Nieuwste
Politie opent jacht op appende bestuurders met wereldwijd uniek systeem
De politie intensiveert de jacht op appende of bellende bestuurders. Alle politieregio’s krijgen een of meerdere slimme camera’s. Vanaf de viaducten registreert de camera dan meteen wie een telefoon in de hand heeft tijdens het rijden.
Paul Broer van de Nationale Politie legt uit: “Afleiding is één van de belangrijkste ongevalsoorzaken in het verkeer en met dit wapen denken wij de pakkans dusdanig te vergroten, dat mensen hun gedrag gaan aanpassen. Want straks kunnen bellende en appende automobilisten bij ieder viaduct gepakt worden. Dat zullen ze zeker anders doen als ze geflitst worden en een bekeuring van 240 euro volgt.”
Nog harder optreden
De bedoeling is om nieuwe technologie in te zetten om nog harder op te treden tegen asociaal gedrag in het verkeer. Het laatste snufje is de nanocam. Het voordeel van deze slimme camera is dat deze inzetbaar is op verschillende locaties. De bestuurders kunnen er zich dus onmogelijk op voorbereiden.
Uniek in de wereld
De politiewoordvoerder legt uit: “Het systeem dat wij ontwikkeld hebben is uniek in de wereld. In de software zit zoveel informatie dat ik durf te stellen dat iedereen die achter het stuur belt, gepakt wordt. Er is vanuit diverse landen dan ook veel belangstelling voor onze vinding. Want dit probleem speelt natuurlijk overal.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.