Nieuwste
The Voice of Holland-onderzoek afgerond: ‘Heftige onthullingen over wangedrag’
Na veertien maanden is het externe onderzoek dat producent ITV liet uitvoeren eindelijk afgerond. Vandaag zijn de bevindingen uit het rapport online gezet. Daaruit blijkt dat er inderdaad sprake was van ongewenst gedrag bij The Voice of Holland.
Ook blijkt dat niet iedereen een melding durfde doen. Het ongepaste gedrag begon volgens het onderzoek al jaren eerder.
De wantoestanden bij de talentenjacht kwamen begin vorig jaar aan het licht. In het programma BOOS van Tim Hofman werden toen heftige onthullingen gedaan.
Marco Borsato, Jeroen Rietbergen en Ali B. werden toen beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Naast het strafrechtelijk onderzoek liet producent ITV een extern onderzoek uitvoeren door advocatenkantoor Van Doorne.
Vandaag is een rapport gepubliceerd met een samenvatting van de bevindingen in de periode tussen april 2015 en januari 2022. Het advocatenkantoor interviewde in totaal 62 mensen en keek een groot aantal documenten in. Het ging onder andere om WhatsApp-berichten en e-mails.
De onderzoekers trekken echter geen harde conclusies uit het rapport. Het gaat vooral over ongepast gedrag. Dat begon al ver voor 2022.
Hoewel er geen precieze jaartallen worden genoemd, geeft een kandidaat aan dat ze maandenlang ongepaste berichten en verbale opmerkingen te verduren kreeg. De sfeer was knuffelig, fysiek en flirterig.
Het rapport luidt: “Zij had het gevoel hier niet onderuit te komen omdat ze meedeed met een talentenjacht die belangrijk was voor haar carrière en ze de betreffende persoon beschouwde als machtig.”
Het onderzoek brengt ongepast gedrag aan het gelicht vanwege meerdere personen en in verschillende vormen. Soms was er fysiek contact, en de andere keer meer in de vorm van verbale opmerkingen of appjes.
De geïnterviewden hadden het meerdere keren over machtsongelijkheid. Ongepast gedrag dat door de ene als normaal werd ervaren, was voor de andere over de schreef.
Er waren zelfs kandidaten die het omschreven als normaal voor de entertainmentsector. Andere deelnemers geven aan dat ze zich niet veilig voelden om het ongepast gedrag te melden. Van Doorne besluit dat er alleen ongewenst gedrag was bij The Voice of Holland. Dus niet bij The Voice Senior of The Voice Kids.
Het rapport doet ook aanbevelingen om de cultuur binnen de entertainmentsector te veranderen. Er moet meer aandacht komen voor de positie van medewerkers en kandidaten. Zij moeten weten dat er een onafhankelijke vertrouwenspersoon is bij wie ze altijd terecht kunnen.
Ondertussen besloot het OM om Jeroen Rietbergen en Ali B. te vervolgen wegens onheus gedrag achter de schermen van The Voice. Bij gebrek aan bewijs is het onderzoek tegen Marco Borsato geseponeerd.
In het geval van Ali B. gaat het om feiten jegens drie meerderjarige vrouwen. Die feiten zijn gepleegd in de periode tussen 2014 en 2018.
Voor Jeroen Rietbergen gaat het om een feit uit februari 2018. Het incident zou zijn gebeurd rond of in de opnamestudio’s van de talentenjacht.
Na berichten over ongepast gedrag stopte RTL per direct met de uitzendingen van The Voice of Holland. Enkele dagen later barstte de bom naar aanleiding van een programma van BOOS over de mistoestanden.
Enkele oud-kandidaten beweerden te zijn lastiggevallen door enkele vooraanstaande figuren van de talentenjacht. Daarna deden meerdere vermeende slachtoffers ook daadwerkelijk aangifte.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.