Nieuwste
Kinderen met beperking door lockdown nog eenzamer
Kinderen met een beperking hebben het door de lockdown nog moeilijker. Uit onderzoek van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind blijkt dat 72 procent van de gehandicapte kinderen eenzamer is. De studie vond plaats onder 161 families met minstens een gehandicapt kind.
Niet alleen de kinderen lijden aan meer fysieke en mentale klanten, naast het sociaal isolement vanwege de lockdown. 75 procent van de ouders of verzorgers voelt zich niet genoeg gesteund door de overheid.
Jongeren met een beperking zitten zo al een beetje in een sociaal isolement. Maar door de lockdown is dat nog erger geworden. Uit de studie blijkt dat kinderen met een handicap met vriendjes in hun omgeving veel minder kunnen afspreken in tijden van corona. 47 procent van onderzochte kinderen heeft helemaal geen vriendjes in de buurt. Omdat ze niet in de omgeving naar school gaan, hebben ze ook geen vriendjes om mee af te spreken.
Andere kinderen zien elkaar op speelplaatsen buiten, maar dat is voor kinderen met een beperking zelden mogelijk. De speelplaatsen in de buurt zijn doorgaans niet voldoende uitgerust voor hen. Zo zijn de paden onbegaanbaar, de speeltoestellen zijn niet geschikt of ze komen simpelweg niet voorbij het toegangshek.
Weinig opties om te sporten
De kleintjes mogen binnen de huidige maatregelen buiten sporten. Voor gehandicapte kinderen is dat vaak moeilijk. Zij hebben immers begeleiding van volwassenen nodig. En het aantal volwassenen op sportclubs is nu beperkt tot een minimum.
Uit het onderzoek blijkt dat 58 procent van de kinderen die normaal wel aan sport doen, dat nu minder doen vanwege de lockdown. En nog eens 36 procent blijft helemaal verstoken van sport als gevolg van hun beperking en beperkte hulpmiddelen.
Nu je hier toch bent, lees dan dit artikel over een jongen met Down die zijn ouders helpt om voor zijn gehandicapte broertjes te zorgen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.