-

Nieuwste

Dit is het openingsplan van het kabinet: terrassen toch open, einde avondklok

terrassen open

Deze avond stelde het kabinet het langverwachte openingsplan van de samenleving voor, met einde van de avondklok en heropening van terrassen. Er zijn echter nog heel wat onzekerheden.

Het kabinet maakt een aantal belangrijke voorspellingen. Begin juli is iedere volwassene die dat wil ingeënt en in de zomer zijn er dan minder besmettingen.

Maar er blijft onzekerheid. Een onzekere factor is de levering van het aantal vaccins. Er zijn ook nog de vaccinatiepauzes als gevolg van bepaalde bijwerkingen en complicaties.

Dit zijn de vijf stappen om te evolueren naar een open samenleving:

  • 28 april: Dit is fase zeer ernstig. De avondklok verdwijnt en de terrassen mogen terug open. Je mag thuis twee in plaats van één gast ontvangen.
  • 11 mei: Publiek mag aanwezig zijn bij sportwedstrijden, zij het met een toegangstest.
  • 26 mei: Restaurants open onder voorwaarden.
  • 16 juni: Niveau zorgelijk met organisatie van evenementen onder voorwaarden.
  • 7 juli: Dan hebben bijna alle volwassenen een prik gehad. De meeste versoepelingen worden dan verruimd en in augustus mogen de basismaatregelen misschien losgelaten worden.

Peter Munters, ambtenaar van het ministerie van VWS, licht toe dat dit plan niet zeker is. “Het is niet zeker. Dat is het dilemma”, klinkt het. Het plan is volgens hem gemaakt met de beste kennis die ze hebben.

De versoepelingen moeten nog aan het OMT voorgelegd worden. De experts lieten eerder al weten dat dit pas kan na de piek van de derde golf. Die is voorzien rond 28 april.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder