-

Nieuwste

Kijkers Steenrijk, Straatarm razend: ‘Geef podium voor oplichters’

Kijkers konden hun oren en ogen niet geloven toen ze gisteren de laatste aflevering van Steenrijk, Straatarm zagen.

De rijke Jesper vertelt trots dat hij verschillende webwinkels uitbaat, waarmee hij miljoenen zou verdienen. Kijkers herkennen hem echter gelijk van een ander programma. En dat is ‘Hij is een oplichter!’

Iedere week doet Steenrijk, Straatarm heel wat stof opwaaien. De kijkers hebben niet alleen empathie met het zogenaamd arme gezin. Het programma wordt volgens heel wat mensen met de week ongeloofwaardiger.

Mensen vermoeden dat gezinnen worden ingehuurd om de boel te belazeren, en in andere afleveringen woont het zogenaamd rijke gezin in een woning die niet van hun blijkt te zijn.

De episode van gisteren ging helemaal over de schreef. Jesper (27) en zijn vriendin Shannon (28) wonen in een riante woning in Hoorn. Jesper rijft geld binnen met sloten.

Hij vertelt trots: “Ik run meerdere websites, nationaal en internationaal. Per jaar is daar makkelijk om en nabij een miljoen mee te verdienen.”

Jesper vervolgt: “Daar ben ik heel eerlijk in. In de webshopwereld is dat heel normaal. Ik stond ervoor open en ik trok het succes aan.”

Dankzij die bakken geld kan het koppel een leven leiden vol luxe. Maar er schuilt een addertje onder het gras. Radar voerde in februari van dit jaar een onderzoek uit naar de praktijken van Jesper. Hij doet namelijk aan dropshipping.

Een kijker merkt op: “Deze jongen staat op de site van Radar als oplichter.” Mensen vinden het niet kunnen dat SBS6 een podium geeft aan oplichters als Jespers. “SBS6 slaat plank mis met het rijke stel. Geven oplichters een podium”, klinkt het hard.

Nog iemand anders vraagt zich af of de kandidaten wel goed gescreend worden. “Doet de redactie geen research? Of vinden ze de praktijken van die Jesper normaal?”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder