-

Nieuwste

Syrisch gezin klaagt steen en been over ons land: ‘Uitkeringen zijn niet hoog’

Het is geen geheim dat heel wat gezinnen het vandaag de dag ontzettend moeilijk hebben om rond te komen. Dat geldt ook voor de Syrische familie Khaled.

Moeder Mayada onthult aan het AD dat ze amper 150 euro heeft per week om eten van te kopen. En dat blijkt niet voldoende.

Vooraleer ze in Nederland belandden, woonde de 67-jarige Khaled, haar man en vijf kinderen in de Syrische hoofdstad Damascus.

De vrouw vertelt: “Daar hadden we geld en een huis, maar de oorl0g heeft alles vernietigd.” In 2017 sloegen ze op de vlucht.

Twee dochters trokken naar Duitsland. Moeder Mayada en twee zoons zochten hun heil in Nederland.

Dochter Bayan bleef samen met haar vader in Damascus vanwege ziekte. Het door oorlog verscheurde land kent geen zorgverzekering. Daarom liet de moeder al haar geld achter.

Ze legt uit: “Daar moet je je eigen gezondheidszorg betalen. Met het geld dat achterbleef, kon de vader medicijnen en bezoeken aan een dokter betalen.”

Meteen na aankomst in Nederland vroeg ze een gezinshereniging aan. Jammer genoeg verliep alles heel anders dan verwacht.

Op het ogenblik van de aanvraag van de gezinshereniging, kwam haar echtgenoot te overlijden. Dat vreselijke nieuws kwam precies op de dag van de goedkeuring.

Omdat er geen geld was om terug naar hun thuisland te reizen, konden Mayada en haar twee dochters geen afscheid nemen.

Ze hadden geen geld in Nederland, dus stapelden de schulden zich langzaam maar zeker op. Er moest een bewindvoerder aangesteld worden om het gezin te helpen met hun budget.

Ze vinden de uitkering waarvan de moeten leven niet zo hoog. Ze hebben amper 150 euro om voedsel te voorzien voor drie personen.

Het gezin kookt dan ook alles zelf. Nederlands eten vinden ze niet lekker, dus is het de typische Syrische keuken wat de pot schaft.

Geld om kleding te kopen is er niet. Zoon Amer zegt dat zijn moeder zelf kleding maakt. Ook krijgen ze geregeld kledij van de kledingbank.

Toch was er onlangs ook reden om te glimlachen. Hoewel ze geen woord Nederlands spreken, ontdekten ze dat ze recht hebben op een energietoeslag. Dankzij de bewindvoerder hebben ze nu dus wat extra zakgeld.

Mayada zou ooit wel Nederlands willen leren. Voorlopig is dat nog te moeilijk. “k heb al eens lessen gevolgd, maar dat was een te hoog niveau. Dat hoeft voor ons nog niet.”

“Een gesprek kunnen voeren zou al mooi zijn”, voegt ze er nog aan toe. Keren ze ooit terug naar hun thuisland? “Dat is geen optie meer. Alles wat we daar hadden is verwoest en onze hele familie is gevlucht.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder