-

Nieuwste

Grapperhaus witheet van woede over avondklok-uitspraken Kuipers

Grapperhaus

Minister van Justitie Grapperhaus is woedend op Ernst Kuipers vanwege zijn uitspraak dat de avondklok geen effect had op de ziekenhuisopnames.

Hij zegt: “Toen ik die uitlatingen zag, die mij op z’n minst de wenkbrauwen deden fronzen, heb ik meteen aan het OMT gevraagd om daar nog eens goed naar te kijken.”

Grapperhaus houdt voet bij stuk en zegt dat de avondklok wel werkte. De minister legt uit: “We hebben die avondklok ingesteld omdat uit internationaal onderzoek zou blijken dat het 8 tot 10% zou kunnen schelen. En inderdaad, het is al na een week gebleken dat de mobiliteit met zo’n 10% terugliep. En in die bewegingen, op straat en in de buurt, daar zit de besmettingskans. Ik denk dat het heel goed is geweest dat we onszelf hebben geholpen door 3 maanden met zo’n avondklok te werken.”

Door de opschuiving van de avondklok naar 22 uur was er volgens Grapperhaus een belangrijke bijdrage. “Toen is het echt wat minder geworden”, klinkt het.

Komt avondklok terug?

Grapperhaus denkt niet dat de avondklok nog terugkomt. “We moeten het nu echt hebben van vaccinatie en immuniteit. We hebben nu gezegd ’nu stoppen we ermee’, en in het jaargetijde waar we nu in zitten verwacht ik zelf nog weinig nut van de avondklok.”

De uitspraken van Kuipers zijn natuurlijk oren op de molen van de actiegroep Viruswaarheid. Zij gaan dit meenemen in de nieuwe rechtszaak. Grapperhaus maakt zich niet druk. “We hebben in februari het debat gevoerd of de avondklok juridisch goed in elkaar zat. En het gerechtshof heeft heel overtuigend ’ja’ gezegd, dus daar heb ik geen twijfel over”, zegt hij daarover.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder