Algemeen
Treinkaartjes worden extreem duurder in 2025: Hoe ga je mensen dan uit de auto halen?

Het streven naar duurzame mobiliteit staat hoog op de agenda van de Nederlandse overheid, die samenwerkt met lokale overheden en vervoerders om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen.
Naast lopen en fietsen wordt het OV beschouwd als een van de
meest milieuvriendelijke manieren om van A naar B te reizen.
Echter, een recente aankondiging van de Nederlandse Spoorwegen
(NS) om de prijzen van treinkaartjes te verhogen, werpt een schaduw
over deze inspanningen, waardoor de auto een aantrekkelijker
alternatief lijkt te worden.
Hoewel het misschien verrassend klinkt, is het streven van
TopGear om meer mensen het openbaar vervoer te laten gebruiken niet
zo vreemd als het lijkt.
Een toename van OV-reizigers kan resulteren in minder drukte op
de weg, wat het autorijden aangenamer maakt.
Bovendien kan het leiden tot minder voorkomende frustraties,
zoals het vastzitten achter trage voertuigen op bochtige wegen.
Daarnaast kan een afname van de uitstoot van voertuigen een
positieve invloed hebben op het beleid rondom snelheidslimieten,
zoals de mogelijke heroverweging van maatregelen zoals het verlagen
van de maximumsnelheid tot 100 km/u.
De recent gepresenteerde jaarcijfers van 2023 van de NS tonen
een zorgwekkende trend, met een onderliggend verlies van 191
miljoen euro.
Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van het verlies van
400 miljoen euro in 2022, blijft een verlies van bijna 200 miljoen
euro aanzienlijk.
Na de aankondiging van de prijsverhoging van treinkaartjes door
de NS, rijst de vraag hoeveel duurder het reizen met de trein zal
worden.
De prijsstijging, die oorspronkelijk gepland was voor het
voorgaande jaar maar werd uitgesteld dankzij een subsidie van 120
miljoen euro van de overheid, zal naar verwachting 8,67 procent
bedragen.
Dit betekent bijvoorbeeld dat een enkele reis van Amsterdam
Centraal naar Groningen bijna 2,50 euro duurder wordt, waardoor de
prijs bijna 32 euro bedraagt.
In vergelijking met de huidige benzineprijzen kan het rijden met
een benzineauto over een afstand van 185 kilometer tussen Amsterdam
en Groningen goedkoper zijn dan het nemen van de trein.
Dit wordt verder versterkt door factoren zoals autokosten en
verzekeringen, waardoor veel mensen de voorkeur geven aan
autorijden boven treinreizen.
Een mogelijke oplossing voor de kosten van treinreizen kan
gevonden worden in het delen van autokosten, waarbij het rijden met
twee personen de kosten halveert in vergelijking met de trein, waar
de kosten juist verdubbelen.
Dit brengt de kosten per persoon in de auto op slechts 10 euro,
aanzienlijk lager dan de prijs van een treinkaartje.
Bovendien biedt autorijden de flexibiliteit om te vertrekken
wanneer het uitkomt, zonder te hoeven wachten op het schema van het
openbaar vervoer.
In essentie werpt de aangekondigde prijsverhoging van
treinkaartjes door de NS nieuwe uitdagingen op voor het bevorderen
van duurzaam reizen met het openbaar vervoer, terwijl het
tegelijkertijd de aantrekkingskracht van autorijden lijkt te
vergroten.
Dit onderstreept de noodzaak voor een evenwichtige aanpak van
mobiliteitsbeleid, waarbij zowel de kosten als de duurzaamheid in
overweging worden genomen.

Algemeen
Duitse expert waarschuwt voor prinses Alexia
