-

Nieuwste

Zo simpel is het om zonder uitnodiging voor te dringen bij coronaprik

voordringen

Ons vaccinatieprogramma was maandenlang zo lek als een zeef. Mensen konden met het grootste gemak voordringen zonder dat ze aan de beurt waren.

Journalist Daniël Verlaan legt bij Beau uit hoe simpel het is om voor te steken. Hij kreeg een coronaprik zonder uitnodiging.

Verlaan legt uit dat hij in maart al een vaccinatie kon krijgen met een valse uitnodiging. Hij weigerde de prik, maar het systeem is lek zegt hij.

Vaccinatievoordringen

Verlaan steekt van wal: “Het was in de tijd dat de vaccins heel schaars waren.” In die periode was er sprake van schaarste. De journalist vervolgt: “Ik kijk dan altijd: hoe goed is zoiets beveiligd? De zorgmedewerkers kregen als eerste groep voorrang, en daar moet een uitnodigingssysteem voor worden bedacht.” De gezondheidssituaties kwamen uiteindelijk met een brief.

Verlaan googelde de brief en stootte op een Word-document. De aanhef begon met “Beste (naam)”. Daar maakte hij dan “Beste Daniël” van en zo simpel was de vaccinatie geregeld.

Wat Verlaan wel vergeet is dat hij, en andere mensen die dit deden, zich schuldig maakten aan valsheid in geschriften en het gebruik ervan. Een zwaar misdrijf.

De brief is ondertussen niet meer te downloaden. Ondertussen steel je bij voordringen wel geen schaarse plekken meer. “Je bent nog steeds een eikel als je voordringt, maar nu neem je niet meer de hele hele hele schaarse plekken in”, licht Verlaan toe.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder