Algemeen
Forse verhoging van verkeersboetes per 1 maart: dit zijn de nieuwe kosten

Het is een bekend refrein geworden onder Nederlanders: de klachten over de prijs van verkeersb0etes zijn bijna niet meer te tellen.
En eerlijk gezegd is dat niet verwonderlijk. In vergelijking met
andere landen betalen we hier een flinke duit.
Maar helaas heeft al dat gemopper weinig effect gehad, want
vanaf 1 maart gaan de prijzen gewoon weer stevig omhoog.
De stijging van de b0etebedragen is iets waar bijna iedereen wel
eens mee te maken heeft gehad. De ene b0ete is natuurlijk hoger dan
de andere, maar de impact ervan voelt altijd hetzelfde.
Het moment waarop je die boete onder ogen krijgt, baal je flink
van jezelf. Dat geld had je immers veel liever aan iets leuks
besteed.
Maar een boete van een paar tientjes is nog te behappen, terwijl
een bedrag van enkele honderden euro’s toch wel een flinke hap uit
je portemonnee neemt.
Vroeger moest je behoorlijk wat uitspoken om zo’n hoge boete te
krijgen, maar tegenwoordig ben je al flink wat geld kwijt als je
alleen maar je telefoon vasthoudt tijdens het rijden.
Helaas zijn de tijden voorbij dat een b0ete niet echt pijn deed
in je portemonnee. Vooral nu, met de aankomende stijging van de
b0etes op 1 maart, zal de pijn nog groter worden.
Deze verhoogde percentages zijn door de overheid vastgesteld op
5,7 procentpunt voor inflatiecorrectie en 4,3 procentpunt om
overheidsfinanciën te dekken.
De beslissing om de b0etebedragen te verhogen is genomen door
demissionair minister Dilan Yeşilgöz van het Ministerie van
Just!tie en Veiligheid.
Maar het ministerie en andere oppositieleiders zijn het daar
helemaal niet mee eens. Vooral in tijden van ernstige koopkracht-
en armoedecrisis wordt deze keuze als ongepast beschouwd.
Het 0penbaar Min*sterie (OM) is ook kritisch over deze
beslissing. Volgens hen is het onaanvaardbaar dat de verhoudingen
tussen 0vertredingen en b0eteprijzen niet meer in balans zijn.
Het komt erop neer dat een verkeersovertreding soms meer geld
kost dan bijvoorbeeld een m!shandeling.
Toen journalisten commentaar wilden vragen aan Dilan Yeşilgöz,
was haar enige reactie: “Als je je aan de verkeersregels houdt,
hoef je niets te betalen”, waarna ze het gesprek beëindigde.
Op sociale media uiten mensen ook hun ongenoegen over deze
kwestie.
En als klap op de vuurpijl, hieronder een overzicht van enkele
b0etes die vanaf 1 maart gelden:
– Het niet dragen van een gordel stijgt van €160 naar €180.
– Bellen met de telefoon in de hand tijdens het rijden gaat van
€380 naar €420.
– Door rood rijden wordt verhoogd van €280 naar €300.
– Onnodig links rijden kost straks €270, eerder was dit €240.
– Onnodig over de vluchtstrook rijden en rechts inhalen worden
beide €300, een stijging van €20.
– Niet aangeven van richting veranderen gaat van €110 naar
€120.
– Een slecht leesbaar kenteken kan je nu €300 kosten, een flinke
sprong vanaf €160.
– Rijden zonder geldige APK keuring stijgt van €160 naar €180.
– Parkeren op een invalideparkeerplaats zal stijgen naar €490,
eerder was dit €350.

Algemeen
Duitse expert waarschuwt voor prinses Alexia
