Nieuwste
Barbie lanceert nu ook pop met syndroom van Down: ‘Ogen lichtjes schuin’
Dinsdag breidde speelgoedfabrikant Mattel zijn poppenlijk uit met een Barbie met het syndroom van Down.
Op die manier willen ze nog meer kinderen bereiken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt.
Mattel wil zo een steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan. In een persverklaring zegt Lisa McKnight: “Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen.”
De woordvoerster vervolgt: “We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken.”
Het lichaam en het gezicht van de pop zijn een waarheidsgetrouwe weergave van dames met het syndroom. De pop is iets korter en heeft een langer bovenlijf.
Ook is het gezicht ronder, met een platte neusbrug en kleinere oren. De amandelvormige ogen staan dan weer lichtjes schuin.
De fabrikant werkte bij de ontwikkeling van de pop nauw samen met de National Down Syndrome Society uit de VS.
Het Nederlandse model en influencer Enya (26) werkte eveneens mee aan de ontwikkeling van de pop.
Zij vertelt: “Als kind was Barbie een groot deel van mijn jeugd en die van mijn zus, dus het feit dat er nu een Barbie is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk.”
“Het is zo belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat. Dat jij, ik, en iedereen, erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn, en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld.”
De speelgoedfabrikant wil zo meer inclusief zijn. Er zijn al poppen in een rolstoel, een pop met de huidaandoening vitiligo, een pop met een gehoorapparaat en een Ken met een beenprothese.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.