Algemeen
Miljoenenjacht-kijkers reageren op thuiswinnaar en wijzen allemaal op hetzelfde

Jubileum-aflevering Miljoenenjacht eindigt in domper: Lies verlaat spel met ‘slechts’ 61.000 euro
De jubileum-aflevering van Miljoenenjacht, waar wekenlang reikhalzend naar werd uitgekeken, eindigde zondagavond in een onverwachte teleurstelling. Wat een historisch moment in de Nederlandse tv-geschiedenis had kunnen worden – de uitkering van de hoofdprijs van maar liefst 10 miljoen euro – veranderde door een reeks spannende, maar uiteindelijk fatale keuzes van finaliste Lies in een pijnlijk verlies. Hoewel het spel haar kansen volop bood, liep ze uiteindelijk weg met ‘slechts’ 61.000 euro. En dat terwijl ze op meerdere momenten tonnen rijker had kunnen worden.
Grootste prijzenpot ooit
Het was niet zomaar een aflevering. Ter ere van het jubileumseizoen had de bank in deze uitzending de prijzenpot opgeschroefd tot een duizelingwekkende 10 miljoen euro. Nooit eerder in de geschiedenis van Miljoenenjacht stond er zoveel op het spel. Kijkers waren dan ook massaal afgestemd en hoopten dat dit eindelijk de avond zou worden waarop iemand de hoofdprijs zou winnen – of op z’n minst een smak geld zou meenemen.
Lies speelt een gedurfd spel
Finaliste Lies kreeg al snel het publiek op het puntje van hun stoel. Vanaf het begin maakte ze duidelijk dat ze met een duidelijke strategie aan tafel zat. De eerste biedingen sloeg ze resoluut af: 89.000 euro en later 189.000 euro legde ze moeiteloos naast zich neer. De spanning begon te stijgen toen ze geconfronteerd werd met een bod van 333.000 euro. Even leek het alsof ze zou bezwijken onder de druk, maar een snelle blik naar haar man Jan was voldoende: Lies ging door.
De magische grens van 750.000 euro
Niet veel later kwam het bod waar het publiek collectief van opveerde: 750.000 euro. Het was de kans van haar leven. Social media ontplofte. “Pak het geld, Lies!” en “Druk op die knop!” waren veelgelezen reacties op X. Maar Lies liet zich niet van de wijs brengen. Vol vertrouwen, met Jan aan haar zijde, weigerde ze wederom het aanbod. Ze koos ervoor om nóg een koffer te openen. En dat bleek haar grootste vergissing.
Koffer 17: het kantelpunt
In een dramatisch moment werd koffer 17 geopend – en daar zat de felbegeerde 10 miljoen euro in. Het publiek slaakte een collectieve zucht van teleurstelling. De spanning was in één klap anders. Van euforie naar verslagenheid. En het werd er niet beter op. Na het verlies van de hoofdprijs zakte ook het nieuwe bod van de bank: 484.000 euro. Opnieuw een enorm bedrag, maar de klap van de verloren miljoenen leek Lies nog niet helemaal te hebben bereikt. Ze besloot wéér door te spelen.
De val: van miljoenen naar tienduizenden
Wat daarna volgde, was een pijnlijke val. Lies opende de koffer met 2,5 miljoen euro – haar laatste grote hoop. Het aanbod van de bank daalde snel naar 250.000 euro. Toch weigerde ze opnieuw. De spanning was inmiddels ondraaglijk voor de kijkers thuis, die met stijgende verbazing toekeken hoe Lies zich vastbeet in haar oorspronkelijke strategie.
Maar het spel is genadeloos. De volgende koffer die ze opende, bleek de 500.000 euro te bevatten. En ineens was er nog maar weinig over. De bank deed haar een bod van 61.000 euro. Pas toen besloot Lies toe te happen. Haar oorspronkelijke koffer bevatte uiteindelijk… slechts 1 euro.
Gemengde reacties in de studio
Presentator Winston Gerschtanowitz probeerde het positieve te benadrukken. 61.000 euro is immers nog steeds een aanzienlijk bedrag. Toch hing er een sfeer van ongeloof in de studio. Wat als ze eerder was gestopt? Wat als ze naar haar gevoel had geluisterd in plaats van te gokken op nog meer?
Toen Winston de thuiswinnaars toesprak – die hetzelfde bedrag als de finaliste ontvangen – was hun teleurstelling voelbaar. In theorie hadden zij ook 750.000 euro, 484.000 euro of zelfs 250.000 euro kunnen winnen, als Lies op die momenten gestopt was. Toch hielden ze zich sportief. “We vinden het alsnog een prachtig bedrag,” zeiden ze. En terecht.
‘Ze had moeten stoppen’
Op social media regende het reacties. “Ze had gewoon bij dat halve miljoen moeten stoppen!” en “De thuiswinnaar moet gek worden!” waren slechts enkele van de vele berichten. De kritiek richtte zich vooral op de besluiteloosheid van Lies. “Iedereen in Nederland wist wat ze moest doen, behalve zij,” schreef iemand treffend.
Toch waren er ook bewonderaars van haar lef. “Ze heeft haar eigen koers gevaren, en dat moet je durven,” schreef een andere kijker. “Uiteindelijk heeft ze wel een mooi bedrag mee naar huis genomen.”
Belastingdruk: wat blijft er over?
Hoewel 61.000 euro veel geld lijkt, blijft er na aftrek van kansspelbelasting (circa 31,5%) netto nog zo’n 38.500 euro over. Genoeg voor een mooie auto of een flinke verbouwing, maar natuurlijk niet te vergelijken met het bedrag dat ze eerder op tafel kreeg. De 750.000 euro zou haar ruim een half miljoen euro netto hebben opgeleverd.
89000 geen deal
189000 geen deal
333000 geen deal
750000 geen deal
350000 geen deal
484000 geen deal
250000 geen dealHet is maar geld hè, Lies.#miljoenenjacht
— Jeroen (@jeroenjdewit) April 13, 2025
Een les in psychologie en risico
De aflevering laat vooral zien hoe lastig het is om rationeel te blijven in een spel vol spanning en verleiding. Lies speelde met vuur – en brandde zich uiteindelijk aan haar eigen ambitie. Toch is haar verhaal ook fascinerend. Ze had een plan, bleef trouw aan zichzelf, en ging voor de hoofdprijs. Dat dat misging, maakt haar geen slechte speler – het maakt haar juist een voorbeeld van hoe lastig dit spel kan zijn.
De kracht van Miljoenenjacht
Dat juist deze aflevering zoveel losmaakt, zegt alles over de kracht van Miljoenenjacht. Het is niet alleen een spel, het is ook emotie, psychologie en spektakel in één. En deze jubileumuitzending – hoe tragisch ook – zal nog lang in het geheugen van kijkers blijven hangen.
de thuiswinnaar is het slachtoffer van deze ondoordachte goklustige huisvrouw uit Ridderkerk #miljoenenjacht pic.twitter.com/tt6ssCMc6l
— Jolin 👑 (@macbethertje) April 13, 2025
Tot slot
Lies zal waarschijnlijk nog vaak terugdenken aan deze avond. Net als de thuiswinnaars en de miljoenen kijkers thuis. Had ze beter moeten luisteren naar haar gevoel? Naar Jan? Naar het publiek? Wie zal het zeggen. Wat vaststaat: ze is met lef gekomen en met een verhaal vertrokken. En dat is, zelfs zonder miljoenen, onbetaalbaar.
Bekijk op social media hoe kijkers reageren op de uitzending van Miljoenenjacht – en laat vooral jouw mening ook horen.

Algemeen
Angela de Jong haalt uit naar Kopen Zonder Kijken-Bob en Alex: ‘Zielige actie’

Angela de Jong haalt uit naar ‘emotionele stunt’ van Alex en Bob in Kopen Zonder Kijken
De nieuwste aflevering van Kopen Zonder Kijken heeft voor flink wat stof doen opwaaien. Niet vanwege de gekozen woning of de verbouwing, maar vanwege een veelbesproken moment tijdens het gesprek tussen makelaar Alex van Keulen, bouwexpert Bob Sikkes en de deelnemers Kaj en Lieneke. Tv-recensent Angela de Jong, bekend van haar vlijmscherpe columns in het AD, is ongekend kritisch. Ze noemt de grap van Alex en Bob zelfs een “zielige actie” die volledig misplaatst was, zeker gezien de persoonlijke situatie van het jonge gezin.
Woningnood en zorgen om hun zieke zoontje
Het stel Kaj en Lieneke zit al jarenlang in een uitzichtloze situatie. Ze wonen klein, met twee jonge kinderen van wie de jongste kampt met gezondheidsproblemen. De zoektocht naar een grotere en geschikte woning duurt inmiddels vijf jaar. Alles lijkt tegen te zitten. Overal waar ze proberen te kopen worden ze overboden, en hun budget van vier ton blijkt in de huidige woningmarkt niet voldoende. Dit zorgt voor veel stress bij het stel, wat duidelijk zichtbaar wordt in de aflevering.
Volgens Angela de Jong is dit niet zomaar een doorsnee koppel met hoge eisen of onrealistische wensen. “Ze vragen niet om een droomvilla met jacuzzi in het centrum van Amsterdam,” schrijft ze. “Ze willen gewoon een plek waar hun kinderen elk een eigen kamer hebben, een zolder, en een tuin om in te kunnen spelen. Meer niet.”
‘We zijn kansloos’
Tijdens de aflevering is te zien hoe makelaar Alex het gesprek aangaat met het koppel. Hij stelt streng en onheilspellend dat de zoektocht naar een huis voor Kaj en Lieneke ‘mogelijk stopt’. De woorden vallen zwaar. Lieneke barst bijna in tranen uit. De boodschap is hard en onverwacht. Maar dan – na minutenlang stilte, spanning en ongemak – blijkt het een grap te zijn. Alex en Bob lachen en onthullen dat er wél een woning is gevonden.
Voor veel kijkers en ook voor Angela de Jong ging dit toneelstukje veel te ver. “Waarom je op zo’n gevoelig moment kiest voor een soort toneel met nepnieuws, blijft voor mij een raadsel,” aldus De Jong. “Vooral als je weet dat er zoveel emotionele lading zit achter hun woonwens.”
Een gemiste kans voor empathie
Volgens De Jong hebben Alex en Bob hier een grote kans gemist om hun empathie te tonen. Ze stelt dat het duo zich liet meeslepen in hun eigen script en vergat wie er werkelijk voor hen zat: een gezin dat door een moeilijke periode gaat en al jarenlang droomt van rust, ruimte en stabiliteit.
In haar column benadrukt ze: “Kaj en Lieneke zijn niet zoals sommige andere stellen in het programma, die eisen stellen als ‘binnen vijf minuten van een specialty coffee bar’ of ‘het liefst een woning met karakter op een toplocatie’. Zij willen gewoon een veilige, fijne plek voor hun kinderen, vooral vanwege de medische situatie van hun jongste zoon.”
De afwezigheid van Martijn Krabbé voelbaar
Wat de situatie volgens De Jong nog schrijnender maakt, is het gemis van presentator Martijn Krabbé. In eerdere seizoenen wist hij altijd precies de juiste toon te raken. De spanning, de hoop, de teleurstelling – Krabbé voelde haarfijn aan wanneer het moment daar was om even stil te zijn of juist de sfeer te verlichten met een opmerking. “Martijn zou deze scène nooit zo ver hebben laten komen,” schrijft Angela. “Hij begrijpt hoe je met mensen moet omgaan die zich kwetsbaar opstellen in een spannend en emotioneel programma.”
Zonder Martijn mist het programma volgens veel kijkers precies dat stukje menselijke nuance dat de formule zo geliefd maakte. Angela stelt voor dat Bob en Alex, wanneer ze een volgende keer een ‘grap’ overwegen, zich afvragen: “Wat zou Martijn doen?”
Reacties van kijkers: ongemak en verbazing
Niet alleen De Jong laat zich kritisch uit over het moment. Ook op sociale media regent het reacties. Veel kijkers noemen het ‘ongepast’, ‘onhandig’ of simpelweg ‘zielig’. Iemand schrijft op X: “Het verdriet was echt, en de opluchting achteraf misschien ook, maar dit had nooit op deze manier gespeeld mogen worden.” Een ander zegt: “Je ziet Lieneke vechten tegen haar tranen, en dan wordt het weggelachen. Daar is niks vermakelijks aan.”
Anderen vragen zich hardop af of het programma niet te ver is gegaan in de zoektocht naar spanning en sensatie. “Is het nog reality of meer een script?” vraagt een volger zich af.
Meer dan een grapje
Hoewel sommigen de scène misschien als ‘onschuldig’ of ‘humoristisch’ zien, benadrukt Angela dat het hier om meer gaat dan alleen een grapje. “Het gaat over hoe je mensen behandelt die in een kwetsbare positie zitten. Hoe je hun vertrouwen wint en vervolgens zorgvuldig met hun emoties omgaat.”
Volgens haar is reality-tv pas echt geslaagd als het publiek zich kan verplaatsen in de mensen die meedoen, zonder het gevoel te krijgen dat er met hun emoties gespeeld wordt voor kijkcijfers.
Respectvolle benadering als sleutel
De Jong sluit haar betoog af met een oproep tot meer zorgvuldigheid in dit soort emotionele formats. “We leven mee met de deelnemers. We voelen hun hoop en hun teleurstelling. Maar dat betekent ook dat de makers respectvol om moeten gaan met die gevoelens. Zéker als het gaat om jonge gezinnen met zieke kinderen. Daar mag je nooit lichtzinnig over doen.”
Met deze stevige, maar genuanceerde kritiek hoopt Angela dat de makers zich in de toekomst bewuster zijn van hun impact. Kopen Zonder Kijken is een programma dat juist populair is geworden door de warmte en echtheid – eigenschappen die volgens velen in deze aflevering even ver te zoeken waren.
Conclusie
De uitzending met Kaj en Lieneke laat zien hoe kwetsbaar reality-tv kan zijn als het evenwicht tussen spanning en menselijkheid wegvalt. Waar kijkers gewend zijn geraakt aan een warme, betrokken aanpak, kregen ze nu een scène voorgeschoteld die eerder ongemak opriep dan bewondering. Angela de Jong verwoordt dat gevoel scherp, en haar oproep tot meer empathie in de toekomst lijkt breed gedragen te worden door het kijkerspubliek. Hopelijk nemen de makers de feedback ter harte — want de kracht van Kopen Zonder Kijken zit nog altijd in de oprechte verhalen van gewone mensen die dromen van een thuis.