-

Algemeen

Roxeanne Hazes: ‘Mijn moeder heeft….’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Roxeanne Hazes verbreekt het stilzwijgen: “Ik wil geen emotionele druk meer”

Binnen de bekende familie Hazes is het opnieuw onrustig. Zangeres Roxeanne Hazes zou in besloten kring openhartig hebben verteld over een pijnlijke situatie met haar moeder Rachel Hazes. Volgens meerdere bronnen zou er sprake zijn van aanhoudende spanningen en druk tussen moeder en dochter, waarbij de band de afgelopen maanden verder is verslechterd.

Hoewel Roxeanne zich doorgaans terughoudend opstelt in de media wanneer het over haar familie gaat, lijkt de maat nu vol. Ze zou zich willen losmaken van oude patronen en zich volledig willen richten op haar eigen gezin, gezondheid en carrière. Maar dat blijkt geen eenvoudige opgave.


Toenemende druk: een familieband onder hoogspanning

De Hazes-familie heeft al jarenlang te maken met interne conflicten, juridische procedures en een publieke belangstelling die nauwelijks afneemt. Vooral na het 0verlijden van André Hazes senior verschoof de dynamiek binnen het gezin. De verdeling van de erfenis leidde tot scheuren in de familiebanden, waarvan de gevolgen tot op de dag van vandaag merkbaar zijn.

Volgens bronnen in de nabije omgeving van Roxeanne zou er de laatste maanden opnieuw intensief contact zijn gezocht door Rachel, waarbij het onderwerp financiële steun regelmatig terugkwam. Roxeanne zou echter niet zijn ingegaan op de verzoeken. Haar keuze leidde tot teleurstelling bij haar moeder, en volgens ingewijden ook tot emotioneel beladen reacties.


“Als jij me niet helpt, weet ik niet of ik nog verder wil”

Volgens mensen dichtbij Roxeanne zou Rachel tijdens een van die gesprekken emotionele druk hebben uitgeoefend. Er werd gesuggereerd dat Rachel zich zeer wanhopig toonde en uitspraken deed die bij haar dochter diepe indruk achterlieten. Woorden als “als jij me niet helpt, hoeft het voor mij niet meer” zouden gevallen zijn.

Voor Roxeanne, die de afgelopen jaren hard heeft gewerkt aan haar mentale herstel en stabiliteit, voelde deze benadering als een grensoverschrijding. “Ik heb genoeg geleden,” zou ze in vertrouwen hebben gezegd. “Ik laat me niet langer onder druk zetten.”

Hoewel Rachel’s intenties volgens sommigen voortkomen uit emotionele nood, ervaren anderen het gedrag als herhalend en problematisch. Er wordt gesproken over een patroon waarin emoties worden ingezet als pressiemiddel, iets dat voor Roxeanne te zwaar is geworden.


Geen contact, geen confrontatie

De zangeres zou al langer proberen om afstand te houden van haar moeder, niet alleen omwille van het verleden, maar ook om zichzelf te beschermen tegen oude pijn. De laatste maanden kwam er via tussenpersonen en familieleden toch opnieuw druk op de relatie te staan. Rachel zou meerdere malen geprobeerd hebben om Roxeanne te benaderen, zowel direct als via anderen.

Volgens een familievriend is het gedrag van Rachel wisselend: “Het ene moment belt ze met smekende woorden, het andere moment is ze boos en verwijtend.” Ook wordt er gezegd dat zij binnen haar eigen omgeving steun zoekt, maar dat de situatie complex blijft. “Iedereen ziet dat Rachel worstelt, maar ook dat Roxeanne haar grenzen moet bewaken.”


Roxeanne trekt een duidelijke lijn

Wat Roxeanne betreft is het duidelijk: ze wil niet langer meegaan in destructieve patronen. Ze zou zich vastberaden tonen en de regie over haar leven terugnemen. “Ik heb geleerd dat ik mezelf op de eerste plaats mag zetten,” vertelt ze naar verluidt. Dat betekent ook: geen financiële afhankelijkheid of emotionele manipulatie meer.

Roxeanne heeft de afgelopen jaren bewust gekozen voor een leven buiten de familie-spotlight. Ze richt zich op haar partner, hun kind, haar muziek en vooral haar innerlijke rust. Dat ze nu weer geconfronteerd wordt met familiedruk, lijkt haar alleen maar te sterken in haar besluit om afstand te houden.


Reacties vanuit het publiek: verdeeld, maar bezorgd

De nieuwe ontwikkelingen rond de Hazes-familie leiden vanzelfsprekend tot veel reacties op sociale media. Waar sommigen Roxeanne prijzen om haar standvastigheid en grenzen, zijn er ook mensen die begrip tonen voor Rachel. “Het is moeilijk om ouder en kind zo te zien botsen,” klinkt het. Anderen vinden dat er vooral met zachtheid en empathie naar beide kanten gekeken moet worden.

Deskundigen benadrukken echter dat het dreigen met zelfdestructief gedrag als pressiemiddel een zorgwekkend signaal is. “Wanneer iemand zich onder druk gezet voelt door zulke uitspraken, is dat ernstig,” zegt een familietherapeut. “Het is belangrijk dat alle betrokkenen professionele hulp inschakelen om patronen te doorbreken.”


Patronen doorbreken: een weg naar genezing

De familie Hazes is al jaren het onderwerp van publieke discussie. Wat ooit begon als een bewondering voor de muziek van André Hazes, groeide uit tot een eindeloos feuilleton over erfenissen, loyaliteit en verwijdering. Maar achter die publieke aandacht schuilt een verhaal dat velen herkennen: de worsteling tussen loyaliteit en zelfbescherming.

Roxeanne lijkt nu te kiezen voor een andere koers. Ze spreekt niet met haat of rancune, maar met duidelijkheid. Ze stelt geen eisen aan haar moeder, maar geeft wél aan wat voor haar niet langer werkt. “Ik wil geen drama meer in mijn leven,” zou ze gezegd hebben. “Ik kies voor rust, voor mijn gezin, en voor mijn eigen welzijn.”


Hoe nu verder?

Of Rachel Hazes professionele hulp zal zoeken of zich verder terugtrekt, is voorlopig niet bekend. Wel lijkt het erop dat de afstand tussen moeder en dochter voorlopig blijft bestaan. Voor Roxeanne is het hoofdstuk misschien nog niet afgesloten, maar de toon is veranderd: niet langer vragend, maar begrenzend.

Ze stelt zich kwetsbaar én krachtig op. Een moeilijke combinatie, maar in haar geval noodzakelijk.


Samenvattend: een pijnlijk familieconflict met open zenuwen

  • Roxeanne Hazes ervaart emotionele druk vanuit haar moeder Rachel, met wie ze al langer een gespannen relatie heeft.

  • Er zou sprake zijn van een gesprek waarin Rachel zich wanhopig uitliet nadat Roxeanne geen financiële hulp wilde geven.

  • Roxeanne houdt voet bij stuk en kiest bewust voor afstand, grenzen en rust.

  • De situatie roept verdeeldheid op bij het publiek, maar deskundigen waarschuwen voor de impact van emotionele manipulatie.

  • Zowel Rachel als Roxeanne zouden baat hebben bij professionele begeleiding om uit het jarenlange spanningsveld te stappen.


Een zoektocht naar balans in een beroemde familie

De Hazes-familie blijft onlosmakelijk verbonden met emoties, loyaliteit en verlies. Maar juist omdat het hier gaat om bekende mensen, is het belangrijk om met respect en nuance naar hun verhaal te kijken. Achter de headlines schuilt een dochter die zichzelf probeert te beschermen, en een moeder die misschien de weg kwijt is.

Wat ze delen is een verleden. Wat ze nu zoeken, is ieder hun eigen toekomst.

Algemeen

Groot schandaal over André Rieu op komst: ‘Het is echt wachten’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dirigent Jaap van Zweden onder vuur: beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag roepen vragen op

De wereld van klassieke muziek wordt opgeschud door serieuze aantijgingen richting topdirigent Jaap van Zweden. Meerdere musici die met hem samenwerkten, hebben verklaard dat Van Zweden zich schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. De beschuldigingen betreffen onder andere verbaal intimiderend gedrag en een gespannen werksfeer.

Volgens een aantal musici zou Van Zweden zich jarenlang hebben laten gelden op een manier die door sommigen als intimiderend werd ervaren. “Hij schreeuwt naar je alsof je een kind van vier bent,” zegt een betrokkene. “Veel mensen zijn bang om iets verkeerd te doen.”

Grote carrière, grote druk

Jaap van Zweden geldt internationaal als een van de meest succesvolle Nederlandse dirigenten ooit. Hij leidde toporkesten als het New York Philharmonic en was recentelijk nog chef-dirigent bij The Metropolitan Opera in New York. Zijn uitzonderlijke staat van dienst en internationale reputatie maken de situatie des te gevoeliger.

Entertainmentjournalist Jordi Versteegden en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds spraken in de podcast Strikt Privé over de kwestie. “Als je zo’n hoge boom bent, vang je veel wind,” zegt Santegoeds. “Het is onvoorstelbaar wat hij bereikt heeft, en ook opvallend hoe weinig aandacht dat in Nederland soms krijgt.”

Toch merkt hij op dat groot succes ook zijn keerzijde heeft. “Dan is er altijd wel iemand die zich niet gehoord voelt of zich gekwetst voelt door de manier van werken. Zeker als de lat hoog ligt en de druk intens is.”

Documentaire als katalysator

De beschuldigingen zijn naar buiten gekomen in het kader van een documentaire van het programma Pointer, waarin enkele musici hun ervaringen delen. Hoewel Van Zweden vooralsnog niet publiekelijk heeft gereageerd op de aantijgingen, wordt verwacht dat hij zijn kant van het verhaal binnenkort zal toelichten.

Volgens de makers van de documentaire gaat het om een structureel patroon, waarin harde werkcultuur en persoonlijke omgangsstijl door elkaar lopen. In hoeverre de gedragingen van Van Zweden als grensoverschrijdend kunnen worden gekwalificeerd, is onderwerp van discussie.

De balans tussen prestatie en gedrag

De discussie raakt een bredere maatschappelijke ontwikkeling: hoe gaan we om met hoge druk en machtsverhoudingen binnen prestatiegerichte omgevingen zoals de kunstwereld, media of sport?

“Het is niet de padvinderij,” zegt Santegoeds daarover. “Waar intensieve prestaties worden gevraagd, worden ook scherpe woorden gewisseld. Vroeger werd dat als normaal beschouwd, nu wordt er anders naar gekeken. Tijden veranderen.”

Hij voegt toe: “Als je daarna met elkaar een glas wijn kunt drinken en het achter je laat, zou het goed moeten zijn. Maar als mensen structureel schade ervaren, moet dat uiteraard serieus genomen worden.”

André Rieu

Wordt André Rieu ook genoemd?

Tijdens het gesprek komt ook de naam van violist en orkestleider André Rieu kort voorbij. Tot op heden zijn er geen beschuldigingen richting hem geuit, en zijn naam werd slechts hypothetisch genoemd. “Zou het kunnen? Je weet het gewoon niet meer tegenwoordig,” zegt Versteegden. De opmerking dient vooral als voorbeeld van hoe breed het maatschappelijke debat inmiddels reikt.

De opmerking is niet bedoeld als aantijging, maar toont aan dat in de huidige tijd steeds vaker gekeken wordt naar machtsstructuren in publieke functies, ook als er geen concrete aanleiding is.

Zelfreflectie

Aan het einde van het gesprek wordt ook kort stilgestaan bij het eigen werkklimaat binnen de media. “Ben je zelf bang dat er ooit verhalen naar buiten komen?” vraagt Jordi aan Evert.

“Niet echt,” antwoordt hij. “Maar het is ook bij ons geen wereld van thee en koekjes. We werken onder hoge druk en er wordt veel gevraagd. Vroeger hoorde daar soms een scherpe toon bij. Nu liggen de gevoeligheden anders.”

Santegoeds sluit af met een veelzeggend citaat: “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.” Toch benadrukt hij ook dat we alert moeten blijven op situaties waarin grenzen overschreden worden. “Grootheid of niet, iedereen verdient een veilige werkomgeving.”

Hoe nu verder?

Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor Jaap van Zweden. De betrokken omroepen hebben nog geen officiële reactie gegeven op de documentaire of de verklaringen van de musici. Van Zweden zelf heeft nog niet publiekelijk gereageerd. Of dat snel verandert, zal afhangen van de verdere berichtgeving en de maatschappelijke druk.

Wat wel duidelijk is: dit verhaal past in een bredere trend waarin ongewenst gedrag, ook binnen prestigieuze werkomgevingen, steeds minder onbesproken blijft.

André Rieu

Lees verder