Nieuwste
Website verkoopt opzettelijke coronabesmetting: inspectie waarschuwt
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) roept mensen op om zich niet opzettelijk te laten besmetten met het coronavirus. De instantie heeft kennis van een website die materiaal verkoopt om besmet te raken.
Inspecteur-generaal Marina Eckenhausen maakt mensen attent op de overbelasting van de zorg. “Terwijl daar overal keihard wordt gewerkt om zowel COVID-19-patiënten als alle andere patiënten te helpen, zijn er dus blijkbaar organisaties die het virus bewust verder willen verspreiden. Dat vind ik ontluisterend.”
Voor haar is dit een klap in het gezicht van alle betrokkenen die het voorbije jaar keihard werkten om de pandemie te bestrijden.
Het gevaar bestaat dat niet gevaccineerde Nederlands zich opzettelijk willen laten besmetten. Binnenkort verdwijnt wellicht het testen voor toegang. Dan geldt alleen nog een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs.
Gevaarlijk
De IGJ beklemtoont dat het levensgevaarlijk is om besmet te raken met Covid-19. Mensen kunnen ernstig ziek worden. “En je kunt anderen besmetten, die op hun beurt ernstig ziek kunnen worden.”
De instantie zegt op de hoogte te zijn van een website waar coronabesmetting wordt aangeboden. Momenteel is de website niet meer bereikbaar.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.