-

Algemeen

Dit zegt het buitenland over optreden Claude: ‘Wat is dit nou weer?’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Claude weet Europa te betoveren met zijn aanstekelijke nummer C’est La Vie. De 21-jarige zanger vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het Eurovisie Songfestival en lijkt tijdens de halve finale in het Zwitserse Basel niet alleen het Nederlandse publiek, maar ook internationale commentatoren en media voor zich te hebben gewonnen. Zijn frisse uitstraling, zelfverzekerde optreden en het catchy refrein maken hem volgens velen tot een serieuze kanshebber in de grote finale.

België is onder de indruk: “Proper naar die finale”

Een van de opvallendste lofuitingen kwam van onze zuiderburen. De Vlaamse Songfestival-commentator Peter Van de Veire was duidelijk gecharmeerd van Claude’s optreden. “Heel netjes. Heel goed gedaan, Nederland. Proper door naar die finale, dat voel je nu al,” klonk het enthousiast. Daarmee sprak hij niet alleen zijn eigen bewondering uit, maar vatte hij ook de algemene stemming onder Belgische kijkers samen. Volgens Van de Veire viel Claude positief op tussen de andere acts en straalde hij iets uit wat niet te faken valt: natuurlijke charme en vakmanschap.

Dat compliment is niet zomaar. Van de Veire staat al jaren bekend als een kritisch volger van het Songfestival, die alleen lof uitspreekt als daar écht aanleiding toe is. Zijn positieve woorden onderstrepen hoe professioneel en overtuigend Claude zich presenteerde — iets wat bij een evenement als het Songfestival essentieel is.

Britse commentatoren: “Dit is écht catchy”

Ook aan de overkant van het Kanaal klonken lovende geluiden. De BBC-commentatoren Rylan Clark-Neal en Scott Mills noemden C’est La Vie “echt heel catchy” en voorspelden dat het lied het uitstekend zou doen bij de internationale vakjury’s. “Als dit doorgaat – en daar twijfel ik niet aan – dan gaat dit nummer het héél goed doen bij de jury,” aldus Clark-Neal tijdens de live-uitzending.

Zijn collega Scott Mills beaamde dat, en prees met name het aanstekelijke refrein en de relaxte podiumpresence van Claude. “Hij staat er zó natuurlijk. Het lijkt alsof hij al jaren meedraait op dit podium.” De Britse pers, die doorgaans niet snel te spreken is over buitenlandse inzendingen, roemde Claudes performance zelfs als “verfrissend normaal in een zee van over-the-top acts.”

Internationale media zetten Claude in hun top 10

De lof bleef niet beperkt tot televisieverslaggevers. Ook buitenlandse fansites, blogs en Eurovisie-specialisten merkten Claude op. In meerdere voorspellingen voor de finale duikt C’est La Vie op in de top 10. Sommige analisten spreken zelfs over een mogelijke “underdog-winst” als de juryleden Claudes muzikaliteit op waarde weten te schatten.

Het internationale enthousiasme vertaalt zich bovendien naar social media, waar talloze video’s circuleren van mensen die meezingen, dansen of zelfs hun eigen choreografieën delen op Claudes nummer. Reacties als “This is such a vibe!”, “Netherlands came to SLAY!” en “Instant mood booster” vullen het online landschap. De combinatie van eenvoud, charme en herkenbaarheid lijkt de juiste snaar te raken.

Bewondering en verbazing: “Hoofdschuddend goed”

Wie denkt dat “hoofdschudden” altijd iets negatiefs betekent, heeft Claude’s impact nog niet gevoeld. In dit geval is het hoofdschudden er één van verwondering, bewondering en ontzag. De manier waarop Claude het publiek moeiteloos meekreeg – zonder grootse visuals, vuurwerk of theatrale opsmuk – maakte indruk.

Zijn uitstraling is tegelijk ingetogen en zelfverzekerd. Waar veel artiesten proberen te imponeren met grootsheid, lijkt Claude juist te winnen door zijn eenvoud. Zijn optreden laat zien dat je niet hoeft te schreeuwen om gehoord te worden. Een glimlach, een pakkend refrein en een oprechte uitstraling blijken minstens zo effectief.

De weg naar de finale

Met zijn succesvolle optreden in de halve finale ligt de weg naar de finale wijd open. Volgens de bookmakers heeft Claude een grote kans om niet alleen door te gaan, maar ook een hoge eindnotering te behalen. Hoewel hij in eerste instantie voorzichtig werd genoemd als outsider, lijkt hij inmiddels een serieuze concurrent voor de traditionele favorieten zoals Zweden, Italië en Frankrijk.

De Nederlandse inzending wordt dit jaar dus niet zomaar over het hoofd gezien. Sterker nog: C’est La Vie staat in toenemende mate op de radar van professionals én fans. De charme van het lied zit hem in de eenvoud, het universele thema en de oprechte emotie waarmee het gebracht wordt.

Claude’s persoonlijke groei

Dat maakt het des te indrukwekkender dat Claude nog maar 21 is. Zijn optreden straalt een volwassenheid uit die je niet vaak ziet op het Songfestivalpodium. Zeker gezien de kritiek die hij eerder kreeg tijdens de repetities – waarin hem werd verweten vals te zingen – is zijn comeback des te krachtiger. Claude besloot na die kritiek zelfs zijn Instagram-account te deactiveren om zich te kunnen focussen op zijn muziek. Een moedige keuze, die hem duidelijk goed heeft gedaan.

Zijn herwonnen zelfvertrouwen straalt nu van het podium. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Waar eerder vraagtekens werden gezet bij zijn keuze als Nederlandse inzending, zijn die inmiddels verdwenen. Claude heeft zijn plek op het Europese podium dubbel en dwars verdiend.

Nederland weer op de kaart

Het Eurovisie Songfestival is niet alleen een wedstrijd tussen liedjes, maar ook tussen verhalen. En Claude’s verhaal – van bescheiden zanger tot internationale publiekslieveling – is er een die raakt. Nederland, dat na de winst van Duncan Laurence in 2019 weer even in de schaduw stond, lijkt met Claude opnieuw relevant op het grootste muziekpodium van Europa.

Of hij uiteindelijk in de top vijf eindigt of niet, doet er misschien minder toe dan de impact die hij nu al heeft gemaakt. Claude laat zien dat authenticiteit nog steeds werkt. Dat je met een glimlach, een goed nummer en oprechte energie harten kunt winnen. In een wereld vol glitter en spektakel is hij misschien wel precies het soort artiest waar Europa behoefte aan heeft.

Op naar de finale – en verder?

Wat de uitkomst ook wordt: Claude heeft zich inmiddels op de kaart gezet als artiest met internationale potentie. Zijn optreden bij het Songfestival opent niet alleen deuren voor Nederland, maar ook voor zijn eigen carrière. Artiesten als Måneskin en Duncan Laurence bewezen eerder dat het Songfestival een springplank kan zijn naar wereldwijde erkenning. Claude lijkt klaar om in die voetsporen te treden.

Van twijfels naar triomf: de jonge zanger heeft Europa wakker geschud. En dat met niets meer dan een glimlach, een stem en een boodschap die blijft hangen. C’est La Vie, inderdaad — maar dan wel op z’n best.


Wat vond jij van Claude’s optreden tijdens het Songfestival? Laat het ons weten in de reacties!

Algemeen

ZIEN: De nieuwe villa van Yolanthe en dít betaalde ze ervoor

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Yolanthe Cabau verbouwt miljoenenvilla in Los Angeles: “Mijn eigen droomplek creëren”

Yolanthe Cabau geeft in haar nieuwe Netflix-serie een exclusief kijkje in haar leven aan de andere kant van de oceaan. Centraal staat een indrukwekkende villa in het chique Bel Air, die ze eigenhandig laat omtoveren tot haar droomhuis. Een persoonlijk project dat niet zonder uitdagingen verloopt — maar wel bol staat van ambitie, stijl en doorzettingsvermogen.

Verliefd bij de eerste bezichtiging

In de openingsaflevering is te zien hoe Yolanthe een woning bezoekt in de heuvels van Los Angeles. Zodra ze de oprit oprijdt en het uitzicht ziet, is ze verkocht. “Het voelde meteen goed,” vertelt ze. Ondanks de nodige renovaties die nog moeten gebeuren, twijfelt ze niet: dit wordt haar nieuwe thuis.

De villa beschikt over vier ruime slaapkamers, vier badkamers en een privézwembad met uitzicht op zowel Westside als Downtown LA. Op de website van de makelaar staat vermeld dat het optrekje is verkocht voor een bedrag van ruim 5,2 miljoen dollar. Wat ze exact betaald heeft, laat Yolanthe zelf in het midden.

Verbouwen in Hollywood-stijl

De verbouwing verloopt bepaald niet vlekkeloos. In haar serie is te zien hoe de werkzaamheden flink uitlopen. Er zijn momenten van stress, twijfel en financiële tegenvallers, maar Yolanthe blijft positief. “Ik wil een plek creëren waar mijn zoon en ik écht tot rust kunnen komen,” legt ze uit. “Iets dat bij mij past en dat ik met trots mijn thuis kan noemen.”

Naast stijl en comfort speelt ook veiligheid een rol in haar keuzes. De villa wordt voorzien van de nieuwste technologie, duurzame materialen en een inrichting die zowel luxe als warmte uitstraalt.

Vragen over de financiering

Op sociale media en in de media doemt één vraag regelmatig op: hoe financiert Yolanthe zo’n project? Officieel heeft ze nooit uitspraken gedaan over bedragen, maar volgens documenten zou de woning ruim 5,2 miljoen dollar hebben gekost — nog los van de verbouwingskosten.

Sommige bronnen verwijzen naar de scheiding van voetballer Wesley Sneijder, met wie Yolanthe jarenlang een koppel vormde. Geruchten doen de ronde dat zij bij het beëindigen van hun huwelijk zo’n 19 miljoen euro zou hebben meegekregen. Zelf heeft Yolanthe dat altijd ontkend.

In de podcast De Communicado’s analyseert mediadeskundige Victor Vlam haar woorden. “Yolanthe zegt letterlijk: ‘Ik heb nooit geld gekregen van Wesley (niks, nul) en heb daar ook nooit om gevraagd.’ En dat klopt in haar beleving waarschijnlijk ook.”

Gedeeld vermogen

Volgens Vlam zit de nuance in de manier waarop je het bekijkt. “Bij een scheiding verdeel je het gezamenlijke vermogen. Het is dus niet per se zijn geld dat ze krijgt, maar hún geld dat wordt gesplitst.” Dat maakt Yolanthe’s uitspraak technisch correct: ze ontving geen persoonlijke gift van haar ex-man, maar een deel van hun gedeelde bezit.

Dat verschil is voor buitenstaanders soms lastig te begrijpen, maar voor iemand die jarenlang economisch samenleefde, ligt het genuanceerder. Yolanthe kiest er bewust voor om haar onafhankelijkheid te benadrukken, en daar past haar huidige mediabeeld ook bij: zelfverzekerd, ambitieus en financieel zelfstandig.

Een nieuw hoofdstuk

Voor Yolanthe markeert het verbouwen van de villa meer dan alleen een fysieke transformatie. Het is een symbolisch nieuw begin. In haar serie deelt ze niet alleen interieurkeuzes en renovatiestress, maar ook persoonlijke mijlpalen en reflecties. Ze spreekt over moederschap, carrièreambities en de zoektocht naar rust in een dynamische wereldstad.

“Het gaat me niet om het prijskaartje of het uiterlijk vertoon,” zegt ze. “Wat ik wil is een plek waar ik mezelf kan zijn, waar mijn zoon zich veilig voelt en waar ik in balans kan leven.”

Lees verder