-

Algemeen

Chantal Janzen haalt zwaar uit naar Gordon: ´Hoe krijg je het in je domme kop!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Tijdens het Eurovisie Songfestival kreeg zanger Claude te maken met flinke kritiek. Vooral een opmerking van Gordon veroorzaakte veel opschudding. In een Instagram-reactie schreef hij vlak voor het optreden van Claude: “Nou Claude, ik zou lekker genieten als ik jou was. Een overwinning zit er niet meer in.” De harde woorden zorgden voor veel verontwaardiging, ook bij presentatrice Chantal Janzen.

Verbazing over online negativiteit

Chantal Janzen sprak zich in de podcast De Mediaweek fel uit tegen de negatieve reacties. Ze noemde de houding van mensen als Gordon ronduit walgelijk. Volgens haar is het onbegrijpelijk dat iemand zulke ontmoedigende woorden uitspreekt vlak voor een belangrijk optreden. Ze vraagt zich hardop af: “Hoe haal je het in je kop om dat eronder te zetten?”

Bemoedigende woorden tijdens puntentelling

Tijdens de puntentelling van het Songfestival sprak Chantal op televisie de woorden: “Laat ze maar lullen.” Deze opmerking was bedoeld als steunbetuiging aan Claude. Ze legt uit dat ze die woorden had voorbereid, omdat ze zag hoeveel kritiek Claude al had gekregen in de weken voor het festival. Met haar boodschap wilde ze hem een hart onder de riem steken.

Onbegrip over online commentaren

Chantal begrijpt niet waarom mensen hun kritiek zo publiekelijk uiten. Ze noemt het onacceptabel dat er onder posts van Claude werd gezegd dat hij toch niet zou winnen. Volgens haar is dit niet alleen respectloos, maar ook demotiverend voor iemand die op zo’n belangrijk moment staat. “Die jongen moet nog optreden, en dan lees je zoiets. Dat kun je toch niet maken?” stelt ze.

Gordon wordt impliciet genoemd

Hoewel Chantal de naam van Gordon niet expliciet uitspreekt, refereert ze wel duidelijk aan zijn uitspraak. Aangezien die opmerking breed werd gedeeld, is voor iedereen duidelijk over wie ze het heeft. De indirecte kritiek richting Gordon laat weinig aan de verbeelding over.

Claude verdient respect

Chantal vindt dat Claude respect verdient voor de manier waarop hij met de situatie is omgegaan. In een interview met RTL Boulevard gaf hij aan dat hij baalde van de kritiek, maar dat hij besloot door te zetten. Volgens Chantal getuigt dat van volwassenheid en veerkracht. “Dat vond ik echt klasse,” aldus de presentatrice.

Waardering voor Claudes houding

Ze prijst vooral de eerlijkheid van Claude in het interview. In plaats van zich achter excuses te verschuilen, benoemde hij gewoon wat er misging. Dat is volgens Chantal precies hoe je op een waardige manier met tegenslagen omgaat. Ze noemt het bewonderenswaardig dat hij de kritiek niet liet overheersen.

Positieve boodschap

Met haar woorden probeert Chantal niet alleen Claude te steunen, maar ook een bredere boodschap uit te dragen. Ze pleit voor meer positiviteit en respect, zeker richting jonge artiesten die onder grote druk staan. Volgens haar is het belangrijk om in zulke momenten aanmoediging te bieden in plaats van af te breken.

Algemeen

Groot schandaal over André Rieu op komst: ‘Het is echt wachten’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dirigent Jaap van Zweden onder vuur: beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag roepen vragen op

De wereld van klassieke muziek wordt opgeschud door serieuze aantijgingen richting topdirigent Jaap van Zweden. Meerdere musici die met hem samenwerkten, hebben verklaard dat Van Zweden zich schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. De beschuldigingen betreffen onder andere verbaal intimiderend gedrag en een gespannen werksfeer.

Volgens een aantal musici zou Van Zweden zich jarenlang hebben laten gelden op een manier die door sommigen als intimiderend werd ervaren. “Hij schreeuwt naar je alsof je een kind van vier bent,” zegt een betrokkene. “Veel mensen zijn bang om iets verkeerd te doen.”

Grote carrière, grote druk

Jaap van Zweden geldt internationaal als een van de meest succesvolle Nederlandse dirigenten ooit. Hij leidde toporkesten als het New York Philharmonic en was recentelijk nog chef-dirigent bij The Metropolitan Opera in New York. Zijn uitzonderlijke staat van dienst en internationale reputatie maken de situatie des te gevoeliger.

Entertainmentjournalist Jordi Versteegden en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds spraken in de podcast Strikt Privé over de kwestie. “Als je zo’n hoge boom bent, vang je veel wind,” zegt Santegoeds. “Het is onvoorstelbaar wat hij bereikt heeft, en ook opvallend hoe weinig aandacht dat in Nederland soms krijgt.”

Toch merkt hij op dat groot succes ook zijn keerzijde heeft. “Dan is er altijd wel iemand die zich niet gehoord voelt of zich gekwetst voelt door de manier van werken. Zeker als de lat hoog ligt en de druk intens is.”

Documentaire als katalysator

De beschuldigingen zijn naar buiten gekomen in het kader van een documentaire van het programma Pointer, waarin enkele musici hun ervaringen delen. Hoewel Van Zweden vooralsnog niet publiekelijk heeft gereageerd op de aantijgingen, wordt verwacht dat hij zijn kant van het verhaal binnenkort zal toelichten.

Volgens de makers van de documentaire gaat het om een structureel patroon, waarin harde werkcultuur en persoonlijke omgangsstijl door elkaar lopen. In hoeverre de gedragingen van Van Zweden als grensoverschrijdend kunnen worden gekwalificeerd, is onderwerp van discussie.

De balans tussen prestatie en gedrag

De discussie raakt een bredere maatschappelijke ontwikkeling: hoe gaan we om met hoge druk en machtsverhoudingen binnen prestatiegerichte omgevingen zoals de kunstwereld, media of sport?

“Het is niet de padvinderij,” zegt Santegoeds daarover. “Waar intensieve prestaties worden gevraagd, worden ook scherpe woorden gewisseld. Vroeger werd dat als normaal beschouwd, nu wordt er anders naar gekeken. Tijden veranderen.”

Hij voegt toe: “Als je daarna met elkaar een glas wijn kunt drinken en het achter je laat, zou het goed moeten zijn. Maar als mensen structureel schade ervaren, moet dat uiteraard serieus genomen worden.”

André Rieu

Wordt André Rieu ook genoemd?

Tijdens het gesprek komt ook de naam van violist en orkestleider André Rieu kort voorbij. Tot op heden zijn er geen beschuldigingen richting hem geuit, en zijn naam werd slechts hypothetisch genoemd. “Zou het kunnen? Je weet het gewoon niet meer tegenwoordig,” zegt Versteegden. De opmerking dient vooral als voorbeeld van hoe breed het maatschappelijke debat inmiddels reikt.

De opmerking is niet bedoeld als aantijging, maar toont aan dat in de huidige tijd steeds vaker gekeken wordt naar machtsstructuren in publieke functies, ook als er geen concrete aanleiding is.

Zelfreflectie

Aan het einde van het gesprek wordt ook kort stilgestaan bij het eigen werkklimaat binnen de media. “Ben je zelf bang dat er ooit verhalen naar buiten komen?” vraagt Jordi aan Evert.

“Niet echt,” antwoordt hij. “Maar het is ook bij ons geen wereld van thee en koekjes. We werken onder hoge druk en er wordt veel gevraagd. Vroeger hoorde daar soms een scherpe toon bij. Nu liggen de gevoeligheden anders.”

Santegoeds sluit af met een veelzeggend citaat: “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.” Toch benadrukt hij ook dat we alert moeten blijven op situaties waarin grenzen overschreden worden. “Grootheid of niet, iedereen verdient een veilige werkomgeving.”

Hoe nu verder?

Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor Jaap van Zweden. De betrokken omroepen hebben nog geen officiële reactie gegeven op de documentaire of de verklaringen van de musici. Van Zweden zelf heeft nog niet publiekelijk gereageerd. Of dat snel verandert, zal afhangen van de verdere berichtgeving en de maatschappelijke druk.

Wat wel duidelijk is: dit verhaal past in een bredere trend waarin ongewenst gedrag, ook binnen prestigieuze werkomgevingen, steeds minder onbesproken blijft.

André Rieu

Lees verder