisten
Ondanks de kritiek op de tussensegmenten, was de jury vol lof over de finalisten zelf. Dan Karaty sprak lovende woorden over de creativiteit van dit seizoen.
“Het niveau lag ongelooflijk hoog. Wat me vooral raakte, was de passie van de deelnemers. Ze gaven alles, en dat voelde je.”
Chantal Janzen prees vooral de diversiteit van de acts.
“We hebben dans, muziek, acrobatiek, comedy — echt alles voorbij zien komen. Nederland mag trots zijn op dit talent.”
Marc-Marie Huijbregts voegde daar met een glimlach aan toe:
“Ik heb gelachen, ik heb gehuiverd, ik heb ontroering gevoeld. Wat wil je nog meer van een finale?”
Vladyslav en Veronika: een liefdesduo met kracht en elegantie
De winnaars Vladyslav en Veronika stalen de show met hun adembenemende acrobatische performance. Het duo combineerde kracht, elegantie en emotie in een optreden dat het publiek ademloos achterliet.
Ze begonnen hun act in totale stilte, waarna langzaam muziek inzette terwijl ze elkaar omhoog tilden in een choreografie vol vertrouwen en verbinding. Hun optreden werd door de jury omschreven als “magisch” en “haast poëtisch”.
Na hun winst bedankten ze niet alleen het publiek, maar ook de andere finalisten.
“Iedereen hier is een winnaar,” zei Veronika met tranen in haar ogen. “We hebben samen iets moois neergezet.”
Een finale met gemengde gevoelens
Hoewel Holland’s Got Talent een waardige winnaar kreeg en indrukwekkende optredens leverde, zorgden de tussendoorfragmenten voor verdeeldheid onder het publiek.
Op sociale media werd gesuggereerd dat de programmamakers de formule volgend seizoen moeten herzien. “De acts zijn sterk genoeg van zichzelf. Geef ze de volledige spotlight,” schreef een kijker.
Toch blijft de eindbalans positief: miljoenen Nederlanders hebben genoten van het talent, de emoties en de verrassingen die de finale bracht. De kritiek op de filmpjes laat vooral zien hoe betrokken het publiek is — een teken dat het programma leeft als nooit tevoren.


