-

Algemeen

Wil je deelnemen aan een klusprogramma? Dan dien je dit bedrag te betalen, zo niet, dan gaat het niet door

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Klusprogramma’s op televisie zijn enorm populair, en dat blijkt ook uit de diversiteit en continuïteit van deze shows.

Shows zoals “Help Mijn Man is Klusser” trekken veel kijkers, maar wat veel mensen niet weten, is dat deelnemers vaak zelf voor de kosten opdraaien.

In deze programma’s wordt een woning van begin tot eind onder handen genomen, inclusief styling.

Shows als “Kopen zonder Kijken” zijn open over het feit dat deelnemers zelf betalen, maar bij andere programma’s is dit minder duidelijk.

Voor een complete make-over van een bouwval tot droomhuis, moeten deelnemers vaak diep in de buidel tasten, iets wat niet altijd expliciet wordt vermeld.

Deelnemers betalen zelf een significant deel van de renovatiekosten.

Bij “Eigen Huis en Tuin”, bijvoorbeeld, wordt verwacht dat ze 40% van de totale kosten dekken.

Dit is nog steeds een aanzienlijke som, hoewel het een korting is op de volledige prijs. “VTWonen” baseert de kosten op het persoonlijke budget van de deelnemers.

Deze programma’s ontvangen vaak sponsoring van bedrijven, wat helpt in het drukken van de kosten.

“Help Mijn Man is Klusser” heeft een andere aanpak. Deelnemers aan dit programma hebben vaak al veel tijd, geld en energie in hun project gestoken.

Dit programma neigt ertoe om de meeste kosten te dekken, wat een verademing kan zijn voor de deelnemers die soms voor grote uitdagingen staan.

Dit toont aan dat, hoewel deelnemers soms moeten bijdragen, er toch variatie is in de mate van financiële ondersteuning per programma.

Algemeen

Zo viert John de Mol zijn vakantie in Portugal ondanks floppende televisiezomer: ´Drie uur met verhit hoofd´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Als er één man is die het televisielandschap in Hilversum stevig in zijn greep heeft, dan is het John de Mol. Toch laat zelfs hij elk jaar alle mediagekte achter zich zodra de zomer nadert. Want dan verruilt de mediatycoon zijn ijzeren greep op kijkcijfers en formats voor iets heel anders: een zonnebril op zijn neus, een tang in zijn hand en een gloeiendhete barbecue onder zijn toezicht in de Portugese Algarve.

Vakantie met de hele De Mol-clan

Het familieverblijf in Vale do Lobo is inmiddels een jaarlijkse traditie. Als een geoliede machine – of misschien beter: een losgeslagen zwerm – trekt het De Mol-imperium naar het zuiden. Niet alleen John, maar ook Johnny de Mol, Linda, en de rest van het gezelschap nemen hun intrek in het luxe vakantiehuis. Voor even zijn ze geen mediamagnaten, televisiesterren of talkshowflops. Voor even zijn ze gewoon vakantiegangers, zij het met een flink wijnvoorraad en een zonnebed per persoon.

Johnny de Mol in retraite

Voor Johnny de Mol is het ongetwijfeld een welkome ontsnapping. De afgelopen weken kreeg hij als presentator van De Oranjezomer bakken kritiek over zich heen. Angela de Jong spaarde hem niet in haar column in het AD, waar ze hem typeerde als “het menselijke equivalent van een slappe vaatdoek”. Als er een prijs zou zijn voor slechtste talkshowhost, dan zou Johnny hem volgens haar “glansrijk” winnen. Geen wonder dat hij uitkijkt naar de Portugese zon en stilte.

John de Mol

Geen scripts, wel sardientjes

In Vale do Lobo geen stress over late gasten, haperende autocues of tegenvallende cijfers. Nee, de grootste uitdaging is daar of de sardientjes op tijd van het rooster worden gehaald. John de Mol – die naar verluidt thuis nauwelijks een ei weet te koken – verandert in Portugal in een ware grillmaster. Zweetdruppels parelen op zijn voorhoofd terwijl hij worstjes draait, kippenpoten keert en eieren bakt alsof zijn reputatie ervan afhangt.

Linda de Mol als toeschouwer

Linda de Mol, altijd goed voor een inkijkje in het familiegebeuren, deelt in haar glossy LINDA met smakelijke details hoe haar broer zich op vakantie ontpopt tot keukenprins. Op zondagochtend werpt hij doodleuk twintig eieren in een pan en noemt het resultaat zijn ‘persoonlijk meesterwerk’. Of ze er echt van smult, laat ze in het midden, maar hilarisch vindt ze het sowieso.

Van televisie naar terrasje

Ondertussen droomt menig tv-kenner over de nieuwe ideeën die John de Mol opdoet tussen de fluitende krekels en gegrilde sardientjes. Misschien borrelt er wel een nieuw format op: een celebrity barbecuewedstrijd in de branding, een realityshow met BN’ers in leren schorten of een afvalrace op het strand. De creativiteit van De Mol lijkt immers nooit echt vakantie te nemen.

Barbecue als nieuw format?

Mocht Johnny ooit zijn rentree maken in televisieland, dan is het te hopen dat hij niet terugkomt met een Portugees barbecueformat. Maar ach, als hij dat toch doet en het publiek hem weer omarmt, dan is zelfs dat een prestatie op zich. Wie weet wordt “De Grote BBQ Show” de volgende kijkcijferhit.

Even geen sterren, alleen worstjes

Tot die tijd is het rustig rondom het De Mol-imperium. Geen hectiek van tv-studio’s, geen talkshowtafels, geen headlines over kijkcijferoorlogen. Alleen de geur van gegrild vlees, het gesis van sardientjes en de kurken van witte wijn die knallen onder de Portugese zon. Zelfs voor een televisiegigant als John is dat misschien het grootste format van allemaal: gewoon even níet op zenden staan.

Lees verder