-

Nieuwste

Website verkoopt opzettelijke coronabesmetting: inspectie waarschuwt

coronatest in teststraat

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) roept mensen op om zich niet opzettelijk te laten besmetten met het coronavirus. De instantie heeft kennis van een website die materiaal verkoopt om besmet te raken.

Inspecteur-generaal Marina Eckenhausen maakt mensen attent op de overbelasting van de zorg. “Terwijl daar overal keihard wordt gewerkt om zowel COVID-19-patiënten als alle andere patiënten te helpen, zijn er dus blijkbaar organisaties die het virus bewust verder willen verspreiden. Dat vind ik ontluisterend.”

Voor haar is dit een klap in het gezicht van alle betrokkenen die het voorbije jaar keihard werkten om de pandemie te bestrijden.

Het gevaar bestaat dat niet gevaccineerde Nederlands zich opzettelijk willen laten besmetten. Binnenkort verdwijnt wellicht het testen voor toegang. Dan geldt alleen nog een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs.

Gevaarlijk

De IGJ beklemtoont dat het levensgevaarlijk is om besmet te raken met Covid-19. Mensen kunnen ernstig ziek worden. “En je kunt anderen besmetten, die op hun beurt ernstig ziek kunnen worden.”

De instantie zegt op de hoogte te zijn van een website waar coronabesmetting wordt aangeboden. Momenteel is de website niet meer bereikbaar.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder