Algemeen
Peter Pannekoek maakt Johan Derksen live op tv helemaal af, publiek reageert gechoqueerd!

Tijdens een recent gala leverde cabaretier Alex Pannekoek een spraakmakende roast af die gericht was op Johan Derksen, de controversiële televisiepersoonlijkheid en vaste gast van het programma Vandaag Inside. De grappen van Pannekoek waren scherp, uitdagend en zorgden voor een mix van hilariteit en geschokte reacties uit het publiek. Het was een optreden dat duidelijk maakte dat de cabaretier geen enkel taboe schuwde als het ging om het bekritiseren van Derksen, die al jaren bekendstaat om zijn uitgesproken en soms omstreden uitspraken op televisie.
Start van de roast: Een knipoog naar Habtamu de Hoop
Pannekoek begon zijn roast met een knipoog naar een eerder incident waarbij Johan Derksen onder vuur kwam te liggen vanwege zijn opmerkingen over politicus Habtamu de Hoop. In een uitzending van Vandaag Inside had Derksen gezegd dat hij De Hoop niet als een ‘echte Fries’ beschouwde, ondanks het feit dat De Hoop geadopteerd is door een Fries gezin. Deze uitspraak zorgde destijds voor veel verontwaardiging en beschuldigingen van racisme richting Derksen.
Pannekoek haalde dit onderwerp direct aan om zijn roast te beginnen. “Johan Derksen gelooft niet dat Habtamu de Hoop een echte Fries is,” zei hij met een glimlach, refererend aan het incident. Het was een directe manier om de toon te zetten voor de rest van zijn optreden en om aan te geven dat hij niet bang was om controversiële onderwerpen aan te snijden.
Kritiek op Derksen’s mediaprofiel
Na zijn verwijzing naar het Habtamu-incident ging Pannekoek verder met een bredere kritiek op de manier waarop Derksen zichzelf presenteert op televisie. “Volgens Johan Derksen is Vandaag Inside het enige programma in Nederland waar mensen nog echt zeggen wat ze denken,” begon hij. “En dat klopt… Johan Derksen is het voorbeeld van iemand die te veel in zichzelf is gaan geloven.” Hiermee zette hij een cynische toon, waarmee hij insinueerde dat Derksen zich graag voordoet als iemand die altijd de waarheid spreekt, maar in werkelijkheid vooral geniet van zijn eigen populariteit.
Pannekoek ging verder met: “Hij noemt iedereen camerageil, terwijl hij zelf elke dag op tv is. En als hij niet op tv is, laat hij de camera naar Grolloo komen om zijn mening te geven over iets wat die dag in De Telegraaf stond.” Bij deze opmerking werden Derksens collega’s Hélène Hendriks en Merel Ek lachend in beeld gebracht, wat de komische lading van Pannekoeks grap alleen maar versterkte. Het was duidelijk dat Pannekoek de spot dreef met het feit dat Derksen zichzelf beschuldigt van het gedrag waar hij anderen voor bekritiseert.
Grappen over Derksen’s uiterlijk en leeftijd
Pannekoek liet geen kans onbenut om ook te spotten met het uiterlijk en de leeftijd van Derksen. Hij trok een komische parallel tussen Derksen en zijn hond, wat leidde tot grote hilariteit in de zaal. “Een man die zo op zijn hond begint te lijken, dat zijn vrouw zich afvraagt: wie is de hond en wie is Johan Derksen? En uiteindelijk ontdekt ze dat de hond de betere adem heeft,” grapte hij. Het was een luchtige en humoristische verwijzing die duidelijk in de smaak viel bij het publiek, inclusief de Vandaag Inside-gezichten Sam Hagens en Noa Vahle, die lachend in beeld kwamen.
De cabaretier ging verder met een wat scherpere kritiek over de leeftijd van Derksen. “Een man die iedereen die jonger is dan hij, een snotneus noemt die zijn mond moet houden. Maar hé, iedereen is jonger dan hij. Hij is het toppunt van de vergrijzing: de crème de la crematie,” zei Pannekoek. Deze opmerking bracht een lachsalvo teweeg bij het publiek en benadrukte zijn vermogen om scherpe observaties om te zetten in humor.
De meest controversiële grap: Het kaarsincident
De meest schokkende grap van de avond kwam toen Pannekoek verwees naar een zeer omstreden incident uit 2022, waarin Johan Derksen tijdens een uitzending vertelde dat hij ooit een kaars tussen de benen van een bewusteloze vrouw had geplaatst. Deze bekentenis leidde destijds tot enorme ophef, en hoewel Derksen later zijn woorden nuanceerde en beweerde dat het een ‘stoere praat’ was, bleef de controverse hem achtervolgen. Pannekoek schuwde dit onderwerp niet en gebruikte het als inspiratie voor een scherpe en gedurfde grap.
“Ik weet niet precies hoe oud hij is: ik kan de kaarsen op zijn verjaardagstaart niet tellen, want die heeft hij allemaal in een bewusteloze vrouw geduwd,” zei Pannekoek. Deze uitspraak zorgde voor een mix van lachsalvo’s en geschokte reacties uit het publiek. Hoewel de grap overduidelijk als satire was bedoeld, was het duidelijk dat Pannekoek hiermee inspeelde op een gevoelig onderwerp. Het was een gewaagde stap, maar het gaf zijn optreden wel extra impact.
Derksen’s kijk op diversiteit en stereotypering
Pannekoek besloot zijn roast door terug te keren naar een ander terugkerend kritiekpunt op Derksen: zijn neiging om te generaliseren en stereotype opmerkingen te maken, vooral wanneer het gaat om diversiteit in het voetbal. “Een man die nooit de namen van Nederlandse voetballers met een Marokkaanse achtergrond kent en ze daarom maar omschrijft als ‘die Marokkaanse rechtsback’. Dat is Mazraoui, doe gewoon je werk!” Met deze uitspraak kreeg Pannekoek de lachers wederom op zijn hand, maar zette hij ook een punt neer over het gemak waarmee Derksen soms over diversiteit praat.
Hij eindigde met een scherpe observatie over Derksen’s houding op televisie. “Een man die elke dag op televisie mag klagen dat hij niks meer mag zeggen, en dan elke rel rechtvaardigt met: zo praten ze in de voetbalkantine. Bij welke club? Lazio Roma? FC Blackface? Maar dat is wat ik denk, dat zou ik inderdaad nooit zeggen op tv.” Dit slotstuk was de kers op de taart van Pannekoek’s roast, waarbij hij duidelijk maakte dat hij het gedrag van Derksen als problematisch ziet, maar dit verpakte in een scherpe, humoristische stijl.
Reacties op Pannekoek’s roast: Een mix van lof en kritiek
Na afloop van de roast volgden de reacties al snel. Het optreden van Pannekoek kreeg veel aandacht, zowel positieve als negatieve. Velen prezen de cabaretier om zijn moed en scherpzinnigheid. De manier waarop hij maatschappelijke onderwerpen in zijn grappen wist te verweven, werd gezien als gedurfd en treffend. Tegelijkertijd waren er ook mensen die vonden dat sommige grappen te ver gingen, vooral die over het kaarsincident. Voor hen was het pijnlijk om te zien dat zo’n serieus onderwerp werd gebruikt als inspiratie voor een komische noot.
Het optreden maakte echter een ding duidelijk: Pannekoek nam geen blad voor de mond en schuwde geen enkel onderwerp. Hij benaderde zijn roast zoals je zou verwachten van een cabaretier die zijn vak verstaat: scherp, kritisch en met een flinke dosis humor. Of men het nu eens was met zijn aanpak of niet, zijn optreden zorgde voor gespreksstof en zette de spotlights opnieuw op Johan Derksen en zijn controversiële imago.
Joost die de autocue meeleest achter Jan Smit is nu al een van mijn favoriete momenten van het #televizier pic.twitter.com/UvMYRff2SN
— Evelien Berkemeijer (@EvelienBerkie) October 17, 2024
Conclusie
Alex Pannekoek’s roast van Johan Derksen was een optreden dat zowel gewaardeerd als bekritiseerd werd. Met scherpe grappen en gedurfde observaties, legde hij de vinger op de zere plekken van Derksen’s publieke imago. De manier waarop hij gevoelige onderwerpen zoals het Habtamu-incident en het kaarsverhaal verwerkte in zijn humor, toonde aan dat hij niet bang is om maatschappelijke kwesties op de hak te nemen.
Hoewel sommige van zijn grappen voor geschokte reacties zorgden, is het duidelijk dat Pannekoek met zijn optreden een belangrijke boodschap wilde overbrengen over vrijheid van meningsuiting, hypocrisie en de verantwoordelijkheid van publieke figuren. Of men het nu leuk vond of niet, de roast van Pannekoek was een gedenkwaardig moment dat nog lang zal worden besproken.

Algemeen
Lijkresten gevonden op set Nederlands tv-programma: ´Dit is echt wel luguber!´

In het Net5-programma Het Blok draaide een ogenschijnlijk onschuldige verbouwing in een oud ziekenhuisgebouw uit op een scène die zo uit een horrorfilm lijkt te komen. Wat begon als een eenvoudige klus, het doortrekken van een kabeltje in een verouderd gebouw, resulteerde in een macabere ontdekking: menselijke resten die tussen het stof en puin in een eeuwenoude kelder lagen verborgen.
Een macabere ontdekking
Schedeldelen, dijbenen en zelfs losse vingerkootjes werden gevonden onder de vloer van het voormalige Sint Catharina’s Gasthuis in Grave. Johan van Kampen, de gemeentelijk archeoloog, bevestigde dat het niet geheel onverwacht was. “Er stond daar sinds de 13de eeuw een oud ziekenhuis,” zei hij, alsof het niets was. Van Kampen voegde toe dat het gebouw ook een kapel en begraafplaats had, waardoor het niet vreemd was dat er menselijke resten gevonden werden. Maar voor de deelnemers van Het Blok die gewoon aan het klussen waren, was dit een schok van een andere orde dan een scheve draagbalk.
De reactie van de archeoloog
De archeoloog probeerde de situatie te kalmeren door te zeggen dat de botten waarschijnlijk dateren van tussen 1500 en 1750. Een vage uitspraak die de kijker zeker niet geruststelde. Toch werd er één set botten geïdentificeerd als ‘waarschijnlijk van een man’, maar dat bracht weinig geruststelling voor de mensen die, zonder waarschuwing, deze ontdekking meemaakten.
Damage control en verder onderzoek
De gevonden resten zijn inmiddels herbegraven op de gemeentelijke begraafplaats, maar de vraag blijft wat er nog meer onder de vloer ligt te rusten. Van Kampen vermoedt dat er nog meer skeletten te vinden zijn, mogelijk wel tot vier meter diep. Maar het lijkt erop dat verder onderzoek niet nodig wordt geacht. “Alles onder controle,” wordt er gezegd, maar de kijker kan zich afvragen of dat echt het geval is.
Het Blok blijft doorgaan
Ondanks de macabere ontdekking, gaat het programma gewoon verder. Vanaf 28 april kunnen kijkers nog steeds gezellig meedoen met de verbouwing, terwijl het huis waar ze aan klussen blijkbaar vol zit met geschiedenis die nog niet helemaal met rust is gelaten. Het lijkt erop dat Het Blok een stuk grimmiger is dan we ooit hadden kunnen vermoeden.