Algemeen
Oud finalist trekt beerput open over drugs en manipulatie: ´Is meer The Voice of Cocaïne´

Wat ooit begon als een succesvol talentenprogramma, blijkt nu steeds meer een broeinest van misstanden te zijn. The Voice of Holland, jarenlang paradepaardje van RTL 4, ligt al geruime tijd onder vuur. Maar nu durft een oud-finalist, Jasper Wever, eindelijk openlijk te spreken over wat zich werkelijk achter de schermen afspeelde. En dat beeld is allesbehalve rooskleurig.
Cocaïne tijdens opnames
In een interview met Dagblad van het Noorden vertelt Jasper hoe hij tijdens de opnames getuige was van drugsgebruik. “Er was drank en drugs genoeg,” zegt hij. Zelf bleef hij er vanaf, maar de verleidingen lagen overal op de loer. “Een artiest bood me cocaïne aan bij de nooduitgang, mijn vaste rookplekje.” Dat dit gebeurde op de werkvloer, terwijl de camera’s draaiden, maakt het des te schokkender. Het was geen geheim feestje, maar een open geheim.
Seksuele intimidatie blijft onbestraft
Alsof de verhalen over drugs niet al ernstig genoeg zijn, kaart Jasper ook seksuele intimidatie aan. Hij was er zelf getuige van toen een pianist tegen een vrouwelijke finalist zei: “Gooi die tiet er eens uit.” Niemand greep in. Het slachtoffer moest zichzelf staande houden in een omgeving die haar duidelijk niet beschermde. Een plek die veilig zou moeten zijn voor jong talent, bleek allesbehalve dat.
Manipulatie vóór de show begint
De manipulatie begon volgens Jasper al bij de preselecties. Tijdens de blind auditions kreeg hij een suggestie aangereikt van de productie: “Ik noemde Anouk, omdat ik haar eerlijkheid waardeerde. Toen werd er gezegd: ‘Nou Jasper, misschien is Jan ook wel leuk.’” Die opmerking bleek meer dan een suggestie. Hij voelde zich gestuurd en koos uiteindelijk Jan Smit “omdat ik het spelletje meespeelde.” Het toont aan dat authenticiteit soms ondergeschikt is aan het creëren van ‘mooie televisie’.
Onder druk ondanks stemproblemen
Naast de mentale belasting kreeg Jasper ook fysiek te kampen met problemen. Hij ontwikkelde ernstige stemproblemen en dacht eraan om te stoppen. Toch kreeg hij vanuit de productie geen ruimte voor rust of herstel. “Je hebt een contract ondertekend, je moet gewoon door,” kreeg hij te horen. Het toont de harde realiteit van het commerciële belang dat boven het welzijn van deelnemers wordt gesteld.
Online bedreigingen en psychische druk
De deelname aan The Voice betekende voor Jasper niet alleen een fysieke uitputtingsslag, maar ook een psychische. Hij kreeg online doodsbedreigingen en voelde zich mentaal steeds verder afglijden. De steun die hij nodig had, bleef uit. In plaats daarvan moest hij doorgaan, alsof er niets aan de hand was. Het contrast tussen wat kijkers zien en wat er daadwerkelijk gebeurt, kan nauwelijks groter zijn.
Geen backstageverhaaltje voor bij de borrel
Wat Jasper deelt, is geen gerucht of roddel. Het is een rauw verslag van hoe jonge artiesten in een systeem terechtkomen dat hen eerder uitbuit dan ondersteunt. Zijn verhaal geeft een stem aan velen die zich misschien nog niet durven uitspreken. Het werpt een onthutsend licht op een programma dat jarenlang werd gezien als hét podium voor zangtalent.
De roep om verandering
Jaspers verhaal is niet uniek, maar het is wel dapper dat hij het vertelt. In een wereld waar imago vaak belangrijker is dan integriteit, toont hij moed. Het is een oproep aan de entertainmentindustrie om verantwoordelijkheid te nemen, en aan kijkers om kritischer te zijn over wat er écht achter het scherm gebeurt.

Algemeen
Vertrokken B&B Vol Liefde-Rinus doet pijnlijke onthulling over Ingrid en bevestigt wat kijkers al dachten

Rinus over vertrek bij Ingrid in B&B Vol Liefde: “Het voelde meer als klussen dan als daten”
Rinus reisde met hoge verwachtingen naar Griekenland om bij Ingrid zijn kans op de liefde te wagen. Maar in plaats van romantische momenten, stonden vooral klusprojecten op het programma. Na zijn vertrek sprak hij er al openhartig over, maar nu deelt hij nieuwe details over zijn tijd bij Ingrid.
Van romantische plannen naar klusprojecten
Volgens Rinus begon zijn verblijf veelbelovend, maar al snel draaide het meer om verf, gereedschap en tuinhandschoenen dan om gesprekken bij zonsondergang. “Echt serieuze gesprekken en uitstapjes heb ik gemist,” vertelt hij aan RTL Boulevard. “Zelfs een gepland bezoekje aan het kasteel ging niet door, want er moesten eerst nog klusjes worden gedaan.”
Hij had gehoopt op quality time samen, maar kreeg vooral het gevoel dat hij als een soort extra hulp werd ingezet. “Het heet B&B Vol Liefde en niet B&B Voor Klussen,” zei hij bij zijn afscheid tegen Ingrid.
Ingrid’s prioriteiten volgens Rinus
Rinus denkt dat Ingrid simpelweg andere prioriteiten had. “Het leek wel alsof klussen voor haar het belangrijkste in het leven is. Klussen, klussen, klussen – in plaats van samen iets leuks ondernemen.”
Hoewel hij zichzelf omschrijft als een “stukje romanticus”, merkte hij dat er weinig ruimte was voor die kant van hem. “Ik miste kleine momenten van affectie en toegankelijkheid. Er was geen sprankje romantiek, en dat voelde ik vanaf het begin.”
Een muur om haar heen
Volgens Rinus heeft Ingrid zelf toegegeven dat het voor anderen moeilijk is om tot haar door te dringen. “Ze zei dat ze een muur om zich heen heeft gebouwd, en dat heeft natuurlijk te maken met haar verleden. Ik denk dat het daardoor lastig is om echt een connectie met haar te maken.”
Ondanks zijn teleurstelling kijkt hij zonder wrok terug. “Ik gun haar oprecht het beste, en ook de deelnemers die na mij kwamen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of ze op deze manier ooit een match gaat vinden.”
Geen liefdesvonk
Voor Rinus stond zijn besluit om te vertrekken al even vast, al vond hij het geen gemakkelijke stap. “Ik kwam voor de liefde, maar kreeg het gevoel dat die zoektocht niet wederzijds was. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk zijn naar jezelf én naar de ander.”
Nieuw hoofdstuk
Nu Rinus terug is in Nederland, laat hij het avontuur achter zich. Toch kijkt hij met gemengde gevoelens terug op zijn tijd in Griekenland. “Het was een ervaring die ik niet had willen missen, maar ik had gehoopt op meer gedeelde momenten, zonder dat er altijd een hamer of verfkwast aan te pas kwam.”