-

Nieuwste

DIT gaat een liter benzine kosten! ‘Hoe gaat we dit nog kunnen betalen?’

Het demissionaire kabinet heeft aangekondigd dat er vanaf 1 januari 2024 maatregelen zullen worden genomen die een aanzienlijke impact zullen hebben op automobilisten in Nederland.

Het schrappen van accijnsverlagingen zal leiden tot een directe stijging van de benzineprijs met maar liefst 21 eurocent per liter.

Deze aankondiging heeft tot verontwaardiging geleid bij veel Nederlandse automobilisten, die al te maken hebben met hoge brandstofprijzen in vergelijking met omliggende landen.

De maatregel lijkt een hardhandige zet te zijn van het demissionaire kabinet, wat vragen oproept over hun prioriteiten en de impact op de bevolking.

Pieter Omtzigt, een bekend politicus die nog steeds invloed uitoefent, heeft Kamervragen gesteld over de voorgenomen accijnsverlaging.

Hij wil weten of het kabinet van plan is om deze verlaging in stand te houden.

Staatssecretaris Van Rij, lid van het CDA, heeft echter nog geen definitief antwoord gegeven. Wel heeft hij bevestigd dat de brandstofprijzen aanzienlijk zullen stijgen.

Op dit moment kost een liter benzine in Nederland ongeveer 2,23 euro, terwijl diesel ook een hoge prijs van ongeveer 1,96 euro per liter heeft bereikt.

In vergelijking met buurlanden zoals België en Duitsland zijn de brandstofprijzen in Nederland al hoog, en de verwachte stijging zal dit verschil alleen maar groter maken.

Veel Nederlandse automobilisten overwegen om over de grens in België of Duitsland te gaan tanken, waar de brandstofprijzen aanzienlijk lager zijn.

Pieter Omtzigt waarschuwt dat dit zou kunnen leiden tot een massale uittocht van automobilisten naar het buitenland, wat op zijn beurt weer negatieve financiële gevolgen zou hebben voor de Nederlandse schatkist.

De maatregel heeft niet alleen gevolgen voor automobilisten, maar ook voor Nederlandse tankstations en hun uitbaters.

Stephan Magnus, eigenaar van 40 Sakko-tankstations, reageert boos op de aankondiging en voorspelt een aanzienlijke daling in omzet.

Zowel Nederlandse als buitenlandse tankstations zien de mogelijkheid dat automobilisten naar goedkopere alternatieven in het buitenland zullen zoeken.

Al met al heeft de aankondiging van het demissionaire kabinet tot verontwaardiging en bezorgdheid geleid onder automobilisten en betrokkenen in de brandstofsector.

De impact van deze maatregel op de al hoge kosten van levensonderhoud in Nederland roept vragen op over de balans tussen overheidsfinanciën en het welzijn van de bevolking.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder