Nieuwste
Vluchtelingen slopen stacaravan gastgezin en gaan ervandoor: ‘Zo ondankbaar’
Een familie uit Scharrenburg uit ’s-Heerenberg zit helemaal aan de grond. Ze vingen zes weken lang een gezin uit Oekraïne op.
Het gezin bestond uit een moeder en haar twee kinderen. Maar dan zomaar uit het niets waren de vluchtelingen spoorloos. Zonder ook maar iets te zeggen waren ze er vandoor met de tablet en laptop van hun gastgezin.
Naast hun huis hebben ze nog een stacaravan. Daar woonden ze eerst zelf tot hun eigenlijke woning helemaal klaar was.
Nadat de 00rlog in Oekraïne uitbrak, zagen ze een oproep voor gastgezinnen om vluchtelingen op te vangen. Ze dachten meteen aan hun stacaravan.
Al de volgende dag gingen ze een vrouw met twee kinderen van vier en zes ophalen. De vluchtelingen verbleven in de caravan, maar kwamen ook geregeld bij hun gastgezin over de vloer.
Vader Marcel van Scharrenburg onthult: “Die kinderen stonden hier om zeven uur ’s ochtends al aan de deur te rammelen. Mijn vrouw maakte dan boterhammen voor ze. Je moet eens weten wat ze op een dag eten? Twee kilo bananen, een kilo kipfilet en de aardappelen moesten ook aangesleept worden.”
Zes weken lang verliep alles netjes. De kinderen werden meegenomen naar vrienden en familie, ze kregen een tablet en laptop. Marcel bouwde zelfs een zandbak voor de kinderen. Maar dan gebeurde er iets raars.
De zoon van het gastgezin, de twaalfjarige Marcello, was alleen thuis. Plotseling hoort hij stemmen en gebonk uit de stacaravan. Hij besluit om een kijkje te gaan nemen. Omdat hij een stem van een man hoorde, ging hij snel de buurman halen.
Enkele ogenblikken later stormt een man, samen met het gezin, de caravan uit. Ze stappen in een auto, die met piepende banden wegstuift. Marcello werd ondertussen ook nog uitgescholden. De jongen besluit zijn ouders te bellen, die op hun beurt de hulpdiensten waarschuwen.
Omdat er geen aangifte is van vermissing kan de politie weinig doen. Wel is de stacaravan compleet gesloopt. De televisie was kapot, de deur hing uit haar hengsels en de kabeltjes van de lampen waren losgetrokken. Ook de laptop en tablet waren spoorloos.
De familie heeft lang geen idee waarom de gasten zo plotseling verdwenen. Later wordt dadelijk dat de man het gezin kwam ophalen op verzoek van welzijnsinstelling Welcom.
De vrouw had zich bij Welcom opgegeven voor een gemeentelijke opvanglocatie. Bij de gemeente klinkt het: “Wij hebben gekeken of er plek is in een van onze locaties en dat was het geval. Wij hebben gehoor gegeven aan haar wens.”
Marcel en zijn gezin zijn heel aangeslagen door de gebeurtenissen. Hij vertelt: “Ik snap niet dat het zo is kunnen lopen. Ik heb dikwijls genoeg gezegd: als je weg wil, zeg het dan gewoon. Even goede vrienden.”
Maar dat ze dan zomaar verdwijnen op een ogenblik dat hij en zijn vrouw aan het werk waren, gaat er bij Marcel niet in. De familie liet hun stacaravan inmiddels ophalen. Ze zijn er helemaal klaar mee.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.