Nieuwste
Net binnen: Ic-artsen pleiten voor versoepeling coronamaatregelen
Maar dan moeten we aanvaarden dat er meer mensen gaan overlijden.
Vier ic-artsen van onder andere het Radboudumc breken een lans voor een versoepeling van de coronamaatregelen. Ze vinden dat de gunstige effecten van de maatregelen niet opwegen tegen de gezondheidswinst van de ziekenhuizen.
De ic-artsen doen de uitspraken in NRC. Ze sturen aan op minder strenge coronamaatregelen, maar dan moeten we wel aanvaarden dat er meer mensen sterven als gevolg van corona. De ic-artsen, die dag in dag uit met coronapatiënten werken, vinden dat de maatregelen een te hoge tol eisen.
Ze wijzen erop dat veel ondernemers door de lange sluiting van winkels, kapsalons, restaurants en cafés de crisis niet zullen overleven. Ook hebben heel wat leerlingen een flinke leerachterstand opgelopen.
Verder vrezen de ic-artsen dat de kloof tussen arm en rijk groter zal worden. Meer mensen zullen in de armoede belanden.
Waarschuwing
Maar de ic-artsen beklemtonen wel de ernst van corona. Daarover verklaren ze: “Volledig herstel is vaak niet haalbaar doordat veel van onze coronapatiënten ernstige comorbiditeit, zoals overgewicht, hoge bloeddruk en/of suikerziekte.” Dit zijn volgens de artsen allemaal risicofactoren voor een zwaarder verloop van een infectie met het coronavirus. “De helft van al onze voormalige ic-patiënten heeft belangrijke restklachten na de opname”, klinkt het.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.