-

Nieuwste

Alternatieve aanpak vaccinweigeraars: ‘Bordjes met doodskoppen en geen salaris’

alternatieve aanpak vaccinweigeraars

Mensen die in Zuidoost-Azië geen coronaprikje willen, kunnen zich daardoor flink in de nesten werken. Op sommige plaatsen komen overheden met extreme maatregelen om vaccinweigeraars aan te pakken.

Op die manier willen ze vaccinweigeraars onder druk zetten om zich toch te laten vaccineren. De maatregelen gaan van het dragen van bordjes met doodshoofden tot het stopzetten van salaris. In de Pakistaanse provincie Punjab gaat de overheid de mobiele telefoons afsluiten van mensen die een prik weigeren.

Geen salaris

In de provincie Sindh in Pakistan krijgen ambtenaren die het vaccin weigeren geen salaris. In het land zijn met een bevolking van 220 miljoen inwoners amper tien miljoen prikken gezet. Veel Pakistanen zijn bang van de coronaprik. Dat heeft vooral te maken met onjuiste informatie en valse geruchten over de vaccins. Daarom zoeken overheden naar alternatieve manieren om mensen te stimuleren om zich toch te laten inenten.

Borden met doodshoofdjes

In India gaan ze nog een stapje verder. In de provincie Madhya Pradesh laat de politie vaccinatieweigeraars rondlopen met bordjes met doodshoofden op. Een woordvoerder van de politie legde uit dat het eigenlijk de bedoeling was om mensen te belonen. Mensen die zich lieten inenten kregen een bordje met daarop de kleuren van de nationale vlag en de woorden: ‘Ik ben een nationalist’. Tegelijk is dan ook besloten om vaccinweigeraars een lesje te leren.

Bij ons daarentegen loopt de vaccinatiecampagne als een trein. Onlangs beloofde minister de Jonge zelfs 2,5 miljoen coronaprikken per week.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder