Nieuwste
Asielzoeker heel boos: “Derde keer in Nederland en het is nog steeds een ramp”
De situatie in Ter Apel zorgt al geruime tijd voor zorgen. Sinds vorig jaar zit het centrum bijna vol en mensen moesten zelfs buiten slapen.
Nederland doet zijn best om het op te lossen, maar niet iedereen
is tevreden.
Meerdere asielzoekers vertellen hun verhaal aan Hart van
Nederland. Eén van hen zegt: “Het was koud en we hebben lang moeten
wachten.
Ik kom uit Jemen, waar veel oorlog is. Nederland is het land van
de vrede, dus ik wilde hier graag naartoe.”
Een andere asielzoeker is minder positief en is boos over hoe
hij “behandeld wordt”. “Ik krijg maar een zakje eten voor 24 uur,
dat is veel te weinig.
Als ik medische hulp nodig heb, kan ik geen dokter bereiken. Het
is te druk en de beveiligers respecteren ons niet. Het is hier heel
slecht”, aldus de man.
Hij voegt eraan toe dat hij niet naar een andere plek kan gaan
omdat hij niet eens genoeg geld heeft voor de bus. Dit is zijn
derde keer in Nederland, eerder was hij hier in 2020 en 2021.
Hoewel de problemen langzaam minder worden, verblijven
asielzoekers nog steeds lang in Ter Apel. Snel doorstromen is
lastig vanwege het gebrek aan beschikbare woningen in
Nederland.
Het merendeel van de asielzoekers is blij met wat ze krijgen,
hoewel er uitzonderingen zijn.
Zo was er een groep asielzoekers in Rijswijk die weigerde
huurcontracten te tekenen voor hun flexwoningen. Zij hadden andere
verwachtingen en de rechter moest eraan te pas komen om hen te
dwingen.
Gisteren besloot een groep asielzoekers in hongerstaking te gaan
omdat zij eisten dat hun procedure werd versneld. Het COA en de
gemeente kunnen hier echter niets aan veranderen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.