-

Economie

Verbijstering onder Songfestival kijkers: “Wat doet zij daar in vredesnaam?!”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het was een spannende avond tijdens het Songfestival 2023, waarbij Zweden uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam. Het nummer “Tattoo” van Loreen wist de harten van de jury te veroveren en zorgde ervoor dat ze voor de tweede keer als winnaar werd gekroond.

De voorspellingen van de bookmakers waren al duidelijk, met een winkans van 55 procent voor Loreen. Finland werd verwacht als runner-up. En inderdaad, Finland eindigde op de tweede plaats, maar het was tot het laatste moment erg spannend.

Zweden ontving een overweldigende meerderheid van de stemmen van de jury. Het publiek koos echter voor het aanstekelijke cha-cha-cha nummer van Finland als hun favoriet. Door deze twee punten bij elkaar op te tellen, behaalde Zweden de overwinning, tot teleurstelling van de Finse zanger Käärijä.

Maar naast de spannende wedstrijd was er nog een ander opvallend moment dat de aandacht van de kijkers trok. Direct na de act van de Vlaamse Gustaph verscheen de Britse presentatrice Hannah (48) in beeld. Op de achtergrond vond er een opmerkelijke gebeurtenis plaats, waarbij een vrouw te zien was die leek te soppen.

De vrouw roerde met een stok – die leek op een wc-borstel – in een houten pot en keek meerdere malen zwoel in de camera. Dit zorgde voor veel verwarring en verbazing op sociale media. Veel mensen vroegen zich af wat ze zojuist hadden gezien. Het bleek een knipoog te zijn naar de opvallende act van Polen tijdens het Songfestival van 2014: “My Słowiani” van Donatan & Cleo.

Op Twitter ging het los en werden er verschillende reacties geplaatst waarin mensen zich afvroegen wat er gaande was. Hieronder volgt een selectie van enkele tweets waarin mensen hun verbazing uiten over het bizarre tafereel:

“Wat gebeurt er achter die presentatrice? Is er iets mis?”
“Ik ben compleet in de war door de vrouw met de wc-borstel. Wat is dit voor act?”
“Kan iemand me alsjeblieft uitleggen wat er aan de hand is? Ik snap er niets van.”
“Ik kan me niet concentreren op de winnaar, ik ben te gefascineerd door de vrouw die staat te soppen.”
“Is dit een verborgen boodschap of gewoon een vreemde grap? Ik snap er echt helemaal niets van.”
Al met al was het een avond vol spanning, muziek en onverwachte momenten. Het Songfestival blijft ons verrassen en zorgt voor veel gespreksstof, zowel tijdens als na de show.

Op Twitter ging het echter flink los. Onderstaand een selectie van een aantal tweets waarin mensen zich afvragen waar ze naar zitten te kijken:

“Wat zit dat mens daar te doen? Is ze aan het soppen ofzo? Dit is toch het Songfestival? Ik begrijp er niks van! #verwarring #soppendevrouw”
“Oké, ik ben officieel in de war. Wat is er aan de hand met die vrouw? Is ze een act? Een grap? Iemand leg het alsjeblieft uit! #soppendevrouw”
“Kan iemand mij vertellen waarom er een soppende vrouw in beeld is tijdens het Songfestival? Ik ben totaal verbijsterd! #whatsthisabout #soppendevrouw”
“Ik dacht dat ik alles al had gezien bij het Songfestival, maar dit slaat alles. Een soppende vrouw in de achtergrond, serieus? #bizar #soppendevrouw”
De verwarring en verbazing waren duidelijk voelbaar onder de kijkers. De soppende vrouw bleek echter een knipoog te zijn naar een eerdere opvallende act op het Songfestival. Het was een ludieke verwijzing naar het nummer “My Słowiani” van Donatan & Cleo uit Polen in 2014, waarin traditionele elementen en keukenattributen werden gebruikt.

Hoewel sommige kijkers de knipoog begrepen en het als een humoristische toevoeging beschouwden, waren er ook mensen die het als verwarrend en ongepast beschouwden voor een evenement als het Songfestival. Het zorgde in ieder geval voor veel gespreksstof op sociale media en droeg bij aan de levendigheid en diversiteit van de reacties rondom het evenement.

Het is interessant om te zien hoe één klein moment tijdens het Songfestival zoveel verschillende reacties kan oproepen. Het onderstreept de kracht van dit internationale evenement om mensen te betrekken, te verrassen en te vermaken. Het Songfestival blijft ons jaar na jaar verbazen en zorgt voor memorabele momenten waar we nog lang over napraten.

Met de overwinning van Zweden en de opmerkelijke soppende vrouw in gedachten kijken we nu alweer uit naar het volgende Songfestival en wat voor verrassingen en speciale momenten het ons zal brengen.

Economie

Sylvie Meis haalt snoeihard uit naar ‘gefrustreerde witte mannen’ van VI: ‘Ze zijn respectloos’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Sylvie Meis heeft opnieuw voor opschudding gezorgd met een vlijmscherp interview in de YouTube-serie Open Kaart van Robbert Rodenburg. In het openhartige gesprek neemt de presentatrice geen blad voor de mond. Vooral haar harde woorden over mediamagnaat John de Mol en de mannen van Vandaag Inside maakten indruk. Volgens Sylvie is het onbegrijpelijk dat zulke “oude, gefrustreerde witte mannen” anno 2025 nog steeds een platform krijgen.

Geen blad voor de mond

Vanaf de eerste minuut laat Sylvie duidelijk merken dat ze niets meer inslikt. Ze is kritisch op hoe de media werken, wie daarin de macht hebben en waarom bepaalde figuren – zoals de mannen van VI – nog steeds op televisie mogen zeggen wat ze willen. Volgens haar is het tijd voor verandering. “Waarom krijgen dit soort mannen nog altijd zoveel zendtijd?” vraagt ze zich hardop af. De uitspraken zijn fel, maar voor Sylvie gaat het om meer dan alleen media-analyse: het is een pleidooi voor respect en eerlijkheid.

Een vrouw met haar eigen pad

Tijdens het interview staat Sylvie ook stil bij haar eigen positie in het medialandschap. Jarenlang heeft ze zich blootgesteld aan de publieke opinie, maar daar is verandering in gekomen. Ze geeft aan dat ze haar grenzen heeft leren stellen. “Ik heb geen man nodig om mijn leven te leiden,” zegt ze resoluut. De hardnekkige beeldvorming dat ze alleen geïnteresseerd zou zijn in rijke mannen, noemt ze onterecht en beledigend. “Ik ben zelfstandig, succesvol en ik red me prima.”

De impact van een woninginbraak

Tussen de kritische noten door deelt Sylvie ook een persoonlijke gebeurtenis: de woninginbraak in Hamburg. Tijdens deze brute diefstal verloor ze kostbare spullen, waaronder exclusieve Hermès-tassen en sieraden. Maar nog ingrijpender was het verlies van haar gevoel van veiligheid. Sylvie vertelt dat ze lange tijd slecht sliep na de inbraak. Het trauma van die nacht werkt nog steeds door in haar dagelijks leven.

Online haat en steun van Robbert Rodenburg

De aflevering van Open Kaart kreeg al snel veel aandacht, maar riep ook hevige reacties op. Presentator Robbert Rodenburg liet via Instagram weten dat hij geschrokken was van de haatberichten die binnenstroomden. Sommige reacties waren volgens hem zo heftig, dat hij besloot ze te verwijderen. “Dit gesprek verdiende meer respect,” schreef hij. Ondanks alles liet Robbert weten trots te zijn op Sylvie’s openheid en de manier waarop zij zich kwetsbaar én krachtig opstelde.

Geen plaats meer voor respectloze talkshows

Sylvie maakt in het interview duidelijk dat ze heel bewust kiest met wie ze haar verhaal deelt. Ze schuift niet langer aan bij talkshows waar ze zich niet veilig voelt. “Ik laat me niet langer afmaken voor kijkcijfers,” zegt ze. Die houding komt voort uit ervaring: Sylvie heeft geleerd haar grenzen te bewaken en voelt zich sterker dan ooit.

Vastberaden en standvastig

Dat Sylvie niet bang is om haar mening te geven, is na dit interview wel duidelijk. Ze durft zich uit te spreken tegen grote namen in de media en trekt zich niets aan van publieke verontwaardiging. Ze blijft trouw aan zichzelf en aan haar principes. Haar uitgesproken houding levert haar soms kritiek op, maar ook bewondering.

Geen terugtrekkende beweging

Waar anderen zich wellicht zouden terugtrekken na zoveel ophef, kiest Sylvie er juist voor om door te gaan. Ze wil een stem geven aan vrouwen die zich miskend voelen in de media. Haar verhaal in Open Kaart is daar het bewijs van: persoonlijk, eerlijk en zonder concessies.

Een vrouw die blijft opvallen

Met dit interview bevestigt Sylvie Meis haar status als sterke en onafhankelijke vrouw. Ze laat zich niet kleineren, spreekt zich uit en bepaalt zélf haar koers. Haar kritische blik en persoonlijke verhalen zorgen ervoor dat we nog lang niet het laatste van haar gehoord hebben.

Lees verder