-

Nieuwste

Asielzoeker heel boos: “Derde keer in Nederland en het is nog steeds een ramp”

De situatie in Ter Apel zorgt al geruime tijd voor zorgen. Sinds vorig jaar zit het centrum bijna vol en mensen moesten zelfs buiten slapen.

Nederland doet zijn best om het op te lossen, maar niet iedereen is tevreden.

Meerdere asielzoekers vertellen hun verhaal aan Hart van Nederland. Eén van hen zegt: “Het was koud en we hebben lang moeten wachten.

Ik kom uit Jemen, waar veel oorlog is. Nederland is het land van de vrede, dus ik wilde hier graag naartoe.”

Een andere asielzoeker is minder positief en is boos over hoe hij “behandeld wordt”. “Ik krijg maar een zakje eten voor 24 uur, dat is veel te weinig.

Als ik medische hulp nodig heb, kan ik geen dokter bereiken. Het is te druk en de beveiligers respecteren ons niet. Het is hier heel slecht”, aldus de man.

Hij voegt eraan toe dat hij niet naar een andere plek kan gaan omdat hij niet eens genoeg geld heeft voor de bus. Dit is zijn derde keer in Nederland, eerder was hij hier in 2020 en 2021.

Hoewel de problemen langzaam minder worden, verblijven asielzoekers nog steeds lang in Ter Apel. Snel doorstromen is lastig vanwege het gebrek aan beschikbare woningen in Nederland.

Het merendeel van de asielzoekers is blij met wat ze krijgen, hoewel er uitzonderingen zijn.

Zo was er een groep asielzoekers in Rijswijk die weigerde huurcontracten te tekenen voor hun flexwoningen. Zij hadden andere verwachtingen en de rechter moest eraan te pas komen om hen te dwingen.

Gisteren besloot een groep asielzoekers in hongerstaking te gaan omdat zij eisten dat hun procedure werd versneld. Het COA en de gemeente kunnen hier echter niets aan veranderen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder