Nieuwste
Burgemeesters eisen verdere versoepelingen vanaf 19 mei
Het Veiligheidsberaad pleit voor verdere versoepelingen vanaf 19 mei op voorwaarde dat de situatie het toestaat.
Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus was eveneens bij het overleg aanwezig. Grapperhaus lichtte het openingsplan van het kabinet toe. Het kabinet neemt dinsdag een beslissing over de versoepelingen. Vanaf 19 mei is de tweede stap van het openingsplan gepland, met de opening van sportscholen, pretparken en dierentuinen.
Voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad verklaarde: “Het openingsplan is een heldere route om uit de lockdown terug naar het ‘oude normaal’ te gaan en sluit aan op de oproep van het Veiligheidsberaad: versoepelen buiten voor binnen, kleine groepen voor groot en jong voor oud.”
Stap twee moet volgen
Bruls gaat verder: “Met de zomer in zicht is het sociaal-maatschappelijk gezien wenselijk om stap twee van het openingsplan te zetten.” De voorzitter voegt er nog aan toe: “En zolang we de maatregelen zo goed mogelijk blijven naleven, zoals nu ook grotendeels gebeurt met stap één van het openingsplan – onder andere het winkelen zonder afspraak en de opening van de terrassen – kunnen we samen ook stap twee ingaan.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.