Nieuwste
Horeca, bedrijven en scholen mogen vaccinatiebewijs eisen
In een advies aan het ministerie van volksgezondheid zet de Gezondheidsraad het licht op groen voor vaccinatiebewijzen. Private partijen mogen dus een vaccinatiebewijs eisen aan mensen om toegang te krijgen tot diensten.
De Gezondheidsraad licht toe dat het kabinet momenteel nog niet van plan is om het vaccineren te verplichten. “Het is echter mogelijk dat instellingen en bedrijven wel vaccinatiebewijzen willen gaan inzetten om de toegang tot bedrijven of instellingen te reguleren”, vervolgt de raad.
Het adviesorgaan benadrukt wel dat dit niet mag leiden tot discriminatie. Daarover schrijft de Gezondheidsraad: “Op grond van de wet kunnen private partijen in principe vragen om een vaccinatiebewijs bij de toegang tot diensten of voorzieningen. Maar een dergelijke maatregel mag niet leiden tot verboden discriminatie of ongelijke behandeling en moet de privacyregels respecteren.”
Belangenafweging
Er moet dus altijd een belangenafweging gebeuren. De instellingen moeten aantonen dat het vaccinatiebewijs een gerechtvaardigd doel dient, noodzakelijk is om dat doel te bewerkstelligen en dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Ook moeten ze aantonen dat er geen minder ingrijpende manier is om dat doel te bereiken.
De Gezondheidsraad creëerde een kader voor het vragen van de vaccinatiebewijzen. De overheid moet dan toezien op de gerechtvaardigde inzet van de bewijzen.
Minister de Jonge is vooralsnog niet van plan om het vaccineren verplicht te maken. Hij had advies gevraagd van de Gezondheidsraad.
Ondertussen is er onderzoek dat aantoont dat kinderen de nieuwe Britse variant sneller verspreiden dan de gewone coronavariant.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.