Nieuwste
Na een huwelijk van 69 jaar worden ouder echtpaar uit elkaar gehaald in verpleeghuis
Erica (91) en Bep (99) Nieuwkerk hebben bijna 69 jaar lang een huwelijk met elkaar gedeeld. Ze zijn nu beiden opgenomen in hetzelfde verpleeghuis, maar helaas niet bij elkaar. Er zijn maar liefst zes verdiepingen tussen hun kamers: “Ze begrijpen elkaar niet meer.”
Het doet pijn
Dochter José, die samen met haar broer Edward om de dag hun ouders
bezoekt, vertelt aan het Algemeen Dagblad dat haar ouders altijd
gelukkig samen waren. “Pap en mam hadden nooit ruzie, het was een
harmonieus huwelijk. Maar samenwonen is niet langer mogelijk. Ze
begrijpen elkaar niet meer en hebben dan woordenwisselingen.” Erica
en Bep lijken zich te hebben neergelegd bij het feit dat ze
gescheiden leven.
Het is hartverscheurend voor hun dochter om te zien hoe de
levens van haar ouders uit elkaar zijn gegroeid. “Het voelt zo
vreemd dat ze in hetzelfde gebouw wonen, maar niet bij elkaar.”
Verschillende zorgbehoeften
“Pap verblijft op de afdeling somatiek. Hij lijdt aan depressie,
verlangt rust en gaat al om 18.00 uur naar bed. Mam heeft last van
geheugenproblemen en is erg onrustig in haar hoofd. Zij gaat pas
rond 21.30 uur slapen. Als ze samen zouden wonen, zouden ze elkaar
in de weg zitten. Het werkt gewoon niet meer.”
Verpleeghuisopname
In 2021 werd Bep als eerste opgenomen in het verpleeghuis nadat hij
corona had gekregen en zijn situatie kritiek was. Dankzij een
wonder is hij er weer bovenop gekomen.
Erica bleef alleen achter in hun woning aan de Hendersonstraat
in Rijswijk, waar ze 37 jaar hebben gewoond. Maar het ging niet
goed met haar. Ze vergat steeds meer en at nauwelijks. José en
Edward moesten overal briefjes voor haar achterlaten om haar te
helpen herinneren. Uiteindelijk verhuisde Erica in 2022 ook naar
het verpleeghuis.
Eenzaamheid
Nu haar beide ouders in het verpleeghuis wonen, ziet José hoe groot
de eenzaamheid onder ouderen kan zijn. “Er zijn kinderen die nooit
op bezoek komen of er nauwelijks tijd voor maken. Ik begrijp dat
niet. Mijn ouders hebben zoveel voor mij betekend.”
“Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik iets kan teruggeven nu
het minder goed met ze gaat. Ik bezoek hen om de dag. Als het mooi
weer is, ga ik met hen naar buiten. Als ik zie hoe ze dan genieten,
word ik zelf ook heel erg blij.”
De situatie van Erica en Bep Nieuwkerk is een ontroerend
voorbeeld van de uitdagingen waar veel ouderen en hun families mee
te maken krijgen. Het is hartverscheurend om te zien hoe een
langdurig huwelijk uiteindelijk gescheiden wordt door de
omstandigheden van het leven en de zorgbehoeften van beide
partners.
Voor José, de dochter van Erica en Bep, is het een voortdurende
strijd om ervoor te zorgen dat haar ouders de zorg en aandacht
krijgen die ze verdienen. Ze begrijpt niet waarom sommige kinderen
weinig of geen tijd nemen om hun ouders te bezoeken. Voor haar is
het vanzelfsprekend om er voor haar ouders te zijn, vooral nu ze
merkt hoe eenzaamheid onder ouderen een groot probleem kan
zijn.
De bezoeken aan het verpleeghuis zijn voor José een moment van
verbinding en genegenheid. Ze neemt haar ouders mee naar buiten als
het mooi weer is, en ziet hoe ze genieten van de kleine dingen in
het leven. Het brengt haar vreugde om hen zo te zien, ondanks de
uitdagingen en het verdriet van hun gescheiden leven in het
verpleeghuis.
De situatie van Erica en Bep is een herinnering aan het belang van menselijke verbondenheid, vooral in de latere stadia van het leven. Het onderstreept ook de behoefte aan meer aandacht en steun voor ouderen, niet alleen in de vorm van fysieke zorg, maar ook op emotioneel en sociaal vlak. Het is cruciaal dat we als samenleving bewust blijven van de behoeften van ouderen en ervoor zorgen dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die ze verdienen.
Al bijna 69 jaar zijn Erica en Bep Nieuwkerk gelukkig met elkaar getrouwd. Twee jaar geleden moest Bep naar een verpleeghuis, zijn vrouw volgde een jaar laterhttps://t.co/5wwsmKETDk
— AD.nl (@ADnl) May 15, 2023
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.