Nieuwste
Politie krijgt zelf flinke boete voor cameraopnamen tijdens corona
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaf de politie een boete van 50.000 euro wegens het onrechtmatig inzetten van camera’s. Zo wilde de politie tijdens de coronacrisis controleren of mensen wel anderhalve meter afstand hielden.
De waakhond meldt vrijdag in een persbericht: “Tijdens corona zijn in Rotterdam camera-auto’s ingezet, zonder dat hiervan eerst de privacyrisico’s in kaart waren gebracht.”
De AP stelde vast dat de rondrijdende politieauto’s gedetailleerde beelden van mensen verzamelden en opsloegen. Onderzoek wees uit dat er meer beelden dan noodzakelijk werden gemaakt. Voor die overtreding kan de AP echter geen boete opleggen.
De beelden werden gedurende vijf weken gemaakt in 2020 door twee auto’s uitgerust met 360 graden camera’s. Op die manier wilde de gemeente en de politie nagaan of mensen de anderhalve meter regel wel respecteerden. Daarna werden de beelden bekeken en geanalyseerd in een meldkamer.
Bestuurslid bij de AP, Katja Mur, legt uit: “Je wil in Nederland vrij over straat kunnen lopen. Zonder dat je hoeft te verwachten dat de overheid vanuit rondrijdende auto’s scherpe opnames van je maakt. En dat die naar de meldkamer gaan, zodat de overheid je kan identificeren en desgewenst tegen je kan optreden.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.